Cum să întreţii instalaţia electrică a maşinii tale. Ce se întâmplă când nu foloseşti corect cablurile de încărcare a bateriei
0Mulţi şoferi ignoră aproape complet instalaţia electrică a maşinii, mărginindu-se să meargă la un service când se mai arde un bec sau o siguranţă. Există însă aspecte extrem de importante, de care e musai să se ţină seama, pentru a evita problemele la instalaţia electrică. Unele dintre ele pot fi foarte grave.
Primul lucru pe care orice şofer trebuie să îl facă când vine vorba de instalaţia electrică a maşinii este alegerea bateriei potrivite pentru autoturism. Înainte de a începe procesul de căutare şi alegere a unui acumulator auto nou, este necesar să consultaţi manualul automobilului, pentru a respecta indicaţiile precizate acolo.
”Alegeţi corect tipul de acumulator potrivit maşinii dumneavoastră, şi mă refer aici la amperaj şi dimensiuni. Întotdeauna este binevenit un plus de capacitate pentru automobil, dar nu mai mult de 30% peste cea prescrisă de fabricant. Nu achiziţionaţi niciodată o baterie auto sub necesităţile automobilului dumneavoastră”, explică Marcel Boghian, inginer auto.
De unde achiziţionaţi o baterie auto?
Cele mai recomandate locuri pentru achiziţionarea unei baterii auto sunt centrele mari de vânzare a pieselor auto, dar şi magazinele online specializate în comercializarea de acumulatori auto. Vă recomandăm să citiţi cu atenţie certificatul de garanţie al bateriei auto şi să ţineţi cont de indicaţiile referitoare la montarea, întreţinerea, regimul de încărcare şi condiţiile garanţiei.
E musai să efectuaţi verificarea tehnică obligatorie impusă la cumpărare sau în termen de 5 zile lucrătoare, respectând în totalitate instrucţiunile de montaj şi folosire. Vă recomandăm să montaţi acumulatorul într-un service autorizat! Defectele datorate montării defectuoase duc la pierderea dreptului la garanţie.
Înainte de a monta (demonta) bateria pe (de pe) autovehicul, se deconectează tot echipamentul electric pentru a evita scurtcircuitele accidentale. ”Suprafaţa bateriilor trebuie să se păstreze curată şi uscată. Se curaţă numai cu cârpe umede sau antistatice. Polii şi clemele de racord trebuie protejate împotriva coroziunii prin tratarea lor cu unsoare fără acid. Dacă puterea de pornire nu este suficientă, bateria trebuie reîncărcată”, detaliază inginerul Marcel Boghian.
Bateriile conţin electrolit, adică acid sulfuric. Acesta este foarte coroziv, putând cauza răni grave, deci se impune să fiţi foarte atenţi. Dacă acidul v-a atins ochii, spălaţi cu multă apă şi consultaţi de urgenţă un medic. Dacă acidul v-a atins hainele, spălaţi imediat cu săpun şi clătiţi cu multă apă. Nu lăsaţi niciodată bateriile sau acidul la mână copiilor.
Ce sunt cablurile de pornire şi cum le folosim corect
Deşi pare un lucru banal, cei mai mulţi posesori de automobile au o dilemă în ceea ce priveşte încărcarea corectă a bateriei maşinii. Există câţiva paşi, pe care trebuie să îi respectaţi ciu stricteţe.
În primul rând aveţi nevoie de o altă maşină în stare bună de funcţionare, ce trebuie parcată cu capota foarte aproape de capota maşinii dumneavoastră. Maşinile trebuie să fie apropiate, astfel încât cablurile de curent (de obicei scurte) să ajungă de la o bateria la cealaltă. Odată parcate maşinile, trageţi frâna de mână şi opriţi contacul.
Înainte de a începe operaţiunea de conectare a cablurilor, verificaţi-le cu atenţie şi observaţi dacă sunt perfect izolate. Dacă bateria maşinii care nu porneşte prezintă scurgeri sau crăpături, cel mai bine e să renunţaţi la procedură şi să înlocuiţi bateria cu una nouă. În cazul în care bornele bateriei sunt corodate, ştergeţi-le cu o perie de sârmă pentru a vă asigura că contactul este perfect.
Conectaţi apoi capătul cablului pozitiv (de obicei de culoare roşie) la bornele pozitive (marcate cu +), şi cablul negativ (de obicei de culoare neagră) la bornele negative (marcate cu -) ale maşinilor. Ordinea conexiunii este următoarea: se conectează mai întâi cablurile la bateria funcţională şi abia apoi la bateria care este descărcată.
Verificaţi vizual încă o dată dacă cablurile sunt bine conectate. Porniţi mai întâi maşina echipată cu bateria funcţională şi lăsaţi-o la relanti timp de câteva minute, în funcţie de mărimea bateriei descărcate (între 5 şi 10 minute). Dacă bateria este veche, va trebui să aşteptaţi mai mult.
Pasul următor este să porniţi maşina pe care se găseşte bateria descărcată. Dacă aceasta nu porneşte, este indicat să nu încercaţi prea mult pentru a nu defecta demarorul. Indicat este să luaţi în considerare şi alţi factori care ar împiedica maşina să pornească.
Dacă maşina porneşte, puteţi deconecta cablurile de legătură, în ordine inversă, având grijă să nu le atingeţi reciproc. Deconectaţi cablul negativ de la borna negativă şi abia apoi cablul pozitiv. Înainte de a opri motorul, conduceţi maşină pe o distanţă de câţiva kilometri, la o turaţie mare, pentru a permite alternatorului să încarce bateria.
Mare atenţie când lucraţi cu o baterie descărcată
Aveţi grijă mare atunci când lucraţi în apropierea unei baterii descărcate, deoarece aceasta are potenţialul de a degaja gaze explozive. Utilizaţi întotdeauna doar cabluri izolate perfect, fără semne de coroziune.
”Chiar dacă durează mai mult timp, vă recomandăm să vă echipaţi corespunzător cu echipament de protecţie. De asemenea, nu fumaţi niciodată şi nu aprindeţi chibrituri în apropierea bateriei. Dacă doriţi să cumpăraţi cabluri de pornire, optaţi întotdeauna pentru cele de calitate superioare, chiar dacă sunt mai scumpe. Alegeţi cabluri bine izolate, fabricate cu cel puţin opt fire”, precizează inginerul Marcel Boghian.
Dacă în oricare moment al operaţiunii de conectare a cablurilor nu sunteţi siguri pe voi, apelaţi la o persoană cu experienţă. Nu lăsaţi cablurile să se atingă reciproc, deoarece acest lucru poate deteriora grav calculatorul maşinii dumneavoastră sau sistemul de încărcare.
Ce este siguranţa fuzibilă şi cum o înlocuim
Orice instalaţie electrică are nevoie, printre altele, de un circuit continuu pentru a funcţiona. Autovehiculele au aceste siguranţe plasate de-a lungul circuitelor electrice, pentru a preveni eventuala deteriorare datorată supraîncălzirii sau supraîncărcării. În momentul în care becul, ventilatorul sau ştergătorul de parbriz va cere un curent mai puternic decât cel necesar funcţionării normale, siguranţa se va topi, întrerupând circuitul şi protejând consumatorul respectiv.
Totdeauna înlocuiţi siguranţa defectă cu una de aceeaşi valoare a curentului. O siguranţă prea mică se poate arde instantaneu, nepermiţând alimentarea consumatorului la puterea nominală. Maşinile moderne folosesc în principiu două tipuri de siguranţe lamelare; acestea sunt fie în format maxi sau mini. Siguranţele fuzibile sunt codate cu ajutorul culorilor, dar acestea au valori diferite, în funcţie de piaţa căreia i se adresează.
De regulă, capacul cutiei de siguranţe conţine indicaţii despre fiecare siguranţă, în cuvinte sau iconograme. Dacă sunteţi norocoşi, acolo puteţi găsi chiar siguranţe de schimb sau un cleşte mic cu care siguranţele pot fi scoase din locaşul lor. Despre amplasamentul acestei cutii cu siguranţe aflaţi din manualul de exploatare al autovehiculului.
Când o siguranţă este arsă, firul metalic din interiorul ei este întrerupt. Schimbarea siguranţelor se face foarte uşor: Cu ajutorul unui cleşte se scoate siguranţa defectă, iar siguranţa nouă se introduce, presând-o uşor. Se poate verifica dacă siguranţa s-a montat corespunzător prin pornirea consumatorului: ventilator, ştergător de parbriz sau becuri.