România lucrului prost făcut. Frontiera cu Bulgaria lăsată de izbelişte, care poate declanşa conflictul dintre cele două state

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Punctul de trecere a frontierei pustiu de la graniţa cu Bulgaria FOTO Sînziana Ionescu
Punctul de trecere a frontierei pustiu de la graniţa cu Bulgaria FOTO Sînziana Ionescu

În două localităţi din judeţul Constanţa, Lipniţa şi Dobromir, drumul transfrontalier care le leagă de vecinii bulgari stă închis din cauza punctelor de frontieră neterminate.

În septembrie 2012, o hotărâre de guvern semnată de cabinetul Victor Ponta stabilea ca la graniţa cu Bulgaria să fie deschise două puncte de trecere a frontierei: Dobromir şi Lipniţa. Bulgarii urma să deschidă puncte corespondente la Krushari (pentru Dobromir) şi la Kainargea (pentru Lipniţa). În judeţul Constanţa ar fi existat astfel 5 puncte de trecere a frontierei româno-bulgare, pe lângă Vama Veche, Negru Vodă şi Ostrov, care să faciliteze traficul între cele două ţări.

Proiectul transfrontalier avea valoarea de 6,8 milioane euro şi era susţinut de Uniunea Europeană, în vederea intrării celor două ţări vecine, România şi Bulgaria, în Spaţiul Schengen - unde frontierele nu există, de fapt. Drumurile de legătură ale României cu Bulgaria (de 10-12 kilometri) au fost construite de Consiliul Judeţean Constanţa, iar punctele de trecere a frontierei au fost amenajate de primăriile locale Dobromir şi Lipniţa, dar Poliţia de Frontieră refuză să preia obiectivele.

Motivul: acestea nu îndeplinesc condiţiile de securitate prevăzute pentru o ţară care constituie graniţă a Uniunii Europene, pentru că între timp „s-a schimbat modificarea“: România şi Bulgaria nu au fost primite în Spaţiul Schengen, deci trebuie să îndeplinească alte criterii mai riguroase.

Ce lipseşte

Concret, de la Dobromir lipseşte banda suplimentară de circulaţie, pe care să fie trase deoparte autovehiculele pentru control, şi un refugiu. La Lipniţa lipsesc, în plus, facilităţile de cazare pentru persoanele reţinute - migranţi, pasageri clandestini, infractori. Pe scurt, dacă punctele de trecere a frontierei nu devin funcţionale până la 31 decembrie 2018, România şi Bulgaria trebuie să dea banii înapoi - pentru că România nu şi-a îndeplinit partea care-i revenea din acest proiect. Bulgaria are totul gata şi aşteaptă ca românii să se pună la punct.

„Faliment scrie pe noi“

Dacă ar fi puse să dea înapoi banii Uniunii Europene, asta ar însemna falimentul pentru primăriile locale. „De unde să avem aceşti bani, ar fi un dezastru pentru noi“, spune primarul Florin Crăciun de la Lipniţa. La Dobromir, situaţia este şi mai grea. Aici trăieşte cea mai săracă populaţie a judeţului, formată în majoritate din musulmani. Fără alimentare cu apă, fără site al primăriei, Dobromirul se luptă să iasă din secolul trecut. Punctul de trecere a frontierei ar fi adus ceva bunăstare cu micul trafic de frontieră, iar zona cu potenţial turistic ar fi fost descoperită de vizitatori.

Vişel Iusein, primarul Dobromirului, spune că a bătut drumurile la Bucureşti, la Ministerul Dezvoltării Regionale, pentru alocare suplimentară de fonduri ca proiectul să poată fi terminat. „Până la finele anului ar fi gata, dacă ni se alocă bani. De trei ori am fost la Ministerul Dezvoltării pentru a cere banii, ar mai fi nevoie de vreo 3 miliarde lei vechi pentru a face a doua bandă de trecere şi un refugiu. Locul este păzit de Poliţia Locală şi de Poliţia de Frontieră, ca să nu se distrugă ce s-a construit acolo“, spune primarul din satele căruia dispar şi conductele pentru reţeaua de apă.

„Din calculele Consiliului Judeţean Constanţa, pentru a face funcţional punctul de la Lipniţa ar fi nevoie de 1,5 milioane lei. Mai trebuie amenajat spaţiul de cazare pentru migranţi şi reţinuţi, apoi spaţiul pentru interogarea maşinilor de tranzit, trebuie tras curent electric pe o distanţă de 1,8 kilometri, la fel şi apa. Altfel ar trebui să ţinem acolo un generator care consumă 200 litri de motorină pe zi. Este nevoie de o reţea electrică foarte bună, fără fluctuaţii şi căderi de tensiune, pentru aparatura Poliţiei de Frontieră“, arată primarul de la Lipniţa.

Cuiul lui Pepelea

Mai este, însă, o problemă. Terenul pe care ar fi construite acele facilităţi trebuie să-şi schimbe proprietarul.

„Noi nu mai avem nici teren pentru a construi aşa ceva, terenul aparţine Poliţiei de Frontieră, care deţine fostul pichet de grăniceri. Sunt 7.000 metri pătraţi, terenul este întabulat tot, doar că trebuie trecut de la ei la noi, prin hotărâre de guvern, pentru a putea face un nou proiect şi a construi pe el. Proiectul iniţial a fost făcut într-o formă simplă. România şi Bulgaria erau planificate să intre în Spaţiul Schengen, important era drumul transfrontalier, astfel că nu au fost alocaţi bani special pentru punctele de trecere a frontierei.

Apoi s-a schimbat totul, România şi Bulgaria n-au mai fost primite în Schengen şi proiectul a trebuit adaptat. Însă dacă nu este operaţional drumul transfrontalier, UE ne taxează. Drumul este practicabil, dar fără aceste puncte de frontieră nu îl putem folosi. Şi cât de mult ar conta pentru noi această trecere spre Bulgaria! Mie, de exemplu, îmi convine să merg la Balcic, nu la Constanţa, că e mai aproape. Până la Balcic am 90 kilometri în linie dreaptă, până la Constanţa am 100 km. Noi ne-am asumat răspunderea şi pentru lucrările de la bulgari, dacă nu se rezolvă până la expirarea termenului, prevăd o situaţie conflictuală cu statul vecin“, avertizează primarul Florin Crăciun.

Răspunsul Poliţiei de Frontieră

Poliţia de Frontieră a transmis ziarului „Adevărul“ răspunsul la întrebările privind situaţia de la Lipniţa şi Dobromir. Instituţia declară că Garda de Coastă a făcut toate demersurile la Ministerul Afacerilor Interne pentru trecerea terenului de la Carvăn din domeniul privat al statului în domeniul public al statului, pentru ca apoi să fie transferat în domeniul public al Consiliului Local Lipniţa.

Redăm răspunsul integral mai jos:

„Prin intrarea în vigoare a H.G. nr.1016/2012 privind aprobarea deschiderii punctelor de trecere a frontierei Dobromir (România) - Krushari (Republica Bulgaria) şi Lipniţa (România) - Kainargea (Republica Bulgaria) pentru traficul internaţional de persoane şi de mărfuri, s-a constituit cadrul legal pentru deschiderea celor două puncte de trecere a frontierei cu Republica Bulgaria, destinate traficului internaţional de persoane şi mărfuri.

Acest act normativ instituie, prin art.2 alin (2), obligaţia autorităţilor administraţiei publice locale implicate să asigure, cu titlu gratuit, spaţiile şi utilităţile necesare pentru desfăşurarea activităţii de control la punctele de trecere a frontierei. Prin urmare, mai multe informaţii despre starea punctelor de trecere a frontierei de la Dobromir şi Lipniţa, vă pot pune la dispoziţie autorităţile administraţiei publice locale implicate în acest proiect.

Referitor la situaţia terenului fostului Pichet de Grăniceri Carvăn, acesta a fost transferat în domeniul privat al statului, prin H.G. nr.1583/2002 privind trecerea unor imobile aflate în administrarea Ministerului de Interne din domeniul public în domeniul privat al statului. Garda de Coastă a întreprins toate demersurile legale, către Ministerul Afacerilor Interne, pentru trecerea imobilului „Carvăn“ din domeniul privat al statului în domeniul public al statului, pentru ca ulterior să fie transferat în domeniul public al Consiliului Local Lipniţa.

Punctele de trecere a frontierei de la Dobromir şi Lipniţa vor deveni funcţionale după realizarea infrastructurilor şi asigurarea utilităţilor necesare în vederea desfăşurării în bune condiţii a traficului de frontieră, astfel cum prevede art.1, alin. (2) din H.G. nr.1016/2012. Garda de Coastă nu vă poate preciza un termen concret în care aceste puncte de trecere a frontierei vor fi operaţionale, deoarece, aşa cum am precizat şi mai sus, obligaţia asigurării infrastructurii necesare pentru desfăşurarea activităţilor specifice trecerii frontierei, revine autorităţilor administraţiei publice locale.

În ceea ce priveşte posibilitatea deschiderii unor puncte de trecere a frontierei care să funcţioneze în week-end la Lipniţa şi Dobromir, vă precizăm că specificul acestor puncte de trecere a frontierei este prevăzut la art.1, alin.(1) din H.G. nr.1016/2012. Astfel, acestea sunt destinate traficului internaţional de persoane şi de marfuri, instituţia noastră neavând posibilitatea de a modifica această prevedere legală.

La momentul actual, Garda de Coastă nu poate estima numărul de persoane şi autovehicule care vor tranzita punctele de trecere a frontierei de la Lipniţa şi Dobromir, dar vă putem informa că prin deschiderea acestora se preconizează descongestionarea traficului de la celelalte puncte de trecere a frontierei, de pe raza judeţului Constanţa.“ 

Pe aceeaşi temă: 

România lucrului prost făcut. Cum arată zona veche a Constanţei, sfărâmată de o reabilitare de milioane

România lucrului prost făcut. Epopeea WC-urilor la preţ de vilă proiectate pentru o şcoală ruptă de civilizaţie

FOTO VIDEO România lucrului prost făcut. Autostrada care a costat o avere şi a crăpat la zece zile după inaugurare

VIDEO România lucrului prost făcut. Cum a ajuns un centru SPA de 1 milion de euro să fie deschis doar o singură zi

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite