Gara Regală din Curtea de Argeş, în stare avansată de degradare. Nicio firmă nu e interesată să o reabiliteze

Gara Regală din Curtea de
Argeş, în stare avansată de degradare. Nicio firmă nu e
interesată să o reabiliteze

În Gara Regală nu s-a mai investit un leu de 28 de ani FOTO: Denis Grigorescu

Construită în mai puţin de un an la cererea regelui Carol I şi inaugurată în noiembrie 1898, Gara Regală din Curtea de Argeş a ajuns acum în paragină. Din 1989 şi până în prezent, aici nu s-a investit niciun leu. La mai bine de patru luni de la funeraliile Regelui Mihai, gara în paragină e în continuare acoperit cu un mesh, iar la licitaţiile organizate pentru reabilitarea ei nu s-a prezentat nicio firmă, asta şi din cauza preţului foarte mic.

Ştiri pe aceeaşi temă

Gara datează din 27 noiembrie 1898, când a avut loc şi punerea în circulaţie a căii ferate Piteşti – Curtea de Argeş. Cu excepţia lui Carol al II-lea, al cărui sicriu a fost adus în februarie 2003 cu un vehicul militar, toţi regii înmormântaţi la Mănăstirea Curtea de Argeş au fost aduşi cu trenul.

Gara Regală din Curtea de Argeş (inaugurată în 1898) a fost construită în mai puţin de un an la cererea regelui Carol I şi după planurile arhitectului francez Andre Lecomte de Nouy, acelaşi care restaurase şi Mănăstirea Curtea de Argeş. Primăria Curtea de Argeş a trimis în ultimii doi ani documentaţii la SNCFR, solicitând ca gara să îi fie dată în administrare, cu asigurarea de a păstra destinaţia clădirii, dar şi cu promisiunea refacerii ei. Răspunsul autorităţilor din Capitală a fost că pentru acest transfer este necesară o hotărâre de Guvern.

În decembrie 2017, cu câteva zile înainte ca trenul purtând sicriul cu trupul Regelui Mihai să sosească aici, Gara Regală din Curtea de Argeş a fost acoperită cu un mesh pentru a nu se vedea starea avansată de degradare a clădirii. Clădirea Gării Regale din Curtea de Argeş este de mai mulţi ani în stare avansată de degradare, iar pereţii exteriori ai gării au fost acoperiţi cu meshuri cu câteva zile înainte de funeraliile Regelui Mihai. De o parte şi de alta a drapelurilor regale ce încadrează portretul Regelui Mihai, apare imaginea iluzorie a unei clădiri impecabile în spatele căreia se ascunde paragina în care imobilul, monument arhitectonic unic în ţară, a fost lăsat să zacă zeci de ani.

Gara e acoperită de patru luni cu un mesh pentru a nu se vedea starea avansată de degradare

 

”După 1989 nu s-a făcut nicio investiţie la Gara Regală din Curtea de Argeş. Nu sunt chestii grave, sunt chestii de neglijenţă, s-au cojit pereţii, s-a cojit vopseaua. O parte din streaşina de pe clădire a putrezit de mai mulţi ani. Zona din jurul gării e neîngrijită. Categoric vina e a oficialilor de la Bucureşti, la Regionala de Căi Ferate Craiova, la SNCFR şi la Ministerul Transporturilor. Numai ei puteau să facă lucrări. E penibil să pui un mesh pe gară în loc să o reabilitezi”, spune profesorul de istorie Claudiu Ionescu.

Deşi până acum au fost organizate două licitaţii pentru reabilitarea gării, nicio ofertă nu a fost depusă. Asta şi din cauza preţului foarte mic, de doar 65.000 lei, fără TVA. ”Preţul prea mic oferit pentru reabilitarea acestei clădiri monument istoric este o mare problemă, o astfel de clădire fiind extrem de pretenţioasă în ceea ce priveşte rigorile şi lucrările de efectuat”, precizează profesorul Claudiu Ionescu.

 

Nu s-a făcut nicio investiţie”

Pe 1 noiembrie 2017 a fost publicat în sistemul electronic de licitaţii publice, cu termen de depunere a ofertelor 4 decembrie 2017, anunţul de licitaţie pentru întocmire expertiză tehnică şi DALI (documentaţie tehnico-economică similară studiului de fezabilitate) pentru gara din Curtea de Argeş. Şi cum la termenul din 4 decembrie nu a fost depusă nicio ofertă, CFR SA a relansat procedura de licitaţie, cu termen de depunere a ofertelor până în data de 11 ianuarie 2018. După cum precizează Ion Gavrilă, director general CFR Călători, ”Procedura de licitaţie pentru achiziţia serviciului Reparaţii, reabilitare şi restaurare clădire călători din staţia CF Curtea de Argeş a fost reluată, termenul limită pentru depunerea ofertelor a fost în data de 11.01.2018, insă nu s-a prezentat niciun ofertant. Vă reamintim că la termenul din 4 decembrie nu a fost depusă nicio ofertă. Pentru anul 2018, în propunerile de program pentru investiţii finanţate din fonduri proprii - CNCF "CFR"SA, este prevăzut la cap. A. Obiective de investiţii în continuare, lit. A.1.2- Servicii, pct. 1 Reparaţii, reabilitare şi restaurare clădire călători din staţia CF Curtea de Argeş, solicitându -se o alocaţie de 65.500 lei fără TVA. Procedura de licitaţie pentru atribuirea contractului privind Reparaţii, reabilitare şi restaurare clădire călători din staţia CF Curtea de Argeş va fi reluată, după aprobarea Obiectivelor de investiţii finanţate din fonduri proprii pe anul 2018".

Problema Gării Regale din Curtea de Argeş este una delicată. Asta şi pentru că, după cum spune Cristian Cocea, directorul Direcţiei pentru Cultură, Culte şi Patrimoniu Argeş, ”Procesul de degradare al Gării Curtea de Argeş continuă. Şi ar fi important ca cei de la CFR Călători să dea măcar drumul la nişte lucrări de conservare, dacă nu reuşesc să facă reabilitarea totală. Conservarea ar însemna reabilitarea acoperişului, vopsirea faţadei, înlocuirea ferestrelor şi a tâmplăriei. Cei de la CFR Călători, care sunt şi proprietarii clădirii, ştiu că imobilul se degradează, au şi fost notificaţi în acest sens. În ultimii 10 ani nu s-a făcut nicio investiţie la gara din Curtea de Argeş. S-au accesat atâţia bani europeni, se putea face ceva şi pentru această gară regală din Curtea de Argeş. Şi se poate face, cu atât mai mult cu cât zona Curtea de Argeş este una de interes turistic, în afară de mănăstire, acolo fiind şi mormintele regale. ”

citeste totul despre: