Strategia inedită prin care Nadia a reuşit să-i înnebunească pe canadieni, în 1983, cu Dacia, aducând vânzări-record: „Era regina reginelor”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Victor Jigman a promovat autoturismul Dacia în Canada cu ajutorul Nadiei
Victor Jigman a promovat autoturismul Dacia în Canada cu ajutorul Nadiei

Nadia Comăneci a reuşit, în 1983, în plină epocă ceauşistă, să facă cea mai bună reclamă autoturismelor Dacia pe piaţa din Canada, una dominată de branduri uriaşe, şi să aducă vânzări-record pentru maşina românească.Un discurs de doar câteva minute al fostei mare gimnaste, ţinut în faţa presei canadieneîn care au fost strecurate şi diverse „inflorituri” despre Dacia şi despre lotul olimpic de gimnastică al României,

a făcut ca autoturismul românesc să fie promovat, săptămâni la rând, de marile ziare şi de toate televiziunile din Canada.

Victor Jigman, economistul care în plină perioadă comunistă a pus în aplicare un concept de bază al capitalismului - segmentul de reclamă şi de publicitate - a reuşit, în 1983, cu ajutorul Nadiei Comăneci, să promoveze Dacia pe piaţa canadiană, una dominată de branduri mari de autoturisme, şi să înregistreze un volum nesperat al vânzărilor. Fost director la Auto-Dacia, Întreprindere de Comerţ Exterior, unde s-a ocupat de exporturi, director la Centrala de Autoturisme Piteşti şi director la Automobile Dacia / Întreprinderea de Autoturisme Piteşti, pe segmentul de afaceri internaţionale (între anii 1969 şi 1992), Victor Jigman este omul care, la 37 de ani, conducea destinele Dacia pe piaţa canadiană. Între 1983 şi 1988, a fost managerul Terra Power Tractor Company Ltd. Saskatoon Canada, iar sub conducerea sa, compania a vândut 4.500 de autoturisme Dacia pe piaţa canadiană.

„Terra Power era o societate de drept canadian, care funcţiona după jurisdicţia canadiană, cu capital românesc de 100 de mii de dolari, provenind din depunerile Universal Tractor şi Dacia la o societate de drept canadian. Compania noastră din Canada avea menirea să importe din România şi să distribuie pe piaţa de acolo tractoare, autoturisme Aro şi Dacia, prin două divizii separate. Sarcina mea era de a coordona importurile din România, de a crea o reţea de concesionari, de dealeri, şi de a vinde produse româneşti, odată cu asigurarea activităţii de service. O activitate care, pentru mine, a fost ca o şcoală foarte importantă a vieţii, fiindcă prin ea s-au construit reţele de vânzări Dacia şi Aro în mapamondul de clasă înaltă al automobilului. Să vinzi, la vremea aia, în anii ’83 - ‘87, 5.000 de  maşini Dacia şi Aro într-un areal în care domina General Motors, Chrysler, plus alte mărci mari de pe mapamond, a fost o performanţă”, explică, pentru „Adevărul”, Victor Jigman.

„Nadia e regina reginelor”

Omul de afaceri datorează impresionantul volum de vânzări înregistrat în Canada, Nadiei Comăneci, simbolul pe care Victor Jigman s-a dat peste cap să-l ataşeze mărcii Dacia, odată cu lansarea autoturismului românesc pe această piaţă cu pretenţii. „Era un curaj extrem de mare al românilor să intre pe o astfel de piaţă, mai ales că Dacia nu se compara, din punct de vedere al calităţii, cu mărcile deja consacrate. Am profitat de faptul că, la nivel guvernamental fusese promovată ideea de a avea societăţi mixte în străinătate, prin care să fie vândute produse româneşti. O idee pe care Ceauşescu a avut-o după ce a vizitat Statele Unite ale Americii şi începuse să aibă o deschidere mai mare pentru ce se întâmpla pe plan extern. Sigur că profesioniştii din comerţul exterior al României au spus «da» acestei idei, de a vinde maşinile noastre în Canada. Nici nu puteai să zici nu. Aveam, aşadar, de promovat Dacia pe piaţa canadiană. Am început să mă interesez cum am putea să avem un impact mare atunci când prezentăm cele trei - patru maşini pe care le aveam într-un garaj ce funcţiona pe post de showroom. Aşa am ajuns la Nadia”, mai spune Victor Jigman.

De fapt, ideea de a o „racola” pe Nadia în promovarea Daciei i-a dat-o un jurnalist canadian, Daniel Eraud, care i-a spus lui Jigman că gimnasta noastră ar fi cea mai indicată personalitate care ar putea să le atragă atenţia canadienilor asupra maşinii autohtone. „Prin prisma sugestiei pe care am primit-o de la acest om, trebuie să spun că am avut o admiraţie pentru această breaslă a jurnaliştilor, mai ales după ce am trecut prin acea etapă a vieţii mele - Canada. Mi-a spus: «Aveţi nevoie de un sportiv mare! Iată, aici, la noi, în Canada, Nadia e regina reginelor. Puteţi să câştigaţi piaţa». Mi-a explicat că, asociind-o pe Nadia mărcii Dacia, puteam avea un mare avantaj pe piaţa canadiană, într-un context în care tocmai se crease o oportunitate. Mai exact, se întâmplase ca marca Lada, care, cu un an - doi înainte, vânduse extraordinar de mult, circa 20 - 30 de mii de maşini pe an, să ajungă să piardă masiv din popularitate, după ce un avion coreean, cu 350 de persoane la bord, a fost doborât deasupra spaţiului sovietic, înainte de a ieşi spre China, pe motiv că ar fi făcut spionaj. Acolo muriseră oameni, iar mapamondul a fost atât de înrăit de acest eveniment, încât, mai apoi, în doi ani, Lada a ieşit de pe piaţa nord -americană. În anul în care noi ne pregăteam să lansăm Dacia în Canada, vânzările Lada tocmai începuseră să scadă“, povesteşte Victor Jigman.

Ca să promoveze Dacia cu ajutorul Nadiei, Victor Jigman avea nevoie de două aprobări: una de ordin sportiv şi alta de natură diplomatică. Ambasadorul României din Canada, de la acea vreme, Emilian Rodean, a fost cel care l-a ajuta să le obţină. „Am pus mâna pe telefon, am vorbit cu ambasadorul. Era un tip foarte bine pregătit. Nu era un om politic, era fizician care fusese numit ambasador, pentru că se semnau contractele pentru reactoarele atomice, care urmau să se monteze la Cernavodă. Ambasadorul a dat telegramele, a primit un răspuns relativ pozitiv, dar mi-a comunicat că trebuie să discut personal cu preşedintele Consiliului Naţional de Educaţie Fizică şi Sport. Am mers şi am discutat de la egal la egal cu generalul Dragnea. I-am spus: «Dacă nu ne aprobaţi, s-ar putea să nu avem succes, iar noi o să spunem că am avut nevoie de o aprobare». Evident, am primit-o”, mai spune Victor Jigman.

„Totul a fost o nebunie”

Ofensiva brandului românesc pe piaţa canadiană era ca şi câştigată. Numele Nadia avea să aducă succesul lansării Dacia. „Nadia a venit în Canada într-o vineri după-amiază. Am luat-o de la aeroport, eu cu Paul Schiaucu, cel care coordonase Terra Power vreo şase luni, înainte ca eu să ajung acolo. M-am dus cu flori la aeroport,  am luat-o pe Nadia şi pe Mariana Simionescu, marea doamnă a arbitrajului internaţional, şi le-am adus la hotelul la care stăteam şi eu. A venit momentul lansării: am avut o prezentare la ora 11, în cadrul căreia am avut n cadre, n oameni din presă. Totul a fost o nebunie... Era un interes inimaginabil de a vorbi cu ea: curiozităţi despre viaţa ei, despre cum se antrenează şi, desigur, despre Dacia”, povesteşte Victor Jigman.

În faţa presei canadiene prezente la eveniment, Nadia a avut un discurs de câteva minute în limba română, tradus, apoi, în franceză şi engleză, în care a spus cât de apreciată este Dacia în România, precizându-le jurnaliştilor străini că lotul olimpic de gimnastică al României foloseşte această maşină, deşi nici măcar Nadiei nu-i fusese niciodată oferit acest „privilegiu”.

„Presei canadiene i-a plăcut enorm”

„Noi, acolo, am introdus acest lucru, că ea este omul care a primit Dacia pentru echipa olimpică a României. Au fost mai mult declaraţii de inspiraţie, care n-aveau nicio legătură cu realitatea. Dar ea le-a spus în faţa jurnaliştilor, a celor prezenţi la eveniment. A spus că ea reprezintă oficial firma Dacia în echipa olimpică a României, echipă care foloseşte Dacia. Nu era real... Erau lucruri pe care le mai spuneam şi eu, sau le spunea Nadia şi le traduceam eu, ori le ppunea Mariana Simionescu pentru că erau şi întrebări la care Nadia, care era o copilă, se mai şi bloca. Dar, per ansamblu, s-a descurcat excelent. Interviul a curs fluent, fără niciun fel de întreruperi. Nu făcusem cu ea niciun fel de pregătire. Totul fusese, natural, spontan. Nadia era un om fără emoţii. Vorbea ca un om normal, se comporta ca un om normal. Era un om foarte disponibil, o persoană foarte plăcută, chiar dacă nu era foarte vorbăreaţă. Când o provocai, însă, era plină, expansivă, jovială. Iar presei canadiene i-a plăcut enorm asta. Nadia a răspuns tuturor întrebărilor. Nu avea gradaţii. Nu avea aroganţă”, mai spune Victor Jigman.

Interesul pe care l-a captat Nadia la conferinţa lansării Dacia pe piaţa canadiană s-a transferat asupra autoturismului produs la Colibaşi. „Toate camerele fuseseră pe noi. Seara, am avut o întâlnire separată cu toată presa, pe care am invitat-o la un restaurant turcesc. Am mâncat preparate turceşti, am băut vin românesc şi whisky canadian. A fost o bună dispoziţie extraordinară!”, spune omul de afaceri argeşean. Lansarea a avut ecouri uluitoare. Nadia şi Dacia au apărut, câteva săptămâni la rând, în marile ziare canadiene şi pe toate posturile TV din Canada. „Două săptămâni, televiziunile au făcut din chestia asta un eveniment major. Succesul a fost desăvârşit”, mai spune Jigman.

Nadia s-a dovedit a fi un capital de imagine neaşteptat de mare. În scurt timp după lansare, cererea pentru Dacia a depăşit numărul de maşini de care dispunea importatorul Terra Power. „Vreau să spun că am avut mare noroc că, în septembrie 1983, mi-au venit două vapoare cu o mie de maşini, din care am vândut doi ani. Şi am mai avut un transport, în ‘84. A fost un fenomen extraordinar”, mai spune Victor Jigman. Din ţară, însă, feedback-ul a fost aproape inexistent. Dar nu mai era nevoie de nicio confirmare de la nivel înalt. Reuşita se vedea în vânzări, iar asta era mai mult decât mulţumitor.

„Aprecieri din ţară, de la nivel înalt, n-am primit. Nici nu era la modă aşa ceva. Nivelul cel mai înalt pentru mine era firma mea. Probabil că ambasadorul, care a fost prezent la eveniment, a raportat la nivel înalt, fiindcă era obligat, mai ales că era o acţiune pe care el o iniţiase. Putea să fie un eşec, dar a fost o mare victorie! M-au sunat şi de la BBC Londra, de la Europa Liberă, să mă întrebe despre Nadia şi Dacia. Am dat un interviu la Europa Liberă, de un sfert de oră, fără să am niciun fel de restricţii, despre ce vindem, ce piese comercializăm, cum este service-ul. Fenomenul a fost mare”, mai spune Victor Jigman. 

Victor Jigman, cu Dacia, în Canada

Succesul a venit, însă, la pachet cu pretenţiile canadienilor pentru care nu conta faptul că Dacia era simbolul unei ţări comuniste. Clienţii canadieni voiau calitate. Începuseră să se vadă unele probleme ale autoturismului nostru, nu grave, dar nici de ignorat, care trebuiau remediate, iar remedierile se făceau la Terra Power. „Una dintre problemele care chiar au contat a fost evidenţiată după testul de impact făcut de Dacia în Canada, în 1984. Manechinul folosit la teste a ieşit prin parbriz, la o viteză de doar 40 km/h. Terra Power a înlocuit, atunci, parbrizele. Este doar un exemplu, fiindcă au urmat şi alte upgradări, unele chiar fără aprobarea oficialilor de la Bucureşti”, după cum mărturiseşte Victor Jigman.
 

Marketing în vremea comunismului: Nadia a înnebunit Canada cu maşina Dacia
Marketing în vremea comunismului: Nadia a înnebunit Canada cu maşina Dacia
Piteşti



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite