Vase de croazieră mai sigure graţie activităţilor de cercetare finanţate de UE
0
În vacanţa de vară, mulţi europeni optează pentru o croazieră sau utilizează feribotul pentru a ajunge la destinaţie. Un aspect foarte important în transportul maritim de pasageri este siguranţa.
Datorită activităţilor de cercetare finanţate de UE, în viitor operaţiunile de evacuare a navelor mari de pasageri ar putea fi chiar mai eficace şi mai sigure. Activităţile de cercetare finanţate de UE contribuie, de asemenea, la proiectarea unor nave de croazieră şi feriboturi mai stabile.
Proiectul LYNCEUS, cu o durată de trei ani, care se încheie la începutul anului 2015, demonstrează modul în care tehnologiile wireless de mică putere pot contribui la localizarea şi la urmărirea persoanelor de la bordul navelor, furnizând informaţii esenţiale în caz de evacuare şi îmbunătăţind operaţiunile de căutare şi de salvare a persoanelor căzute peste bord. Scopul este acela de a revoluţiona practicile actuale de gestionare a situaţiilor de urgenţă şi de evacuare a navelor.
„Am elaborat dispozitive de marcare wireless inovatoare, care pot fi încorporate în vestele de salvare, astfel încât persoanele de pe navă să poată fi uşor localizate”, a spus Dr. Anastasis Kounoudes, lider tehnic şi director executiv al SignalGeneriX, unul dintre partenerii din cadrul proiectului. „Astfel, ofiţerii responsabili cu siguranţa vor cunoaşte locaţia exactă a fiecărui pasager şi a fiecărui membru al echipajului în timpul evacuării.” Tehnologia poate fi folosită şi pentru a monitoriza starea de sănătate a pacienţilor care solicită să poarte brăţări speciale sau poate ajuta părinţii să îşi localizeze copiii pe navele de croazieră mari, la bordul cărora se află mii de pasageri, pe lângă membrii echipajului. Cercetătorii din cadrul proiectului au elaborat, de asemenea, un dispozitiv radar care poate să localizeze cu mare precizie pasagerii care au căzut peste bord.
Proiectul GOALDS, care s-a încheiat în 2012, a creat noi modele de nave de croazieră de mari dimensiuni, pentru a creşte siguranţa acestora în caz de coliziune sau de eşuare. Prin reproiectarea navelor, şansele de supravieţuire în caz de eşuări sau de coliziuni ar creşte cu până la 20%. Aceste rezultate au fost transmise Organizaţiei Maritime Internaţionale în vederea îmbunătăţirii standardelor de siguranţă şi a calculelor pentru navele de croazieră. Proiectul GOALDS este parte a unui cadru general de cercetare finanţat de UE pentru îmbunătăţirea siguranţei maritime.
Máire Geoghegan-Quinn, comisarul european pentru cercetare, inovare şi ştiinţă, a declarat:„Aceste proiecte sunt exemple foarte bune ale modului în care abordăm aspectele care pot ameliora vieţile oamenilor, iar în acest caz care pot salva vieţi. Vom continua să investim în acest gen de activităţi de cercetare şi inovare în cadrul noului program Orizont 2020.”
Context
Proiectul Lynceus, sprijinit cu fonduri UE în valoare de 2,5 milioane de euro, implică 15 participanţi din Cipru, Germania, Grecia, Italia, Spania, Elveţia şi Marea Britanie. Proiectul este coordonat de societatea cipriotă de consultanţă RTD Talos Ltd. Acest program de cercetare sprijină, de asemenea, dispoziţiile Directivei privind echipamentele maritime, recent modificate, care prevede posibilitatea introducerii unor dispozitive de marcare electronică pe navele aflate sub pavilion UE.
Proiectul GOALDS a beneficiat de finanţare din fonduri UE în valoare de aproximativ 3 milioane de euro. Proiectul a reunit 19 participanţi din nouă ţări şi a fost coordonat de Universitatea Tehnică Naţională din Atena.