Povestea lui Vasile Craiu, cel mai bun pilot de vânătoare al aviaţiei române din Primul Război Mondial. Cum este cinstit de posteritate eroul legendar

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Vasile Craiu a fost considerat cel mai bun pilot militar din Primul Război Mondial. Acesta este o adevărată legendă a aviaţiei româneşti.

Vasile Craiu s-a născut în localitatea Novaci, din judeţul Gorj, în ultima zi din anul 1894. La vârsta de 15 ani, acesta a rămas orfan de tată şi a fost nevoit să se mute în Bucureşti cu mama şi fraţii săi. A studiat Liceul „Cantemir Vodă”. Cu toate că a avut o viaţă dificilă, Vasile Craiu nu a renunţat la visul său, de a zbura.

A urmat, la început, Şcoala Pregătitoare de Ofiţeri de Infanterie, pentru că nu avea posibilităţi financiare să se înscrie la aviaţie. Rezultatele excelente îl fac să ajungă plutonier chiar din primul an. Ulterior, în anul 1913, a reuşit să fie şef de promoţie. A luat parte la campania din Bulgaria şi a primit medalia „Avântul Tăriei”. Mai târziu, ajunge sublocotenent şi i se permite înscrierea în aviaţie.

A ieşit victorios din confruntarea cu trei avioane inamice

Vasile Craiu dovedeşte o măiestrie ieşită din comun în pilotarea avionuluui. În 1915 a devenit ce de-al 59-lea aviator român.

„Dovedind curaj şi îndemânare în timpul Primului Război, primeşte comanda Escadrilei Nieuport 10, care în ianuarie 1917 este aruncată în luptă. Vasile Craiu devine, în scurt timp, cel mai bun acrobat al corpului român de aviaţie şi la 18 martie 1917 reuşeşte să doboare primul avion Fokker, iar aceasta a fost şi prima victorie a unui pilot de vânătoare român. La 19 aprilie, deasupra aerodromului Galaţi, este implicat într-o luptă cu trei avioane germane pe care reuşeşte să le pună pe fugă. Nu după mult timp are o altă confruntare cu două avioane inamice în care este rănit în umărul drept, dar reuşeşte să conducă avionul şi să aterizeze cu o singură mâna. Într-o altă misiune, Vasile Craiu zboară la joasă înălţime şi lansează o bombă în pădurea Scovarga, în mijlocul taberei inamice, şi reuşeşte să se întoarcă la bază cu avionul ciuruit de gloanţe”,
consemnează Ion Ţîrlea pe pagina de Facebook „Târgu Jiu Odinioară”.

A fost avansat la gradul de căpitan la vârsta de 23 de ani

Tânărul Vasile Craiu a executat primele misiuni în zbor de noapte din istoria aviaţiei române, iar victoriile îl fac să fie promovat la excepţional.

„Craiu obţine, alături de camarazii din escadrila sa, un număr de victorii aeriene mai mare decât al tuturor celorlalte escadrile româneşti, executând peste 500 de misiuni. La 1 septembrie 1917 este avansat, la Excepţional, la gradul de căpitan. Avea numai 23 de ani! Superiorii îi recunoşteau, astfel, meritele şi era cunoscut în rândul tuturor aviatorilor,  iar numele său era un simbol al curajului şi iscusinţei piloţilor militari. A fost apreciat de generalul Ieremia Grigorescu ca fiind cel mai bun pilot de vânătoare al aviaţiei române din Primul Război Mondial”, mai menţionează Ion Ţîrlea.

Reînhumat la Târgu Jiu

Vasile Craiu a decolat, pentru ultima oară, de pe aerodromul din Bârlad, Din păcate, avionul nu a mai răspuns la comenzi şi, astfel, se stinge din viaţă, la mai puţin de 24 de ani. „Primul as al aviaţiei româneşti de vânătoare, la 24 august 1918. A fost înmormântat cu mari onoruri militare la Bârlad, de unde gorjenii l-au ridicat în 1927 pentru a-l reînhuma la Târgu Jiu. Astăzi, mormântul său nu mai este cunoscut“, mai arată Ion Ţîrlea.
 

În semn de apreciere, în Constanţa şi Galaţi există câte o stradă ce poartă numele „Vasile Craiu”.

Târgu-Jiu



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite