FOTO Planurile arhitecturale după care s-a construit, începând cu 1968, noul centru civic al municipiului Focşani

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Proiectul de pe care s-a construit centrul civic al Focşaniului  FOTO: Arhivele Naţionale Filiala Vrancea
Proiectul de pe care s-a construit centrul civic al Focşaniului  FOTO: Arhivele Naţionale Filiala Vrancea

Forma urbanistica semnificativă  pe care o vedem azi în centrul municipiului Focşani este realizată  între anii 1968-1976.

O dată cu înfiinţarea judeţului Vrancea, după o perioadă grea şi păguboasă  în subordinea Regiunii Galaţi, zona  noastră geografică  a beneficiat de ceva mai multă atenţie de la forurile centrale.

Cu fonduri mai consistente decât în trecut, în oraş s-au trecut la ample modernizări urbanistice,  pe care, chiar dacă azi le privim cu un ochi critic, le folosim şi ne bucurăm de ele.

Un astfel de exemplu este ansamblul arhitectural compus din  Piaţa Unirii, numită în trecut Piaţa Libertăţii sau Munteni, Casa Albă şi B-dul Unirii din imediata apropriere a celor două obiective. 

Forma urbanistica semnificativă  pe care o vedem azi este realizată  între anii 1968-1976  şi împreună cu Biserica Sf. Ioan, Ateneul Popular  Maior „Gh Pastia”, Hotelul Central, Monumentul Unirii  şi Grădina Publică alcătuiesc cel mai interesant peisaj urban din urbea noastră.

Potrivit istoricului Florin Dîrdală, de la Arhivele Naţionale Vrancea, desenul acestui  tablou citadin   a  început  cu mult timp în urmă, o dată cu înfiinţarea Mănăstirii  Sf. Ioan, acum  patru secole în urmă, a continuat cu ridicarea vechiului sediu al  Primăriei Comunale pe la finele secolului al XIX-lea, apoi cu   Ateneul Popular în 1925,  Borna de Hotar la 1931  şi, după 1968, cu celelalte obiective de aşa zisa inspiraţie comunistă.

Astfel cu proiectul nr 107/1968 , un colectiv de arhitecţi  alcătuit  din Lăzărescu Cezar , Ochinciuc Mircea şi Ţiganco Radu  au  supravegheat construirea sediului Comitetului judeţean P C R Vrancea, în prezent Consiliul Judeţean Vrancea şi Prefectura Judeţului Vrancea. Iată ce conţin actele vechi ale Departamentului de Proiectări Bacău.

„Sediul Politico- Administrativ al judeţului Vrancea va fi  amplasat   în Piaţa Unirii unde  va fi ridicată  o construcţie alcătuită din două corpuri, unul în formă de bară cu subsol, parter şi două nivele, iar celălalt cu subsol, parter şi şase etaje.  Amplasamentul viitoarei construcţii  va fi  situat pe fosta albie a râului Milcov, terenul de fundare fiind alcătuit  din alternanţe  de straturi aluvionare , nisip fin, pietriş,  prafuri ... La începerea lucrărilor  de săpătură  s-au găsit pe amplasament  două hrube adânci  de aproximativ  5 şi 7 metri  care  nu se vor conserva , trebuind a fi demolate”, se arată în documentele aflate la Arhivele Naţionale Vrancea şi consemnate de istoricul Florin Dîrdală.

Documentele de  Proiectare  continua cu noi detalii  tehnice.

1

„Amplasamentul propus va ţine seama de următoarele considerente . Terenul nu necesită demolări din fondul locativ,  ci numai o brutărie şi două  magazii, iar  construcţia noului sediu va fi direct legată  de clădirea  Consiliului Municipal.  Vor rezulta două teme construibile, Corpul A,  subsol, parter  şi 6 nivele  iar corpul B subsol, parter plus două nivele  care constituie totodată şi elementul de legătură între sediul actual şi Corpul A . Accesul se va face printr-o curte de onoare  creată în fata sediului, pentru  oficiali o intrare separată  în corpul B, iar pentru funcţionari şi public  o a doua intrare pe faţada laterală a Corpului A.  În afară de aceste intrări se va  mai da  un acces  de serviciu  la bufetul cantină aflat la subsolul construcţiei prin strada. Eroilor. La parter vor fi amplasate, în afara spaţilor necesare  acceselor, sălile de seminar şi conducerea  Cabinetului de Partid, birourile de audienţă pentru public   şi sala de şedinţe  pentru 200 de locuri.  La etajul 1  se vor amplasa toate birourile  conducerii  Comitetului judeţean PCR  şi al Consiliului Popular Judeţean.  Totodată din biroul Primului Secretar  şi al Primului Vicepreşedinte  se va  putea  accede pe o logie cu caracter oficial, aceasta logie urmând să se folosească  în cadrul unor întruniri şi  mitinguri  organizate în Piaţă”.

1

Construcţia este realizată repede, în mai puţin de doi ani, dar vechii lideri ai Vrancei nu erau încă mulţumiţi . Vechea înfăţişare a centrului oraşului nu corespundea ambiţiilor acestora  şi cu proiectul nr 399/1971  al Institutului de Proiectare Bacău  se trece la modernizarea străzii Mare a Unirii, adică  construirea unei străzi noi  în lungime de 350 de ml , cu o lăţime a părţii carosabile  de 14 metri  , cu 4 benzi de circulaţie. Extragem din Memoriul General:

„Datorită faptului că în Piaţa Unirii  din Focşani  s-a construit sediul administrativ al Consiliului Popular Judeţean Vrancea, localul nou al Miliţiei Focşani (clădirea Federalcoop de azi) şi este în curs de execuţie  noul hotel cu opt nivele, iar în cursul anului 1972   urmează a se construi pe stânga Piaţa Unirii, iar pe dreapta blocuri cu magazine  la parter  este necesar a se construi şi moderniza  arterele de circulaţie ce vor deservi aceste construcţii.  Astfel, vechiul traseu al străzii Mari se va abandona , pentru că  s-a  prevăzut că blocurile cu magazine să fie construite pe acest traseu”.

Mai amintim că memoriul justificativ a motivat intenţia autorităţilor de a schimba zona respectivă prin faptul că  traseul vechi al străzii Mare a Unirii, ce începea de la Big actual,  era un traseu sinuos  şi întortocheat, având partea carosabilă lată  de 7 m  şi cu două trotuare înguste  de 1, 00-1,50 m.

Prin aceasta sistematizare  a centrului oraşului Focşani  şi prin construirea noilor blocuri  acest traseu a fost abandonat  şi desfiinţat, iar construcţiile vechi existente  demolate.  Noua artera prevăzută era analizată pe hârtie din toate punctele,  stabilindu-se   pe lângă lăţimea părţii carosabile  de 14 metri şi   spaţii verzi late  de 1,75 metri de o parte şi alta a acesteia.

2

Pe partea stângă a străzii s-a proiectat  un trotuar lat de 2,25 m, întrucât pe această parte nu sunt construcţii  şi deci va fi o circulaţie mai redusă. Pe partea dreaptă s-a proiectat un trotuar lat de 3  , întrucât pe această parte se vor construi blocuri  cu magazine la parter  şi deci va fi o circulaţie pietonală mult mai mare  în ceea ce priveşte lăţimea carosabilă. 

Meticuloşii funcţionari comunişti au analizat la acel moment cu mare atenţie şi posibilul trafic de tranzit auto al noii artere de circulaţie.  Astfel, conform recensământul  vehiculelor  executat în 1970,   a rezultat un număr  de 1668  vehicule fizice în 24 de ore, iar pentru traficul de perspectivă de 15 ani, până în anul 1985  a rezultat dintr-un calcul ipotetic că strada va fi tranzitată de 11 665 autovehicule în 24 de ore  şi 1297 de autovehicule pe oră.  Interesant ar fi de aflat câte autoturisme trec acum pe această arteră în acelaşi orar.

În cuprinsul Pieţei Unirii puternicii momentului simţeau că ceva lipseşte, un adevărat monument al Unirii , şi nu ceva minuscul cum se prezenta borna de hotar  Astfel s-a hotărât ca aceasta să fie îndepărtată, iar în mijlocul Pieţei s-a ridicat  în anul 1975  Obeliscul Unirii, operă a unui colectiv condus de sculptorul Ion Jalea.

Baza octogonala a acestuia este înalta de 1,4 m, în trei trepte placate cu granit roşu, peste care se ridică un tor de bronz înalt de 2,24m. Pe tor se desfăşoară un basorelief înfăţişând în prim plan, spre sud pe Al.I.Cuza înconjurat de M.Kogălniceanu, C.Negri, V.Boerescu,V.Alecsandri şi alţi fruntaşi unionişti de la 1859, iar spre nord un muntean şi un moldovean strângându-şi mâinile în fata bornei de hotar.

2

Prim planul se desfăşoară pe toată suprafaţa torului, înfăţişând diferite categorii de susţinători ai Unirii, dintre care se remarca deputatul răzeş Moş Ion Roată.

Planul al doilea reprezintă Hora Unirii, iar ultimul, estompat scene istorice. Pe tor se ridică un obelisc sub forma unui trunchi de piramidă în secţiune pătrată, înalt de 16m, placat cu acelaşi granit roşu. Pe faţa nordică este prins între frunze de stejar un scut de bronz cu inscripţia „Unirea Principatelor Române 1859”.

Acesta a fost pe scurt povestea tehnica a unor semnificative  modernizări de început  în oraşul nostru.

Mai puteţi citi:

Acum 100 de ani, focşănenii strângeau cenuşa din sobe să o doneze armatei române

FOTO În ajunul Primului Război Mondial, autorităţile din Focşani învăţau localnicii cum să doboare aeroplanele inamice

Focşani



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite