Planul care transformă România în ţara gunoaielor plimbate dus-întors cale de sute de kilometri. „Eu nu voi ceda la o asemenea tâmpenie“

Planul care transformă România în ţara gunoaielor plimbate dus-întors cale de sute de kilometri. „Eu nu voi ceda la o asemenea tâmpenie“

În fiecare zi, mii de tone de gunoaie reziduale vor fi plimbate pe drumurile patriei între judeţele cu şi cele fără staţii de tratare mecano-biologică FOTO Silvana Armat

Gunoaiele strânse în mai multe zone ale ţării vor fi transportate în judeţele vecine şi aduse apoi înapoi, potrivit noului plan naţional de gestionare al deşeurilor, care ar urma să fie aprobat de Ministerul Mediului şi pe care autorităţile locale îl cataloghează drept o „prostie imensă“.

Ştiri pe aceeaşi temă

Toate sistemele de colectare şi transport a gunoaielor reziduale generate de români în fiecare zi îşi vor schimba complet traseele prin prisma noului Plan naţional de gestionare a deşeurilor, elaborat la cererea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor.

Planul definitivat în aprilie este aproape de a fi propus spre adoptare în forma finală, care este catalogată drept o „prostie imensă“ de către autorităţile locale din ţară responsabile de gestiunea deşeurilor. Cel mai criticat punct este cel referitor la faptul că, de la adoptarea planului, deşeurile reziduale (cele care nu sunt reciclabile sau biodegradabile) nu mai pot fi depuse în gropile de gunoi ecologice amenajate în fiecare judeţ din ţară.

Potrivit noului plan prezentat săptămâna trecută autorităţilor locale din toată ţara, zecile de mii de tone de deşeuri reziduale colectate pe parcursul unei luni vor trebui transportate, mai întâi, la staţiile de tratare mecano-biologică (TMB) amplasate în 18 localităţi din ţară. După efectuarea tratamentului în urma căruia o parte din deşeuri vor fi transformate în combustibil solid, resturile rămase vor trebui încărcate din nou în gunoiere şi aduse înapoi în judeţele de origine, pentru a fi depozitate în gropile ecologice.

În prezent, în România există doar două staţii de TMB funcţionale (în Timiş şi în Ilfov), în curs de construire sau finalizare fiind alte 16 staţii.
 
Studiu de caz: 1,7 mil. de euro în plus, doar pentru transport
 
Din municipiul Sibiu şi alte 20 de localităţi învecinate, de exemplu, lunar sunt colectate aproximativ 5.000 de tone de deşeuri reziduale. De la implementarea Planului prezentat acum de Ministerul Mediului, aceste gunoaie nu vor mai fi depozitate în groapa ecologică situată la trei kilometri de oraş, ci vor fi mai întâi transferate la Galda de Jos, din judeţul Alba, situată la aproximativ 100 de kilometri distanţă, unde tocmai a fost finalizată o staţie TMB de mare capacitate.

Această modificare va genera costuri suplimentare estimate de autorităţile din Sibiu la 1,7 milioane de euro, pentru acoperirea transportului anual a gunoaielor colectate. În plus, deoarece deşeurile sunt transportate la o distanţă mai mare de 35 de kilometri, vor mai trebui construite şi cel puţin două staţii de transfer pe traseu, ale căror costuri însă nu pot fi estimate în lipsa unui studiu de fezabilitate.

„Nimeni nu elucidează unde vor fi cuprinse aceste costuri, cine le va plăti şi cum ni se suprapun peste contractele existente de colectare şi transport. A fost un scandal monstruos la Bucureşti pe tema aceasta, pentru că eu nu voi ceda la o asemenea tâmpenie“, declară Claudia Iordănescu, directoarea Asociaţiei de dezvoltare intercomunitară (ADI) Eco Sibiu, autoritatea responsabilă de colectarea deşeurilor în judeţ. Astfel de ADI-uri pentru deşeuri au fost create în fiecare judeţ şi toţi directorii contactaţi de „Adevărul“ au contestat vehement planul prezentat de autorităţile guvernamentale.

După ce gunoaiele din Sibiu, de exemplu, vor fi duse pentru a tratate în judeţul Alba, resturile vor trebui din nou încărcate şi readuse la Sibiu FOTO Silvana Armat
 
„Este praf“
 
Pentru deşeurile reziduale din Covasna, varianta iniţială a Planului prevedea transferul acestora la staţia TMB din Harghita. În urma discuţiilor, planul a fost modificat. „În ultima variantă, deşeurile din Covasna şi Harghita trebuie duse la incinerare în Braşov, la un incinerator care încă nu există“, se minunează Ambrus József, directorul ADI SIMD Covasna. El arată că în judeţul său tocmai au fost semnate aproape toate contractele pentru sistemul de management integrat al deşeurilor, care ar deveni funcţional din septembrie.

Potrivit noului plan, însă, contractele ar trebui modificate acum, pentru că deşeurile au cu totul alt traseu şi cu totul altele sunt cantităţile. „Prin urmare, toate aceste contracte de delegare vor fi atacate în instanţă de firmele care le-au câştigat, deoarece cantităţile pe care noi ne-am angajat că le vom depune într-un depozit nu vor mai fi“, mai spune Ambrus József.

Autorităţile de resort din Botoşani sunt, de asemenea, în prag de a începe colectarea selectivă deşeurilor, după investiţii de câteva zeci de milioane de euro. „Este o nebunie, nici nu se poate pune problema aşa. Să transporţi deşeul până la Iaşi, să îi faci o tratare acolo şi apoi să îl aduci înapoi este… n-am cuvinte“, spune şi Ovidiu Aparaschivei, directorul ADI Botoşani. Care, la fel ca şi ceilalţi directori de ADI, arată că oricum şi ei au în plan construirea unor staţii TMB locale.
 
Fără răspuns
 
„Adevărul“ a solicitat o reacţie pe tema gunoaielor ce vor începe a fi plimbate atât conducerii Ministerului Mediului, cât şi directorului general Cosmin Teodoru şi a directorului de proiect, Mihaela Frăsineanu, cei responsabili de noul Plan referitor la deşeuri. Până la redactarea acestui material nu a fost oferit niciun răspuns. S-a abţinut să comenteze situaţia şi Alina Oberdörfer, expert în „deşeuri ambalaje“, care alături de alţi şapte specialişti a elaborat Planul contestat în teritoriu. „Eu sigur că aş putea să explic tehnic, dar consider că cel mai bine este ca pentru o declaraţie publică să vă adresaşi Ministerului“, a răspuns Alina Oberdörfer. Ea a redactat şi un plan similar pentru judeţul Sibiu, plan extrem de contestat acum, după începerea implementării acestuia.
citeste totul despre: