Cum a ajuns o ruină paradisul turismului montan din Banat. Semenicul este din nou de vânzare FOTO

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Staţiunea Semenic, aflată pe unul din cele înalte culmi din Banat, cândva un paradis al turismului montan, zace în uitare.

Decăderea a început odată achiziţionarea fostului OJT Caraş-Severin, devenită Societăţii Turism Semenic, în 2001, de către milionarul Gruia Stoica, patronul societăţii GFR, cel mai mare operator feroviar privat de transport marfă din ţară. Ocupantul locului opt în Top 500 Forbes a promis investiţii majore, dar nu a băgat niciun leu în staţiunea din Munţii Banatului. Marile hoteluri, care puteau, cândva, găzdui sute de turişti, au fost închise şi lăsate să intre în paragină. Arată ca nişte clădiri bântuite de stafii. 
 

Iarna ce se mai animează locurile, cu efortul unor mici proprietari de pensiuni. Fosta staţiune, însă, este aproape părăsită.

Totuşi, există o veste bună. Creditorii au scos la vânzare Societatea de Turism Semenic, deţinută de Gruia Stoica, iar noii investitori sunt aşteptaţi cu braţele deschise şi multă speranţă.

“Gruia Stoica a cumpărat fostul OJT Caraş-Severin, dar de un an şi ceva există un nou lichidator care a început să vândă din ele, la preţuri foarte bune. Gruia Stoica nu face afaceri în turism. El face afaceri în căile ferate. A cumpărat Semenicul la momentul potrivit. Omul acesta nu a cumpărat OJT-ul pentru el. A cumpărat la un preţ bun crezând că va face ceva mai târziu. Nu vreau să intru în amănunte, dar nu cred că a dat un milion de dolari pe tot. Vorbim de tot OJT Caraş-Severin. Hotelul Semenic de la Reşiţa este şi el de vânzare, costă 1,2 milioane de euro. Din câte ştiu s-a vândut şi Vila Pietricica (fosta vilă a partidului) din staţiunea Secu, din apropierea Reşiţei. Eu m-am întâlnit cu Gruia Stoica de patru ori la Bucureşti, l-am rugat să facă ceva cu pârtia aia, să ne-o dea nouă, pentru că acolo stă de fapt esenţa Semenicului. Nu a vrut. Acum, noi cei din zonă trebuie să facem ceva”, a declarat Sorin Blaga, primarul comunei Văliug.  

image


 

C.J. Caraş-Severin nu a reparat drumul de 25 de ani

Distrugerea turismului de la Semenic începe practic de la Prislop, de unde începe un drum de opt kilometri, care duce spre vârf. Este un drum plin de gropi şi cratere în care oamenii, pur şi simplu, îşi rup maşinile. Nu s-a mai lucrat la acest drum de 25 de ani.

“Prima investiţie care trebuie făcută la Semenic este în drumul care duce la Semenic. Pe drumul acela <schiem> şi PNL, PSD, PDL, PMP... toate partidele astea care au avut puterea să facă ceva, dar nu au făcut. De abia după ce este făcut drumul poate să vină cineva să cumpere ceea ce există pe munte. Şi la ora asta chiar e de vânzare, cu preţuri destul de bune. Dar atâta timp cât nu se investeşte în infrastructură, nu sunt şanse să se investească în Semenic”, a mai spus Sorin Blaga, primarul din Văliug. 

image

700.000 de euro pentru o pârtie de şapte hectare

Pe Semenic, se vând hotelurile Gozna şi Nedea (de la Gruia Stoica), cabana Centrală – care costă undeva la 900.000 de euro, care are şi un teren de 18.000 de metri pătraţi. Este de vânzare şi hotelul „Duşan şi fiul” –construit în fostele cămine de pe Semenic, folosite pe vremea lui Ceauşescu de angajaţii OJT. Ultima sumă vehiculată este 800.000 de euro. Tot din pachetul lui Gruia Stoica este de vânzare şi hotelul Semenic de la Reşiţa, la aproximativ 1 milion de euro. Primarul din Văliug anunţă că şi pârtia, pe linia fostului funicular, este de vânzare. 

image

“Pârtia este şi ea de vânzare. Costă 700.000 de euro. Poate şi mai ieftin. Dar vorbim de şapte hectare de teren intravilan, unde scrie pe C.F.: Instalaţii telescaun. Cine vine să facă pârtie, să facă un telescaun, are posibilitatea să fie proprietar pe teren. Nu combinaţii cu primăria şi cu alţii. Cred că nu costă cu tot cu telescaunul mai mult de1,5 milioane de euro, putem pune rapid un telescaun de şase persoane, care va lega Văliugul de Semenic. Şi care va funcţiona şi vara. Sper să se găsească un investitor în zona Timişoarei. Cred că sunt acolo potenţi oameni de afaceri, care să fie şi iubitori de sport, pentru că e important acest lucru. Dacă ai numai bani şi nu faci sport, nu se potriveşte”, a precizat primarul din Văliug. 

Au furat tot ce se putea din vechiul teleferic

Semenicul trăieşte doar iarna, prin iubitorii de schi, cu condiţia să existe zăpadă. Dacă Dumnezeul nu dă să ningă, s-a dus şi turismul. Vara, efectiv nu este nimic de făcut. Sunt câteva căbănuţe unde se poate servi mâncare şi lichide de băut, priveliştea e de vis, mai ales pe vârful Piatra Goznei, aerul de munte e bun, dar nu există nimic din ceea ce ar trebui să ofere o staţiune montană. 

image

“Anul trecut nu am avut zăpadă. Asta e un alt impediment. Poţi să investeşti sute de mii de euro, dar dacă constaţi că nu e zăpadă, dezamăgirea este mare. Se zice că la Semenic este cea mai lungă pârtie din ţară. Pe hârtie există. E ca şi cum ai zice că de la Timişoara la Bucureşti există autostradă. Poţi ajunge dintr-un loc în altul, dar nu pe autostradă. Aici nu există teleferic. Fostul funicular s-a dus…unde trebuia să se ducă. Au furat tot. Şi telefericul, şi motorul – era un motor Marelli, de submarin, totul s-a furat, nu mai există un stâlp vechi. Singurul lucru care a rămas, e căzută acolo în pădure, este roata mare. Ca să vedeţi ce lucrări au putut face pemii ăştia de la Gărâna, cu car, cu boi, nu cu betoniere. Iar noi, tâmpiţii ăştia de români - că bine a zis Petre Ţuţea, a făcut puşcărie 17 ani pentru un popor de tâmpiţi – nu suntem în stare să facem nimic. Dacă mergem în Austria la schi, jumătate din ce e acolo are statul, care este co-investitor, care are parteneriate publice private cu investitorii. Doamna Elena Udrea a investit undeva 30 de milioane de euro într-o gondolă, dar în şase luni de zile a căzut pârtia cu totul”, a adăugat Blaga.

image

Prioritară este pârtie care leagă Semenic de Văliug

Punctul maxim de pe Semenic este Vârful Piatra Goznei, la o altitudine de 1447 de metri. Pârtiile de schi de pe Semenic pornesc de la altitudinea de 1410 metri, iar pe una dintre pârtii –chiar dacă nu există telescaun pentru revenire, se poate coborâ până la Văliug. Este vorba de pârtia Semenic-Casa Baraj de peste şase kilometri. După coborâre, urcarea însă se poate face doar cu microbuzul.

image

“În mandatul meu, cât mai sunt primar, îi voi ajuta cu tot ce pot pe cei interesaţi să vină să investească la Semenic. Promit să îi ajut, vor avea tot suportul pentru autorizaţii şi avize. Nimeni nu investeşte în ceva dacă oamenii nu au ce face acolo. Şi momentan nu au. Dar făcând pârtia, lăgând Semenicul de Văliug. Este o zonă care trebuies să atragă turişti cel puţin şase luni pe an. La mare ai sezon doar trei luni, la munte ai tot trei luni. Dar la Văliug sunt şase luni. La ora aceasat nu ai loc liber să te cazezi la Văliug, toate locurile sunt ocupate. Lucrurile se mişcă bine. Avem în jur de o mie de locuri de cazare, în comparaţie, Reşiţa are 500 de locuri, deşi ar trebui să aibă 5.000”, a mai spus Sorin Blaga. 

image

Se pleacă cu pădurea

O altă problemă despre care vorbeşte primarul Sorin Blaga este exploatarea pădurii. Primarul susţine că pe drumul de opt kilometri, de la Prislop la Semenic, circulă camioane grele de 65 de tone, când legal nu are voie să depăşească 25 de tone. 

image


 

„Tot ce se întâmplă în ţara asta e legal! Ştiţi vreo ilegalitate la noi?! Nu! Doar că ele mai apar pe parcurs. Rămânem şi fără copaci. Fără industrie am rămas. Vedeţi ce a ajuns Reşiţa. 26 de ani nu am fost în stare să facem două autostrăzi, de la est la vest, despre ce vorbim...”, a încheiat Sorin Blaga.
 

image


 

Revenind la milionarul Gruia Stoica, care a cumpărat fostul OJT Caraş-severin, a fost primit o condamnare definitivă la 2 ani şi şase luni de închisoare cu suspendare (prima instanţă la condamnat patru ani de închisoare cu executare), într-un dosar care privea trucarea unei licitaţii publice organizate de Complexul Energetic Oltenia. Potrivit rechizitoriului, Stoica i-a promis avocatului Doru Boştina 3 milioane euro pentru ca acesta să exercite influenţă asupra directorului general al CFR Marfă, pentru a-l determina pe acesta să îşi încalce atribuţiile de serviciu, să divulge date confidenţiale şi să-i comunice preţul oferit de societatea pe care o conduce, la licitaţia din 29 ianuarie 2014. Demersul avea ca scop adjudecarea de către Gruia Stoica a contractului ce făcea obiectul licitaţiei, transport cărbune de la nivelul Complexului Energetic Oltenia.


 

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite