Şoseaua din munţi între Valea Jiului şi Băile Herculane, construită de 20 de ani şi blocată în sălbăticie. Cui mai foloseşte investiţia uriaşă contestată de ecologişti

0
Publicat:
Ultima actualizare:
DN 66 A, blocat în 2010 de ecologişti şi apoi blocat de autorităţi.
DN 66 A, blocat în 2010 de ecologişti şi apoi blocat de autorităţi.

Au fost strânse peste 20.000 de semnături de la oamenii care şi-au dorit o şosea prin munţi între oraşele Văii Jiului şi Băile Herculane, susţin autorităţile locale, însă investiţia a rămas blocată, iar organizaţiile ecologiste au contestat-o vehement.

Uricani, locul de unde în urmă cu aproape două decenii a început construcţia unei şosele prin munţi, spre Băile Herculane, este cel mai izolat oraş al Hunedoarei. Are circa 10.000 de locuitori, cei mai mulţi fiind vârstnici, foşti angajaţi la minele de cărbune din Valea Jiului, majoritatea închise până în prezent. La sfârşitul anilor ’90, mineritul se afla într-un declin profund, iar autorităţile locale şi reprezentanţii Guvernului României au decis ca modernizarea unui drum prin munţi, care să lege Valea Jiului de regiunea Banatului şi a Dunării, ar putea fi o soluţie pentru redresarea zonei miniere. 

Semnături pentru promisiuni

De la începerea modernizării Drumului Naţional 66 A au fost construiţi doar 20 de kilometri de şosea, între Uricani (judeţul Hunedoara) şi Câmpuşel, un vechi canton aflat la limita Parcului Naţional Retezat şi a Parcului Naţional Domogled - Valea Cernei. Din Câmpuşel, pe o distanţă de circa 80 de kilometri, drumul de pământ care traversează Parcul Naţional Domogled – Valea Cernei, continuat cu unul asfaltat şi din dale de beton vechi din anii ’60, a rămas în unele porţiuni aproape impracticabil, iar din cauza alunecărilor de teren sectorul din munţi este închis de la începutul anului 2018. 

Autorităţile din Valea Jiului au strâns între timp peste 20.000 de semnături de la localnici, pe o petiţie în care solicitau Guvernului României reluarea lucrărilor la DN 66A, pe un sector de circa 20 de kilometri spre Izvoarele Cernei, iar zilele trecute, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, anunţa că acest lucru este o prioritate a ministerului pe care îl conduce. „Voi fi personal pe teren să verific modul în care se vor executa lucrările”, afirma acesta într-o conferinţă de presă organizată la Deva. Noua şosea care se termină în munţi a rămas, însă, contestată de ecologişti, care susţin că este pe cât de inutilă, pe atât de dăunătoare mediului. 

Imagine indisponibilă

Povestea controversată a drumului naţional din munţi

Construcţia Drumului Naţional 66 A a fost anunţată din 1997, ca o alternativă pentru revigorarea zonei afectată de disponibilizările masive din sectorul minier. În 1999 drumul forestier care trecea prin vecinătatea Parcului Naţional Retezat şi prin rezervaţia naţională Valea Cernei a fost ridicat la rangul de drum naţional. Lucrările au început în anul 2002, iar într-un deceniu au fost construiţi circa 20 kilometri din şosea, de la ieşirea din localitatea Uricani, până în zona Câmpuşel, a Parcului Naţional Retezat. Până în 2010, urmau să fie finalizaţi şi restul de 18 de kilometri ai DN 66A, până la Izvoarele Cernei. Aici şoseaua se intersectează cu un alt drum naţional, DN 67D, şi leagă astfel oraşele Văii Jiului de Băile Herculane. Finalizarea lucrărilor de modernizare a acestui ultim tronson al DN66A a fost programată pentru anul 2010, însă proiectul a fost suspendat iniţial după ce mai multe organizaţii ecologiste au contestat investiţia, pe motiv că şoseaua va afecta ecosistemul din rezervaţiile naturale. „Asfaltarea ar distruge ultimul Peisaj Forestier Intact aflat în Munţii Retezat-Godeanu-Ţarcu, pentru că dumul ar urma să traverseze chiar zona de protecţie integrală din Parcul Naţional Domogled - Valea Cernei”, reclamau ecologiştii în 2010.  Ulterior, proiectul a fost refăcut şi a obţinut avizele de mediu, însă nu a mai primit finanţare. 

Dacă DN 66A va fi transformat într-o şosea modernă, în cele din urmă, distanţa pe care un şofer va trebui să o străbată pentru a ajunge de la Uricani la Băile Herculane s-ar scurta cu circa 100 de kilometri, faţă de rutele alternative prin Târgu-Jiu (DN 66) sau Caraş-Severin (DN 68A). Distanţa dintre celelalte oraşe ale Văii Jiului şi Băile Herculane s-ar scurta cu circa 70 – 90 de kilometri, respectiv cu circa o oră demers.


Vă recomandăm să citiţi şi:

Stăpânii controversaţi ai Retezatului. Ce ascunde procesul pentru miile de hectare de păşuni şi păduri date familiei Kendeffy

Microhidorcentrala construită ilegal într-un sit Natura. Cum au motivat magistraţii oprirea proiectului de pe râul Taia

VIDEO An negru pentru Cetatea Devei, după 9 milioane de euro cheltuiţi cu „rezidirea” ei. Cum sunt primiţi turiştii în fortul emblematic din vestul ţării

Hunedoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite