Evaluare Naţională 2016 Constanţa. Matematicieni, despre cerinţa-capcană de la examen: „Copii, n-aveţi dreptate! Lăsaţi-vă de petiţii, faceţi exerciţii!“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cerinţa-capcană de la Evaluarea Naţională 2016 este obstacolul ce va depuncta candidaţii, derutaţi de „confuzia“ voită introdusă de dascălii care au gândit subiectele. Matematicienii remarcă faptul că spiritul petiţionar este mai dezvoltat decât spiritul de observaţie şi le recomandă elevilor să fie mai atenţi la subiectele similare date anii trecuţi, pe care să le lucreze.

În fiecare an, o astfel de controversă - simplu de rezolvat, de fapt, dar uşor de încurcat elevii în condiţii de examen - este introdusă în subiecte, la Română sau la Matematică. Anul acesta a fost la Matematică, la fel ca anul trecut. Chiar mai mult, la proba de Matematică a fost aleasă aceeaşi variantă, 7, ca anul trecut, iar cerinţa de la subiectul I, punctul 6, a fost identică, practic, cu cea din 2015. Până şi răspunsul era acelaşi: 3.

În ce consta cerinţa? Într-un grafic (diagramă), figurat cu numere de la 1 la 10 pe abscisă (axa orizontală) şi de la 1 la 8 pe ordonată (axa verticală), era reprezentată repartiţia unor elevi de clasa a VIII-a şi notele obţinute de aceştia la un test de matematică. Candidaţilor li se cerea să spună care era numărul elevilor care luaseră o anume notă, conform reprezentării grafice. Aici au greşit foarte mulţi, pentru că au confundat axele, crezând că notele se opresc la 8, nu la 10.

S-a creat chiar o petiţie online prin care se cerea reevaluarea tuturor lucrărilor astfel încât să fie considerată corect şi răspunsul greşit, apoi altă petiţie prin care se cerea ca demersul protestatarilor să nu fie luat în calcul pentru că nu este corect să primească puncte dacă au greşit, s-a mers în semn de protest la Ministerul Educaţiei. Lucrurile se vor opri aici, pentru că mica probă involuntară de perspicacitate este pragul ce va departaja viitorii liceeni.

Opinia Ministerului Educaţiei

Ministerul Educaţiei a dat deja un punct de vedere oficial referitor la acest subiect. „Referitor la itemul numărul 6 de la subiectul I, varianta 7, disciplina matematică, din cadrul Evaluării naţionale pentru absolvenţii clasei a VIII-a, din data de 29.06.2016, Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare (CNEE) face următoarele precizări: Itemul evaluează competenţa Analizarea unor situaţii practice cu ajutorul elementelor de organizare a datelor, competenţă formată/dezvoltată în cadrul unităţii de învăţare „Elemente de organizare a datelor”, clasa a VII-a, prezentă în programa pentru Evaluarea naţională pentru absolvenţii clasei a VIII-a şi aprobată prin Ordinul de ministru nr. 4431/29.08.2014, Anexa nr. 3. Itemul este complet formulat, enunţul este clar, fără ambiguităţi şi permite un singur răspuns corect. Acesta conţine toate elementele necesare unui răspuns corect şi se referă la o diagramă care a mai fost prezentată în subiectele formulate de Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare (vezi www.subiecte2016.edu.ro/2016). Tipul de diagramă în discuţie este inclus în modelul de subiect pentru Evaluarea naţională a absolvenţilor clasei a VIII-a, anul şcolar 2014-2015. Itemul conţine legenda referitoare la reprezentarea numărului elevilor, legendă care este echivalentă cu identificarea prin axele de coordonate. În esenţă, acesta se referă la prezentarea unei dependenţe funcţionale (între notă şi numărul elevilor din clasă care au obţinut această notă), iar în cazul unei dependenţe funcţionale variabila se reprezintă pe axa orizontală (a absciselor). Răspunsul corect, din punct de vedere matematic, la acest item este cel prevăzut în baremul de evaluare şi de notare“, a declarat ministerul.

Ce spun matematicienii

Profesori de matematică sau cercetători sunt în asentimentul Ministerului Educaţiei. Florian Gache, profesor de matematică la Colegiul Naţional „Mircea cel Bătrân“ din Constanţa, consideră că elevii nu au de ce să facă petiţie, pentru că subiectul este simplu şi corect.

„Dragi elevi, nu mai faceţi petiţii! Subiectul I 6 este corect formulat. Anul trecut la Evaluarea naţională s-a dat o diagramă cu o cerinţă similară, cu acelaşi răspuns: 3. Voi aţi lucrat subiectele date în anii trecuţi? Dacă da, atunci... Dacă nu, atunci ar trebui să acceptaţi eroarea pe care unii aţi făcut-o! Răspunsul corect este 3. Aşteptăm până vineri, cu toţii, cu emoţii, notele. Elevilor mei de clasa a VIII-a le fac o urare: Să rămâneţi mircişti!“, a urat profesorul Gache.

Matematicianul Varujan Pambuccian, parlamentar din partea comunităţii armene, a detaliat opinia sa observând un lucru: spiritul petiţionar a fost mai dezvoltat decât spiritul de observaţie.

„Despre robotul care creşte în noi

Am primit un telefon de la un post de radio pentru a fi întrebat cum comentez scandalul legat de subiectele de anul ăsta la matematică. Nu ştiam că un subiect poate naşte un scandal şi am intrat repede pe Google ca să văd despre ce e vorba. Mare mi-a fost uimirea când am văzut un subiect banal, de făcut în 1,5 secunde cât îţi ia să scrii rezultatul, fără prea mare legătură cu matematica, de care înţeleg că naţiunea, planeta şi Universul se dau de ceasul morţii. Subiectul este chiar de o banalitate cruntă: Este vorba de un amârât de grafic făcut în Excel care are pe abscisă note (de la 1 la zece, că aşa e sistemul de notare în România) şi pe ordonată număr de elevi care au primit nota respectivă (de la 0 la 8). Cerinţa stă în determinarea numărului total de elevi care au luat nota 5 (trei în Excel-ul cu pricina).

De aici începe o vale a plângerii alimentată de unii profesori, din varii motive despre care nu vorbesc din solidaritate de breaslă. Ce m-a determinat să scriu despre asta este felul în care a fost tratată banalitatea de mai sus. S-a spus că este un subiect ambiguu. Că un copil nu ar fi înţeles ce reprezintă axele (că nu scria pe ele). Dar să fi gândit puţin şi să se fi prins că notele (totuşi vorbim de clasa a 8-a şi de elevi care timp de 8 ani au tot luat note) sunt de la 1 la 10, nu s-au gândit cei care protestează acum? Matematica nu înseamnă o colecţie de algoritmi. Subiectul, destul de puţin matematic face apel la o logică elementară, aia căreia îi zicem de bun simţ, care văd că întârzie să apară la o vârstă la care ar trebui să existe. Aici nici măcar nu se poate da vina pe şcoală. În schimb, văd că avem copii bine pregătiţi pentru proteste şi petiţii, pentru că reacţiile nu au fost cele din generaţia mea de boşorog ("bă, da ce prost am fost că n-am observat..."), ci de tipul "pac cu scrisoarea la Războiu".

Incidentul în sine pare minor, dar mie mi se pare simptomatic şi periculos pentru vremurile care vin. Vorbim de copii care nu pot ieşi din algoritmi implementaţi, ca să zic aşa. Pentru că cei care protestează acum ar fi vrut să li se mai spună că abscisa reprezintă notele iar ordonata numărul de elevi. Atunci da, ar fi ştiut, că ar fi aplicat algoritmul învăţat la şcoală. Dar aşa, cu porcăria asta de "trebuie să gândesc puţin" (foarte puţin, vorba reclamei)... Ce naiba o să facem peste zece ani? Că roboţii sunt şi mai ieftini şi mai performanţi şi poţi turna în ei câţi algoritmi ai chef.

P.S. Între timp am văzut şi răspunsul Ministerului... Adică ăsta: „itemul conţine legenda referitoare la reprezentarea numărului elevilor, legendă care este echivalentă cu identificarea prin axele de coordonate. În esenţă, acesta se referă la prezentarea unei dependenţe funcţionale (între notă şi numărul elevilor din clasă care au obţinut această notă), iar în cazul unei dependenţe funcţionale variabila se reprezintă pe axa orizontală (a absciselor)”. Ce mai, cum e turcu' şi pistolu'... Vreau profi programe de inteligenţă artificială! Verificate numai de oameni care au făcut şcoala integral înainte de 90! Şi grăbiţi-vă, că ne ducem şi noi...“

Astăzi se dau rezultatele. Tot astăzi se depun contestaţiile

Notele afişate vineri, 1 iulie, pe site-ul edu.ro, pot fi contestate doar astăzi. Contestaţiile la Evaluare Naţională 2016 vor fi analizate şi rezolvate în intervalul 2-4 iulie. Ulterior afişării rezultatelor finale, în ziua de 5 iulie, elevii şi părinţii trebuie să completeze, în perioada 8-12 iulie, fişele de înscriere la liceu, urmând ca la 19 iulie să se facă repartizarea computerizată şi la 20 iulie să se afişeze rezultatele, potrivit calendarului Ministerului Educaţiei.

CALENDAR EVALUARE NAŢIONALĂ 2016

27 iunie 2016 - Limba şi literatură română - proba scrisă

28 iunie 2016 - Limba şi literatură maternă - proba scrisă

29 iunie 2016 - Matematică - proba scrisă

1 iulie 2016 - Afişarea rezultatelor (până la ora 16.00)

1 iulie 2016 - Depunerea contestaţiilor (orele 16.00 –-20.00)

2 - 4 iulie 2016 Rezolvarea contestaţiilor

5 iulie 2016 - Afişarea rezultatelor finale după contestaţii

image

Pe aceeaşi temă:

Rezultate Evaluare Naţională 2016 Constanţa. Ce note au luat elevii din Constanţa

Evaluare Naţională 2016. Graficul contestat de elevi la examenul de Matematică, acelaşi ca anul trecut

Evaluare Naţională 2016. Părinţii şi elevii, la Ministerul Educaţiei după controversele de la testul de matematică


 

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite