Cele mai importante informaţii pe care trebuie să le ştim despre serviciul de urgenţă 112
0112 este numărul unic pentru apeluri de urgenţă disponibil gratuit la nivelul întregii ţări, ce poate fi apelat din toate reţelele de telefonie fixă sau mobilă.
După tragedia de la Caracal, s-a discutat foarte mult despre felul în care a funcţionat serviciul de urgenţă apelabil la 112. Avocata Isabela Rabotka spune însă că a observat că sunt foarte multe persoane care nu cunosc date esenţiale despre acest serviciu. Avocata susţine că orice român este obligat să cunoască mecanismul şi reglementările care stau la baza funcţionării serviciului.
"Numărul 112 poate fi apelat non-stop 24 de
ore pe zi, 7 zile pe săptămână, pentru a solicita asistenţa serviciilor
specializate de intervenţie . Acest serviciu este gestionat de STS -
Serviciul de Telecomunicaţii Speciale iar operatorul STS este cel care
transmite în funcţie de ceea ce i se comunică de solicitant cu
ambulanţa, SMURD, poliţia, pompieri şi sau jandarmi în funcţie de
situaţia descrisă la telefon. Adresa incidentului este una dintre cele mai importante informaţii pe care trebuie să o furnizaţi când sunaţi la 112.Dacă
aţi apelat 112 din greşeală, nu închideţi! Rămâneţi pe fir şi informaţi
operatorul că nu aveţi o urgenţă şi că aţi apelat din greşeală.”, spune avocata.
Isabela Rabotka explică cum putem ajunge să fim sancţionaţi dacă apelăm 112.
"Având
în vedere importanţa seviciului de urgenţă 112 trebuie să fim
conştienţi de importanţa acestuia şi cred că fiecare dintre noi trebuie
să se gândească în mod responsabil atunci când decide să apleleze 112.
Important de reţinut este şi faptul că constituie contravenţii
următoarele fapte şi se sancţionează după cum urmează: apelarea abuzivă a
numărului unic pentru apeluri de urgenţă 112, cu amendă de la 500 lei
la 1.000 lei; alertarea falsă a agenţiilor specializate de intervenţie,
cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei iar constatarea acestor contravenţii şi aplicarea amenzilor prevăzute se fac de către persoanele
anume împuternicite din cadrul Ministerului Afacerilor Interne pe baza
datelor furnizate de administratorul SNUAU", afirmă Rabotka.
Conform STS în anul 2018, operatorii 112 din centrele de preluare a apelurilor de urgenţă au răspuns la 12.735.836 apeluri. Mai mult de jumătate din numărul total de apeluri preluate în anul 2018 nu reprezintă urgenţe de competenţa Serviciului 112, ci solicitări de informaţii diverse, apeluri efectuate din greşeală, farse şi apeluri injurioase. 57% dintre urgenţele anunţate la 112 în anul 2018 au reprezentat cazuri medicale.