Cum îşi alungă CFR călătorii. Trenul-căruţă care scoate din minţi pasagerii

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Trenul care face legătura între Slobozia şi Ploieşti FOTO: M.S.
Trenul care face legătura între Slobozia şi Ploieşti FOTO: M.S.

Zeci de oameni circulă zilnic pe ruta Slobozia (Ialomiţa) – Ploieşti Sud (Prahova) înghesuiţi într-un tren insalubru, încet şi foarte vechi. Garnitura a fost repusă reparată şi repusă în circulaţie la începutul anului.

La capătul liniei 5 din gara Slobozia Veche, de la care pleacă în fiecare zi trenul de Ploieşti, călătorii fac mare gălăgie. Oamenii se înghesuie unii în alţii pentru a prinde loc în cele două vagoane ale garniturii. Cei mai norocoşii au reuşit deja să intre în tren şi s-au aşezat pe locurile de la geam. Alţii privesc neputincioşi şi se încruntă la gândul că vor sta iar în picioare până la destinaţie, adică peste trei ore.

Cursa CFR Slobozia Veche – Ploieşti Sud este o adevărată provocare pentru călători. Oamenii sunt nevoiţi să circule cu un tren murdar, care se mişcă extrem de încet şi produce un zgomot asurzitor. Alcătuită din două vagoane, garnitura construită în 1940, a fost repusă în funcţiune după ce CFR l-a reparat şi modernizat.

cfr 2

„E dezastru, domnule, cu trenul ăsta!“

Mihai Voinea (45 de ani) face naveta în fiecare zi cu acest tren. Coboară la Andrăşeşti, a cincea staţie după Slobozia. „Eu mereu rămân în picioare. Ajung, ce-i drept, aproape de plecare şi d-aia nu mai prind loc. Toată lumea se înghesuie să stea jos. La două vagoane aşa mici, unde să mai fie locuri şi pentru călători? E dezastru, domnule, cu trenul ăsta!“, spune revoltat bărbatul.

Mai mult, el susţine că în tren condiţiile sunt greu de suportat. Oamenii sunt nevoiţi să circule cu un tren insalubru, care se mişcă extrem de încet şi produce un zgomot asurzitor. Oamenii îşi fac aer cu ziarele. Florin Bica (26 de ani) merge la Perieţi, prima staţie după Slobozia. Tânărul scoate dintr-o sacoşă o sticlă cu apă şi bea cu poftă. Mai scoate un şerveţel şi se şterge pe frunte. Zăngănitul şi zdrăngăneala produse de garnitură îl fac pe călător să stea drept în scaun. „Este foarte aiurea cu trenul acesta. De ce l-or fi schimbat nu am nicio idee? Am pus râşniţa asta care abia se mişcă. Dacă microbuzul ar fi mai ieftin aş merge cu maşina. Dar la 3,5 lei biletul, merg cu trenul. Asta-i România, ăsta-i CFR-ul“, declară tânărul nemulţumit.

cfr 4

Ca o ironie, pe una dintre uşile vagonului stă scris cu o cariocă neagră: „Clasa I“. Ceva mai sus, pe aceeaşi uşă sunt scrise cuvinte care i-ar face să roşească şi pe cei mai duri băieţi de cartier. În timp ce oamenii se prăpădesc de căldură, vagonul este invadat de un miros greu de suportat. Vine de la baie, a cărei uşă nu se închide. Un bătrân se hotărăşte să meargă să ţină uşa închisă, până când coboară. Trenul înaintează pe şine, producând cu zgomot spart de fiare.

Condiţii reclamate la OPC

Dintr-o sacoşă, un alt călător, Nicoale Buescu, scoate o hârtie inscripţionată cu antetul Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorului Ialomiţa. Este o plângere pe care omul, sătul de acest tren mizerabil, a făcut-o la această instituţie. „Eu merg în fiecare seară cu acest tren de la Slobozia până la Urziceni. Nu mai suport nici zgomotul, nici zdrăngăneala, nici mirosul, nici căldura. Nimic!“, strigă omul ca să se facă auzit. Se foieşte în scaun şi din aceeaşi sacoşă mai scoate încă o foaie. Documentul este, de această dată, răspunsul pe care l-a primit de la autorităţi. Răspunsul este de-a dreptul uluitor: „Ca urmare a înregistrării reclamaţiei dumneavoastră, vă precizăm că a fost transmisă către CJPR Prahova“, susţin reprezentaţii Protecţiei Consumatorului Ialomiţa. O zguduitură puternică şi trenul s-a oprit. În sfârşit, am ajuns în staţia de la Halta Perieţi. Pereţii clădirii în care funcţiona gara sunt o ruină, iar liniile şi peroanele sunt acoperite de buruieni.

Din ianuarie, din nou pe şine

În mod normal, dinstanţa dintre Slobozia şi Ploieşti, pe calea ferată, ar trebui parcursă în două ore şi jumătate. Însă personalul care pleacă din gara Slobozia Veche la 17.00 ajunge la Ploieşti la ora 20.10, adică peste trei ore şi 10 minute. „E firesc să întârzie. Dumneavoastră ştiţi cât de vechi e trenul ăsta?“, susţine unul dintre controlorii garniturii.

În timp ce făcea ultimele verificări la roţile vehiculului de pe şine, mecanicul trenului spune că „acest tren a fost construit între 1937-1940. L-au scos de la depoul din Ploieşti, iar din ianuarie l-au pus din nou în funcţiune“, povesteşte mecanicul trenului, în timp ce ace o ultimă revizie tehnică înainte de plecare.

cfr 3

Motoare Volvo

De curând, trenul a împlinit vârsta de 74 de ani, iar pentru a-l face perfect funcţional, CFR Călători i-a schimbat motoarele, rezervoarele de combustibil şi l-au revopsit integral. Epava de metal merge acum cu două motoare Volvo, de peste 200 cai putere, dar care nu vor fi niciodată turate la capacitate maximă, pentru că linia de cale ferată pe care circulă nu rezistă vitezelor mai mari de 50 de kilometri la oră. „Cu banii băgaţi în asta asr fi putut cumpăra o Săgeată-Albastră nou-nouţă“, încheie dezamăgit mecanicul.

Slobozia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite