Răsfăţul politicienilor în presă plătit cu sume uriaşe din buget: „Şi lauda şi nelauda sunt tot articole informative”

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Sume impresionante de la bugetul local au fost achitate de instituţii publice pentru ca şefii acestora să aibă parte de articole favorabile în presa locală. Primarii şi directorii unor societăţi de stat susţin că nimeni nu îi obligă pe autorii articolelor să îi laude.

Milioane de lei au fost achitaţi în ultimii ani de primăriile şi instituţiile publice din judeţul Hunedoara pe materiale informative  în presa locală, deşi multe dintre ele nu au nicio legătură cu interesul public ci sunt pretexte pentru publicitatea făcută şefilor de instituţii sau politicienilor. Iată câteva exemple:

Oraşul Uricani este cel mai izolat şi unul dintre cele mai sărace ale judeţului Hunedoara, însă primarul Dănuţ Buhăescu (PSD) se numără printre cei mai lăudaţi edili în articolele din presa Văii Jiului. Conduce oraşul cu 9.000 de locuitori din anul 2004, iar în ultimii ani a plătit din fonduri de la bugetul local sume importante pentru promovarea sa în presa locală, în articole cu titluri ca „Primarul Buhăescu însănătoşeşte Uricaniul” sau „Primarul Buhăescu a rezolvat problema”.

Din luna aprilie până în prezent, primăria a semnat contracte privind achiziţia de materiale informative în presa locală de aproape 85.000 de lei. De aceşti bani, mai multe ziare şi site-uri din Valea Jiului şi Deva, un săptămânal, un radio şi o televiziune locală au obligaţia prin contracte de a-i face reclamă primarului şi primăriei, până la sfârşitul anului 2018. „Până acum s-au plătit în acest an 25.000 de lei pentru materiale informative. Şi lauda, şi nelauda sunt tot articole informative”, spune primarul, susţinând că, deşi articolele sunt plătite, nu poate obliga pe nimeni să scrie de bine despre el. Nici nu este însă nevoie. Iată câteva dintre titlurile de materiale „informative”: „Modul înţelept în care primarul Dănuţ Buhăescu a rezolvat un caz de abandon şcolar” (zvj.ro), „Primarul de la Uricani, mândru că este bunic!” (zvj.ro), „Flori şi gânduri bune pentru doamnele din Uricani din partea primarului Buhăescu” (ziarulexclusiv.ro).

Panseurile de la Apa Serv
Costel Avram, şeful societăţii de apă şi canalizare Apa Serv Valea Jiului şi-a asigurat şi el laudele publicaţiilor locale. Din 2016 până în prezent, operatorul de apă a semnat contracte de promovare cu  publicaţiile locale de presă scrisă, on-line, radio şi televiziune în valoare de aproape 220.000 de lei. În fiecare an, sumele alocate pentru„ îmbunătăţirea imaginii instituţiei” au crescut, ajungând în 2018 la aproape 100.000 de lei.

„Au crescut sumele alocate pentru aceste materiale informative, pentru că au crescut şi cheltuielile publicaţiilor. Dar preţurile sunt mici, faţă de cât am fi plătit dacă încheiam contracte cu fiecare publicaţie în parte şi nu printr-o agenţie”, spune Costel Avram. 

„Pentru îmbunătăţirea imaginii societăţii”, informează raportul Consiliului de Administraţie al Apa Serv, în 2017 au fost înregistrate 814 materiale apărute în presa locală despre societatea comercială din subordinea Consiliului Judeţean Hunedoara. „Dintre acestea în presa scrisă şi online au fost 784 (482 pozitive, 299 neutre şi 3 negative) şi 70 la televiziune (52 apariţii în cadrul ştirilor şi 18 emisiuni tv), mai informează Apa Serv. Iată câteva dintre titluri de „informare”: „Mesaj de 8 Martie Costel Avram (director general Apa Serv): Femeile au profunzimi sufleteşti mai mari decât bărbaţii. Au o inimă caldă şi intuiesc totul din iubire. Au puterea de a se dărui, aducând lumină şi bucurie. Sunt fiinţe plăpânde, dar cu suflet mare, plin de delicateţe şi gingăşie”.

” (ziarulexclusiv.ro); „Costel Avram, gânduri de 9 Mai…”: „Costel Avram, directorul general al Apa Serv Valea Jiului, aminteşte într-o postare publicată astăzi pe pagina sa de socializare că, dacă pentru Europa, ziua de 9 Mai are o dublă semnificaţie, pentru România, aceasta este una triplă, dar şi una dătătoare de speranţe pentru viitor”.

Jurnalul (primarului) de Ribiţa
Şi primarii mai multor comune din Hunedoara au achitat sume importante publicaţiilor locale, pentru materialele laudative la adresa lor. Ioan Faur (PSD) conduce din 2004 Ribiţa, o comună izolată, în care mai trăiesc 1.300 de oameni. În ultimele două luni, primăria a semnat contracte de peste 23.000 de lei, pentru reportajele lunare despre realizările ei la un post de televiziune local şi pentru realizarea unui ziar al primăriei, cu patru pagini. „Este foarte important să comunicăm cât mai bine, să aflaţi cât mai repede şi mai exact ce se întâmplă în comună, ce fac primarul, Consiliul local şi funcţionarii din primărie”, informează Ioan Faur, în deschiderea ziarului „Jurnal de Ribiţa”. „Am hotărât cu colegii din primărie să ne apărăm investiţiile realizate, cele în curs de implementare dar şi imaginea în faţa cetăţenilor”, explică acesta cheltuielile efectuate de primărie pentru „reportaje informative”.


Vă recomandăm să citiţi şi:

Uricani, oraşul-muzeu din Valea Jiului încremenit acum jumătate de secol: a rămas fără minerii pentru care a fost construit. Soarta ultimilor ortaci

Mitul oţelarului Ştefan Tripşa, eroul Muncii Socialiste pe care comuniştii l-au transformat într-un personaj fabulos

Profesorul decorat de preşedinte care s-a trezit dator vândut la primărie a câştigat procesul: îşi va primi banii înapoi

Hunedoara

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite