Cine saltă „potul” de 130 de milioane de euro pentru construirea „autostrăzii Dunării”, între Galaţi şi Brăila
0Drumul are 11 kilometri, ceea ce duce costul mediu pe kilometru la aproape 12 milioane de euro. Licitaţia este în derulare de peste şase luni, fiind de două ori suspendată din motive tehnice. La final, s-au adunat cinci oferte ale unor grupuri de firme ce includ parteneri români şi străini.
Chiar dacă la un moment dat părea un proiect mort, construirea drumului expres Galaţi-Brăila (sau „mica autostradă a Dunării”, cum i se mai spune) pare să se apropie de un deznodământ fericit. Licitaţia pentru atribuirea lucrărilor (începută pe 3 octombrie 2019 şi suspendată de două ori între timp) a fost reluată pe 16 aprilie 2020, iar în timpul scurs au depus oferte nu mai puţin de cinci asocieri de firme.
Potrivit datelor făcute publice de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), ofertanţii care au reuşit să se înscrie în cursă până la termenul limită de 29 aprilie sunt: Arcada Company SA, Asocierea Astaldi SpA-Tancrad SRL, Asocierea Mavgo Holding SRL-SC Aqua Parc SRL-SC BDU Maxi Construct SRL-Hydrostroy AD, Rizzani de Eccher SpA şi Asocierea SA&PE Construct SRL-SC Spedition UMB SRL-SC Tehnostrade SRL.
Despre toţi se ştie că au experienţă în construcţia de drumuri, chiar dacă unii, cum ar fi Tancrad SRL (firma implicată în dosarul de corupţie pe baza căruia a fost condamnat Gheorghe Bunea Stancu, fostul preşedinte al CJ Brăila) sau Spedition UMB SRL (aparţinând „regelui asfaltului”, Dorinel Umbrărescu), au un trecut destul de controversat.
Dintre companiile străine ofertante (toate în asocierea cu parteneri români), cel mai sonor nume este, de departe, cel al Astaldi SpA, firmă italiană extrem de puternică ce deja are în derulare un proiect major în regiune: podul peste Dunăre de la Brăila (construit împreună cu compania japoneză IHI Infrastructure), la care va fi conectat de fapt drumul expres licitat.
Dacă totul decurge fără probleme, în câteva săptămâni va fi desemnat câştigătorul licitaţiei şi va fi semnat contractul, ceea ce înseamnă că lucrările vor începe (după proiectare, care are la dispoziţie un termen de 10 luni) în primăvara lui 2021, urmând să fie gata în primăvara lui 2023 (după 24 de luni). Garanţia lucrărilor este de 5 ani.
Totuşi „durata contractului de lucrări poate varia în funcţie de perioada de garanţie a lucrărilor ofertată de operatorul economic desemnat câştigător. Comisia de Evaluare va analiza ofertele în conformitate cu prevederile documentaţiei de atribuire şi cu legislaţia în vigoare în domeniul achiziţiilor publice”, după cum precizează CNAIR.
Lungimea estimată a traseului drumului expres Galaţi-Brăila este de 11 km, iar valoarea estimată a contractului este de 631 de milioane de lei, cu TVA, adică aproximativ 130 de milioane de euro. Costul mediu pe kilometrul de şosea cu patru benzi se ridică la nu mai puţin de 12 milioane de euro.