MAE a dat şi cu ia în gard, la Expo Milano 2015. „Ia tradiţională românească“ prezentată lumii întregi este, de fapt, o banală bluză „de calitate îndoielnică“

MAE a dat şi cu ia în gard, la Expo Milano 2015. „Ia tradiţională românească“ prezentată lumii întregi este, de fapt, o banală bluză „de calitate îndoielnică“

„Ia tradiţională românească“ prezentată la Expo Milano 2015 Foto MAE

PROMOVARE. Apărătorii costumului popular românesc sunt revoltaţi de imaginea României la expoziţia universală de la Milano. Româncele de la pavilion întâmpină vizitatorii în ţinute moderne descrise drept straie tradiţionale.

Modul în care România se prezintă la expoziţia universală Expo Milano 2015 este considerat revoltător de către cea mai importantă comunitate online dedicată iei şi costumului tradiţional românesc, La Blouse Roumaine.

Protestul a pornit de la imaginea postată pe contul de Twitter de echipa MAE, care coordonează participarea României la evenimentul ce are loc în Italia, în perioada 1 mai - 31octombrie. Fotografia arată trei fete care întâmpină vizitatorii purtând o ţinută stilizată, compusă dintr-o cămaşă albă cu mâneci bufante, trei dungi negre şi bordură roşie la gât, precum şi o fustă neagră simplă având pe brâu un mic model popular. Imaginea a fost prezentată astfel: „Hostessele pavilionului nostru au cel mai drăguţ outfit - bluza tradiţională românească, numită «ie»“.

„Este un deserviciu adus României“

Comunitatea La Blouse Roumaine, care promovează ia ca brand de ţară al României şi militează pentru declararea Zilei Universale a Iei la 24 iunie, consideră ofensator acest mesaj de „promovare“.

„Imaginea prezintă trei domnişoare drăguţe îmbrăcate în trei bluze urâte, de o calitate îndoielnică, care sunt prezentate oficial ca ii tradiţionale. Ţinutele aduc un deserviciu atât designului românesc, cât şi culturii tradiţionale. Ia este o adevărată matrice culturală, un simbol al identităţii şi creativităţii româneşti, fiind purtată de regine şi celebrităţi.

Azi, mai mult ca niciodată, este nelipsită din colecţiile marilor designeri ai lumii, care realmente o copiază, promovând-o sub numele de «peasant blouse» - bluză ţărănească. În România există zeci de mii de femei care cos ii. În România există colecţii impresionante de ii vechi, care rivalizează cu orice creaţie de designer din lume. România trebuie să îşi recupereze cel mai iubit brand de ţară din câte au existat vreodată, să îl oficializeze şi să îi arate respectul cuvenit“, afirmă Andreea Diana Tănăsescu, fondatoarea La Blouse Roumaine.

În comparaţie, comunitatea oferă o imagine de la Expoziţia Universală de la New York din 1939, în care Maria Tănase era îmbrăcată într-un autentic şi elegant port tradiţional românesc. Ţinuta fusese aleasă de însuşi Dimitrie Gusti, preşedintele Academiei Române în acea perioadă. Diferenţa de clasă dintre cele două imagini, de ieri şi de azi, este de netăgăduit.

Fetele de la standul românesc de la Milano, îmbrăcate în ii ”inventate” de MAE. Alături, Maria Tănase, într-un costum popular autentic, la Târgul Internaţional de la New York, din 1939

Maria Tănase alături de Suzana Doicescu, soţia arhitectului Octav Doicescu care a proiectat pavilionul României la Expo New York 1939 Sursă foto Arhiva Octav Doicescu

„Există nenumărate opţiuni de ţinute contemporane, moderne, care integrează perfect iile tradiţionale, cât şi cele de artizanat. Imaginea României va avea mult de câştigat, doar dacă ne dorim cu adevărat să schimbăm situaţia actuală, începând de la acest detaliu important, până la felul cum abordăm întreaga noastră cultură identitară. Noi stăm la dispoziţie cu toate resursele şi informaţiile pe care le avem“, arată Andreea Diana Tănăsescu.

„Tradiţii şi autenticitate“ pentru 20 milioane de vizitatori

Expoziţia universală Expo Milano 2015 este organizată sub egida Biroului Internaţional pentru Expoziţii. Tema este „Hrănirea planetei, Energie pentru viaţă“, iar motto-ul României este „În armonie cu natura“. Acţiunea se desfăşoară sub auspiciile Ministerului Culturii şi ale Institutului Cultural Român. „Este un eveniment universal ce va oferi vizibilitate României prin evidenţierea tradiţiilor, creativităţii, inovaţiei şi autenticităţii sale. Va reprezenta un loc unic de întâlnire pentru cei peste 20 de milioane de vizitatori aşteptaţi“, au scris pe site organizatorii de la MAE.

Însă tocmai aceste tradiţii şi autenticitatea nu au fost respectate în strategia de promovare a României. Un detaliu atât de important în imaginea ţării, cum este ţinuta româncelor de la pavilion, a fost lăsat pe mâna unor absolvente de la Arte, deşi într-o reprezentare la un asemenea nivel nu trebuie să fie loc pentru experimente.

Comisarul general MAE pentru România la Expo Milano 2015 este Georgian Ghervasie, care contactat de „Adevărul“ a oferit câteva explicaţii despre felul în care a fost aleasă modalitatea de promovare a României. „Am dorit să facem această trecere de la tradiţie la modern. Nu am mers la un concurs de ii, am mers pe ideea ca România să fie prezentată omogen. Compania care a realizat conceptul pentru hostesse a avut această propunere de îmbrăcăminte, iar costul a fost extrem de redus, putem vorbi de o sponsorizare.

Ca hostesse am luat şase fete de la secţia de Italiană a Facultăţii de Limbi străine de la Universitatea Bucureşti, cărora le-am asigurat transport, cazare şi diurnă. Alte ţări au 30-40 fete care fac promovare şi care sunt îmbrăcate, hai să zic, în deux-pieces-uri. Dar acele bluze cu care sunt îmbrăcate fetele noastre nu, nu sunt ii. A fost trecut greşit pe contul de Twitter de către persoana care se ocupă de comunicare, din echipa de la Milano“, a recunoscut Georgian Ghervasie.

Într-un răspuns oferit ziarului „Adevărul“, Centrul de presă MAE de la pavilionul României de la Expo Milano 2015 explică alegerea vestimentaţiei.

„Costumaţia a fost realizată de două tinere absolvente ale Universităţii Naţionale de Arte Bucureşti: Emilia Tudoran si Iulia Ghenea. Costumele hostesselor sunt o interpretare modernă a unei ţinute cu influenţe din zona Vrancei, respectiv ia cu mâneca răsucită. Vestimentaţia este compusă dintr-o fustă creion neagră, o reinterpretare modernă a iei «răsucite», un brâu şi o bentiţă, accesorizate elegant. Ţinutele au fost adaptate la obiectivul prezenţei lor în cadrul expoziţiei, fiind transformate în costumaţii (folosind ţesături naturale: in pentru bluză, inserţii de catifea, ornamente şi podoabe cusute manual – pentru bentiţă şi brâu; fusta – combinaţie de bumbac şi elastan pentru lejeritate).

Numărul de costume puse la dispoziţia Pavilionului României este de 22, fiecare din hostesse având câte 2 ţinute. Numărul hostesselor este de 11 (5 în primele 3 luni şi 6 în următoarele 3 luni). Nu au fost alocate fonduri din bugetul de stat pentru achiziţionarea vestimentaţiei, ţinutele fiind obţinute prin sponsorizare“, se arată în comunicatul MAE. 

Oficialii subliniază că vestimentaţia hostesselor care întâmpină vizitatorii Pavilionului României la Expo Milano 2015 a fost realizată „în linie cu obiectivul de comunicare al pavilionului de a împărtăşi esenţa spiritului românesc într-un melanj subtil între tradiţie şi modernitate“.

Ei mai arată că o colecţie a celor două absolvente de Arte, „Before they pass away“, a fost premiată cu locul 1 la Bucharest Fashion Week şi la Festivalul Studenţesc de Moda şi Design Vestimentar Be Creative Sibiu. „Colecţia celor două absolvente ale Universităţii de Arte Bucureşti a fost apreciată de nume importante în lumea designului românesc, precum La Blouse Roumaine“, mai spun reprezentanţii MAE.

Andreea Diana Tănăsescu, fondatoarea La Blouse Roumaine, face următoarea precizare: „Am salutat inspiraţia folclorică a acelei colecţii, care este o lucrare de disertaţie din anul 2014. Dar alegerea acestei costumaţii şi prezentarea acestor bluze drept «ii tradiţionale», la un asemenea eveniment de anvergură internaţională, nu este un câştig pentru imaginea României, ba din contră. Existau atâţia artizani şi atâtea colecţii vechi cu care ne puteam mândri în faţa întregii lumi, la expoziţia internaţională de la Milano“.

„Cine?“

Comisarul MAE a mărturisit totodată că nu a auzit de demersul comunităţii La Blouse Roumaine pentru promovarea României şi de acţiunile care au făcut înconjurul globului. Comunitatea online, născută pe Facebook în 2012, a declanşat una dintre cele mai importante mişcări culturale dedicate iei şi culturii identitare din România. 

La Blouse Roumaine a creat şi a iniţiat Ziua Universală a Iei, la 24 iunie 2013, odată cu sărbătoarea Sânzienelor şi Sfântul Ioan de vară. Evenimentul s-a bucurat de un succes imens, fiind celebrat pe 6 continente, în peste 50 de ţări şi 100 de localităţi din România şi din întreaga lume. Comunitatea La Blouse Roumaine a primit premiul revistei Business Review pentru Cel mai important efort de promovare a României in 2013, premiul de Proiectul Anului acordat de Asociaţia Cele mai Frumoase Sate Româneşti şi nominalizarea revistei Foreign Policy Romania în Top 100, categoria iniţiativelor culturale care mişcă ţara în direcţii bune.

Vorbind despre promovare, pagina de Facebook „La Blouse Roumaine“, realizată de câteva voluntare, are aproape 100.000 like-uri, în timp ce pagina oficială a Ministerului Afacerilor Externe are 11.823 like-uri, iar România-Expo Milano 2015 are sub 2.000 like-uri.

Andreea Diana Tănăsescu - fondatoarea La Blouse Roumaine purtând o ie veche din Ţara Făgăraşului, cusută de bunica ei Foto Dragoş Cristescu

 

Ie de Bran (Moeciu de Sus) - Foto IIA Călătoare / Constantin Dinu

 

Ie de Argeş din colecţia Muzeului de Textile al Canadei - Ziua Iei 2014 Toronto

Pentru expoziţia universală de la Milano 2015, ideea de promovare a ţării noastre este prezentată astfel de oficialii de la Ministerul Afacerilor Externe:

„Conceptul creativ al Pavilionului României pune în valoare relaţia profundă dintre spiritul tradiţional românesc şi elementele primordiale ale Naturii. Românii trăiesc în armonie cu natura, într-o ţară unde convieţuiesc armonios tradiţia cu modernitatea, oferind lumii resurse accesibile, sustenabile şi consistente de hrană sănătoasă, cultură aplicată şi energie prietenoasă cu mediul înconjurător.

Conceptul creativ porneşte de la identitatea culturală şi spirituală ancestrală a poporului român, precum şi respectul său faţă de natură. Prin această formulare, România transmite întregii lumi mesajul că ţara noastră este un spatiu al sintoniei dintre natură şi cetăţenii săi, asemeni unei case primitoare în care domneşte convieţuirea armonioasă cu elementele naturii - acestea reprezentând, în ansamblul lor, un cămin tradiţional al poporului nostru, un cămin căruia modernitatea îi conferă astăzi un nou potenţial de expresie“, scriu strategii în promovare de la MAE, pe site-ul evenimentului România Expo Milano 2015.

Vă mai recomandăm:

FOTO Ziua Universală a Iei, celebrată de Sânziene. Bluza tradiţională românească, propusă ca brand de ţară

Gafă diplomatică majoră: România i-a dat ministrului german al Externelor o hartă a Franţei acoperită cu drapelul german

Gafa cu harta Franţei în culorile Germaniei a făcut înconjurul lumii. Explicaţii şi vinovăţii

MAE şi Agerpres încep să-şi arunce pisica pentru gafa cu harta Franţei în culorile Germaniei. Sancţiunile de catifea aplicate de cele două instituţii

Sânzienele, sărbătoarea păgână care a convins Biserica de binefacerea sa

 

citeste totul despre: