EXCLUSIV „Contract cu diavolul“ la Spitalul Judeţean Sibiu: pacienţii, puşi să semneze un act prin care îi scapă pe medici de orice răspundere

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Un acord al pacientului informat introdus de câteva luni la Spitalul Judeţean din Sibiu poate absolvi personalul medical de orice vină în cazul în care se întâmplă ceva, pentru că prin document pacientul autorizează toate procedurile şi ia teoretic cunoştinţă şi de toate posibilele complicaţii.

Pacientul care ajunge în serviciile de urgenţă ale celei mai mari unităţi sanitare din judeţul Sibiu primeşte, înainte de intrarea în cabinet, un document care trebuie semnat. În teorie, semnezi după ce primeşti toate explicaţiile. Practic, sub ochii noştri, unei paciente de la Urgenţa Stomatologică i se cere semnarea documentului înainte de începerea examinării, şi implicit înainte de a i se explica ce diagnostic are şi ce proceduri şi tratamente sunt necesare mai departe. Refuzul este privit cu scepticism, „sunteţi prima persoană care refuză să semneze”. Mai apoi însă, o lectură atentă a documentului se lasă cu surprize. Practic, prin el pacientul îşi asumă absolut tot ce se întâmplă cu el în spital, de la momentul prezentării la Urgenţă. 

„Diagnosticul şi natura bolii, scopul, beneficiile şi riscurile efectuării tratamentului precum şi a celorlalte operaţiuni terapeutice mi-au fost explicate pe înţelesul meu de către dr............., care este medicul meu curant. În consecinţă, autorizez medicul curant şi personalul UPU, care cuprinde, după caz, pe lângă medici primari, medici specialişti şi asistenţi medicali, şi medici rezidenţi, studenţi şi elevi ai şcolilor de specialitate care se află în stagiul de pregătire, pentru efectuarea tratamentului şi îngrijirilor la care urmează să mă supun:........................”, se arată în acord. 

Mai departe, acelaşi acord spune că pacientul ştie şi care sunt riscurile, şi complicaţiile care pot apărea. Cu alte cuvinte, dacă ulterior pacientul vrea să acuze spitalul de un eventual malpraxis, personalul medical este „acoperit” pe toate intervenţiile făcute şi situaţiile care apar ulterior. „Mi-au fost prezentate riscurile asociate precum şi riscurile imprevizibile, consecinţele pe care le presupune tratamentul cât şi riscurile pe care le presupun investigaţiile speciale ce fac parte din tratamentul pe care urmează să-l efectuez. Înţeleg că în urma sau pe parcursul tratamentului pot apărea complicaţii şi că unele dintre aceste complicaţii necesită noi tratamente. Frecvenţa acestor riscuri grave în cazuri similare cu al meu mi-a fost de asemenea explicată. Declar că sunt conştient de aceste riscuri şi le accept întrucât scopul tratamentului este spre binele meu. 

În cazul în care în timpul operaţiunilor terapeutice apar situaţii şi condiţii neprevăzute care impun proceduri suplimentare faţă de cele explicate deja, accept ca personalul medical să acţioneze pe baza pregătirii profesionale, cu excepţia:...........................

În afara complicaţiilor generale, comune oricărui tratament – reacţii alergice, hematom, echimoză, necroză de părţi moi, tromboză, embolie, paralizie şi lipsa sensibilităţii în una sau mai multe extremităţi sau părţi ale corpului meu care pot fi permanente, pierderea unuia sau mai multor simţuri: văz, auz, miros, gust, care pot fi permanente, pierderea vorbirii sau altor funcţii ale sistemului nervos, care pot fi permanente, infecţii care să ducă la abcese şi meningită, care pot prelungi spitalizarea sau să necesite alte tratamente, sângerarea (hemoragia) care poate necesita alte tratamente, colecţia de lichid în creier (hidrocefalee) care poate necesita alt tratament, eventualele tratamente endocraniene, crize convulsive, boli combinate ale creierului, inimii, plămânului sau altor organe care pot fi fatale (decesul), pot apărea complicaţii specifice intervenţiei propuse. Declar că voi urma instrucţiunile înaintea începerii tratamentului şi cele de după finalizarea tratamentului indicate de medic, în caz contrat îmi asum riscurile explicate de medic”, se mai arată în acord. 

Documentul include şi o un paragraf potrivit căruia pacientului i- s-a oferit posibilitatea de a pune întrebări şi a primit răspunsuri „complete şi satisfăcătoare la toate întrebările”. 

Spitalul se apără: „Personalul medical oferă toate informaţiile”

„Adevărul” a solicitat un punct de vedere Spitalului Judeţean în legătură cu acordul informat al pacientului, acord introdus, potrivit reprezentanţilor spitalului, în luna iulie. „Pacientul nu este obligat să semneze acordul informat înainte de prezentarea aspectelor privind tratamentul. Acordul nu trebuie semnat dacă pacientul nu a primit toate informaţiile necesare. În cazul în care pacienţii, prin natura stării medicale, nu pot citi acest acord, există un acord informat pentru aparţinătorul pacientului, care preia rolul de decizie asupra tratamentului”, susţine în răspunsul remis „Adevărul” Vasile Spinean, managerul SCJS. 

Rugaţi să explice ce se întâmplă în cazul în care răspunsurile la întrebări nu sunt „complete şi satisfăcătoare”, aşa cum scrie în acord, reprezentanţii Spitalului susţin că:” În cazul în care pacientului nu i s-a oferit posibilitatea de a pune întrebări, nu semnează acordul şi solicită lămuriri. Personalul medical oferă toate informaţiile. Orice observaţie sau obiecţie poate fi formulată în scris prin formularul  de sugestii şi reclamaţii, care se solicită personalului de serviciu. Exprimarea „complete şi satisfăcătoare” este o chestiune subiectivă care ţine de nivelul de înţelegere al fiecărui pacient. Prin urmare, se pot solicita atâtea informaţii cât pacientul consideră necesar”. 

Preşedintele Colegiului Medicilor din România: "Acele complicaţii trebuiau să fie expuse"

Contactat de Adevărul, medicul Vasile Astărăstoae, preşeşedintele Colegiului Medicilor din România, a explicat că astfel de acorduri sunt normale, însă complicaţiile trebuiau explicate în detaliu, astfel încît pacientul să ştie exact tot ce se poate întâmpla înainte de a-şi da sau nu acordul. 

“Pacientul trebuie să fie informat cu toate riscurile care pot să apară la o situaţie şi trebuie să-şi dea consimţământul. Dacă el, apreciind că sunt riscuri prea mari sau că manevrele care se fac în spital nu sunt cele care pot fi acceptate de către el atunci el refuză să semneze acest consimţământ şi atunci el se negociază pe alte considerente. În toată lumea exact acesta este principiul, trebuie să fie informat absolut cu toate riscurile, cu tot ceea ce se face în acea unitate medicală, şi trebuie să accepte sau să refuze aşa ceva. Dacă a refuzat nu înseamnă că pacientul este abandonat ci se încearcă alt acord pe baza altor principii. Se prezintă la început situaţia şi el spune “Nu sunt de acord, spre exemplu, să mi se facă injecţii”, şi atunci vii şi îi oferi o altă alternativă, spui “Pacientul refuză să i se facă injecţie, atunci o să vă dăm pastille dar efectul terapeutic nu este atât de puternic, se poate întâmpla să apară următoarea complicaţie, toate astea înseamnă consimţământul informat. 

Singura remarcă pe care o am aici, în calitate de specialist în domeniu, este că acele complicaţii trebuiau să fie expuse, pot să apară complicaţii, ce complicaţii şi ce tratamente de acolo vor introduce dacă va fi, trebuia să fie poate mai detaliat. 

Consimţământul se poate lua şi în prezenţa unei alte persoane care confirmă că i s-au explicat complicaţiile, dacă vrei numai consimţământul scris trebuie să spui şi ce complicaţii. Riscul trebuie să fie partajat între medic şi pacient. Şi pe baza acestui consimţământ, dacă un medic greşeşte el va plăti chiar dacă pacientul şi-a dat consimţământul, trebuie între riscurile previzibile şi riscurile imprevizibile făcută diferenţa, dacă riscul este previzibil şi nu ai luat măsurile acolo pentru acel risc medicul răspunde indiferent de consimţământ dar dacă este un risc imprevizibil, care a apărut şi nu ai cum să-l prevezi, atunci medicul este acoperit de acel consimţământ. Nu înseamnă că dacă ai semnat acel consimţământ medicul nu mai răspunde că este semnătura. Nu răspunde dacă şi-a făcut datoria conştiincios, cu diligenţă maximă faţă de pacient, şi a apărut acel risc, dacă şi-a făcut-o fără să dea dovadă de diligenţă atunci el răspunde indifferent că pacientul a semnat acel consimţământ", a explicat profesorul Astărăstoae. 

Cât priveşte menţiunea potrivit căruia pacientul a primit răspunsuri "complete şi satisfăcătoare", preşedintele Colegiului Medicilor spune că dacă nu a fost aşa pacientul nu semneazăacordul. "Dacă nu a fost aşa nu semnează, nu este obligatoriu, dacă nu i s-a răspuns la întrebări nu semnează acel consimţământ. Pacientul în momentul în care l-a semnat atunci îşi asumă în întregime, dacă nu el spune acolo “Nu mi s-au dat răspunsuri corespunzătoare şi nu semnez”, a mai spus vasile Astărăstoae. 

Vă mai recomandăm: 

Un pacient a murit la Spitalul de Psihiatrie din Sibiu după ce s-a înjunghiat cu un cuţit de bucătărie

Un bărbat în vârstă de 54 de ani din judeţul Sibiu a murit la Spitalul de Psihiatrie din Sibiu după ce s-a înjunghiat, în salon, cu un cuţit de bucătărie. Reprezentanţii unităţii sanitare cercetează cazul.

UPDATE FOTO VIDEO Scandal cu romi şi mascaţi la Spitalul Judeţean din Sibiu

Peste 50 de romi s-au strâns sâmbătă în curtea Spitalului Judeţean din Sibiu, în urma unui accident în care patru romi au fost implicaţi pe Valea Oltului. Răniţii au fost aduşi la spital, iar rudele lor au început să facă scandal, pentru că nu au fost lăsate să îi vadă pe pacienţi. La faţa locului au venit şi mai mulţi mascaţi, pentru a asigura ordinea.

Gemenii născuţi la 60 de kilometri distanţă s-au făcut mari. Cum arată acum, la aproape 2 ani

În 2012, Jania Ciorogar, o femeie din localitatea Brădeni, judeţul Sibiu, uimea România după ce îi năştea pe David şi Maria, doi copii frumoşi şi veseli, gemeni, în două spitale diferite, aflate la 60 de kilometri distanţă unul de celălalt. Astăzi, micuţii au crescut şi sunt mândria familiei.

Sibiu



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite