Reacţia producătorului reclamelor controversate cu Brâncuşi: spoturile au la bază o doză de imaginaţie

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Producătorul spoturilor publicitare controversate de promovare a CEC BANK răspunde acuzaţiilor de falsificare a marelui sculptor Constantin Brâncuşi.

Campania publicitară denumită „Omagiu lui Brancuşi” dezvoltată de CEC Bank prin două spoturi, „Moştenirea lui Brâncuşi” şi „Masa lui Brancuşi” a iscat numeroase critici din partea cunoscătorilor operei şi vieţii marelui sculptor. 

Potrivit acestora, imaginea cu Brâncuşi care vorbeşte în limba română este falsificată, pentru că nu există o asemenea înregistrare video şi că cel supranumit părintele sculpturii moderne nu a fost vreodată înregistrat în timp ce vorbea în limba română.

O reclamă TV se adresează publicului folosind o doză, mai mare sau mai mică, de imaginaţie. Robert Tiderle, creative director la Papaya Advertising

Robert Tiderle, creative director la Papaya Advertising, compania producătoare a spoturilor controversate care au fost reclamate şi la CNA, susţine că acestea se bazează pe o anumită doză de imaginaţie: „Problema fundamentală a celor care se declară revoltaţi este că fie nu cunosc (lucru explicabil când se aventurează pe un teren cu care nu sunt familiarizaţi), fie neglijează faptul îndeobşte cunoscut (şi recunoscut) până şi de telespectatorii cu studii elementare sau gimnaziale că o reclamă TV se adresează publicului folosind o doză, mai mare sau mai mică, de imaginaţie“.

De asemenea, afirmaţiile atribuite lui Brâncuşi au fost preluate de pe site-uri de specialitate. „În mesajul spotului găsim incluse doar afirmaţii care aparţin lui Constantin Brâncuşi. Credem că este ridicol să negăm acest lucru, atâta vreme cât ele sunt disponibile pe sute de site-uri şi publicaţii online. Aici, ca sursă de informare/research am folosit chiar website-ul www.centrulbrancusi.ro“, susţine Robert Tiderle. 

Brâncuşi din spot, un actor

Brâncuşi care apare în spoturile publicitare nu este cel real, fiind interpretat, cel mai probabil, de un actor. Reprezentantul companiei Papaya Advertising  susţine că fotografia nu a fost trucată, iar în imagini apare o persoană reală: „Nici o fotografie nu a fost supusă unui trucaj electronic. Aceste prime afirmaţii apar într-o reclamaţie către CNA, ai cărei autori doresc doar să-şi facă reclamă într-un mod ilicit. În campania “Omagiu lui Brancuşi” apare un om în carne şi oase, care transmite un mesaj despre performanţa şi continua căutare a perfecţiunii, textul bazându-se pe mai multe afirmaţii atribuite lui Constantin Brancuşi, multe dintre ele fiind citate chiar pe site-ul doamnei Gorjan“.

Cu privire la deformare unor reflecţii atribuite lui Brâncuşi, Robert Tiderle spune: „Credem că orice persoană vorbitoare de limba română nu este indusă în eroare sau va găsi un sens diferit dacă în loc de «În artă nu exista străini»  va auzi «În artă nu trebuie să existe străini”. Repet, ne miră reacţia, pe care o considerăm exagerata. Nimeni nu va fi îngrozit“.

Acuzaţii la adresa Centrului de artă Constantin Brâncuşi

Cu privire la comunicatul Centrului de artă Constantin Brâncuşi, care reclamă o lipsă de documentare care poate aduce prejudicii grave marelui sculptor, Robert Tiderle are o reacţie dură: „După cum am demonstrat mai înainte, ne-am documentat. Apoi ne-am folosit imaginaţia. Tot ce am facut a fost să îl aducem pe marele artist român mai aproape de poporul din care s-a născut. (...) Lumea poate fi sau nu de acord cu acest lucru. Dar să fim acuzaţi că “aducem prejudicii grave” imaginii lui Brâncuţi chiar de către cel mai de seamă reprezentant al instituţiei care a spălat Poarta Sarutului cu detrartant şi cu jet de apă sub presiune, ca şi cum ar fi fost un ARO, ei bine, asta întrece orice limită a bunului simţ“. Este vorba de o operaţiune care a avut loc anul trecut, de spălare cu jet de apă sub presiune a Porţii Sărutului, în urma căreia sa deschis o cercetare penală. În perioada respectivă, Doru Strâmbuşescu, actulul director al Centrului  nu ocupa această funcţie. 

Contract încheiat cu VISARTA

Conducerea producătorului susţine că are un contract încheiat cu societatea care gestionează drepturile autor:

„Societatea de gestiune colectivă a drepturilor de autor în domeniul artelor vizuale VISARTA deţine legal drepturile de autor asupra operei lui Constantin Brancuţi. Această societate este singura entitate în măsură să dea acordul legal de folosire a tot ceea ce este legat de Constantin Brancuşi pe teritoriul României. Papaya Advertising a îndeplinit toate formalităţile legale aferente obţinerii drepturilor. Conţinutul spoturilor a fost adus la cunoştinţă deţinătorului legal al drepturilor patrimoniale şi ale operei brancuşiene şi sunt anexă la contract.

Aşadar concluzionăm că, din punct de vedere legal, singura în măsură să pună în discuţie limitele abordării lui Constantin Brancuşi este Societatea Visarta, cu care există un contract valabil încheiat“.

Târgu-Jiu



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite