FOTO Freza Ural, un mastodont sovietic scos la pensie

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Celebra freză din Ialomiţa, care a deszăpezit Bărăganul timp de patru decenii, va fi vândută prin licitaţie publică, cu un preţ de pornire de 300.000 de lei .


Cu peste 400 de cai-putere la bord, freza Ural, deţinută de S.C. Drumuri şi Poduri S.A. din Ialomiţa, va fi scoasă din funcţiune. Utilajul a fost fabricat în Ucraina sovietică, la începutul anilor ’70.

Maşinăria este în realitate un mastodont de metal, iar potrivit manualului tehnic reprezintă un hibrid între un tanc şi un avion. Utilajul a fost prevăzut cu două motoare gigant, unul care pune în funcţiune freza care îndepărtează zăpada, iar celălalt care o face să se deplaseze.

Doi şoferi în acelaşi timp

Fiecare dintre cele două motoare consumă diferit. Dacă primul se alimentează cu benzină şi consumă 25 de litri pe oră, cel de-al doilea este diesel, „înghite“ până la 60 de litri de combustibil pe oră şi conferă frezei Ural o viteză de până la 40 de kilometri la oră.

„După cum vedeţi, are un bord ca de avion. Este nevoie de doi oameni pentru a putea pune în funcţiune acest utilaj. Unul o conduce, în timp ce celălalt pune în funcţiune instalaţia prin care este îndepărtată zăpada. Are un sistem cam complicat de acţiune, dar ne-am făcut treaba cu ea extrem de bine. S-a mai rupt una, s-a mai sudat acolo, dar niciodată nu ne-a lăsat la greu“,     explică Valentin Munteanu, inginerul care mai bine de două decenii s-a ocupat de întreţinerea şi reparaţiile frezei Ural de la Slobozia.

S-a luptat cu iernile de coşmar

Din această iarnă, monumentul sovietic folosit la deszăpezirea drumurilor din Bărăgan nu va mai fi pus la treabă. Freza Ural a fost trasă pe linie moartă alături de alte agregate vechi, folosite la deszăpezit. Conducerea societăţii a motivat decizia prin prisma faptului că întreţinerea gigantului utilaj de deszăpezire era extrem de costisitoare. „Ne este greu să ne despărţim de ea, dar costa prea mult întreţinerea. N-aş şti să vă dăm un preţ exact, dar era destul de greu“, au declarat reprezentanţi din cadrul conducerii S.C. Drumuri şi Poduri S.A. Ialomiţa.

Prima licitaţie va avea loc pe data de 30 decembrie, iar preţul pe care deţinătorii săi speră să-l obţină pe el este de aproximativ 300.000 de lei. Freza Ural este acum în acelaşi hangar în care se retrăgea după fiecare operaţiune de deszăpezire. Inginerul Valentin Munteanu spune că are nenumărate amintiri în ceea ce priveşte gigantul utilaj, mai ales că a avut grijă de el şi l-a condus multă vreme.

Spre exemplu, la mijlocul anilor 1990, freza Ural a lucrat pentru deszăpezirea drumurilor din satul Cocora, judeţul Ialomiţa. Din cauza unui viscol puternic, toate şoselele din localitate fuseseră acoperite de nămeţi înalţi de peste un metru şi jumătate. „Rămâne o maşină extrem de voluminoasă şi foarte fiabilă. Iarna aceea la Cocora n-o s-o uit niciodată“, îşi încheie istorisirea Valentin Munteanu.
 

Citiţi şi: FOTO Istoria infrastructurii din Bărăgan. Cum au apărut primele şosele şi căi ferate

Slobozia



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite