Asociaţiile de părinţi: „Înţelegem să fim solidari, dar nu putem pune la nesfârşit bani din buzunar“
0Iulian Cristache, preşedinte al Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi din Învăţământul Preuniversitar, reclamă modul în care guvernanţii au pregătit deschiderea anului şcolar.
„Avem o problemă la nivel de organizare în acest an şcolar. Guvernul a găsit finanţarea necesară, dar a venit prea târziu. Nu mi se pare normal ca un Guvern, indiferent de culoarea lui politică, să nu ştie din martie-aprilie, pe filiera serviciilor de intelligence, că această pandemie va continua şi anul acesta şi că pregătirea şcolii e în pericol“, spune Iulian Cristache.
El consideră că degeaba s-au alocat acum 175 de milioane de euro şi guvernanţii au dat un ordin prin care s-a suplimentat bugetul cu încă 22 milioane de euro când nu mai există timpul necesar pentru procurarea celor necesare. Spre exemplu, la început, un perete despărţitor din plexiglas costa 10 – 12 euro , iar acum s-a ajuns la 50 de euro.
Mult mai grav, din punctul său de vedere, va fi atunci când, în scenariul galben, nu va exista tehnica necesară pentru ca lecţiile să fie transmise de la nivelul sălilor de curs. „Să vedem dacă reţeaua face faţă atunci când trei milioane de elevi când vor intra în online. Am fi avut nevoie de administratori de reţea, care să calculeze fiecare reţea în parte. Cu cât ai camere de filmare mai bune, cu atât lăţimea benzii trebuie să fie mai bună. Dacă ai camere care transmit full HD, este nevoie de o bandă mai bună la nivelul reţelei“, este de părere preşedintele Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi din Învăţământul Preuniversitar.
Regulile sanitare trebuie corelate cu normele educaţionale
Scenariul roşu, pe care nimeni nu şi-l doreşte, poate apărea. Este momentul în care toate lecţiile vor fi online. „Decizia de a de închide şcoala când apar trei cazuri de COVID-19 s-a luat fără a fi şi noi consultaţi. Le-am spus că regulile sanitare ar fi trebuit corelate cu normele educaţionale: trebuie să ţii cont de numărul de copii de la clasă, de specificul unităţilor de învăţământ. Dacă pui norme bine aplicate pe hârtie şi imposibil de pus în practică, atunci tragem obloanele şi stăm toţi în online. Nu mai bine cu banii pe care îi cheltuim pentru dezinfectanţi, plexiglas să dotăm toate sălile cu internet de mare viteză şi cu aparatură astfel încât să poţi să predai online?“, se întreabă părintele.
Până la urmă, povara va cădea tot pe umerii părinţilor. El spune că la începutul acestui an şcolar sunt mulţi părinţi care muncesc să igienizeze şcolile. „Înţelegem să fim solidari, aproape de profesori, şi de tot ce înseamnă acest moment, dar nu putem pune bani din buzunar la nesfârşit. Noi finanţăm sistemul de învăţământ şi prin cumpărarea auxiliarelor, şi prin fondul şcolii şi prin fondul clasei şi prin investiţiile pe care le facem la nivelul instituţiilor. Şi acum sunt părinţi care vor să plătească firme de igienizare, care vor să facă voluntariat să ajute în pauze pentru ca elevii să interacţioneze cât mai puţin din punct de vedere fizic. Din păcate, nu ni se pare normal să continuăm la nesfârşit cu ajutor din punct de vedere financiar“, spune, revoltat, Cristache.
Din necesarul de tablete pentru elevii care vor lucra în sistem online, au ajuns în teritoriu prea puţine. „Doar 82.000 sunt pregătite până săptămâna următoare să apară în şcoli. Restul o să apară probabil peste o lună. Cele 74.000 de laptopuri care vor fi achiziţionate prin programul de la Banca Mondială vor veni la sfârşitul lunii octombrie sau prin noiembrie. Restul cine ştie când. Au fost comunităţi locale care au făcut eforturi şi au cumpărat cele necesare pentru începerea şcolii“, mai spune Iulian Cristache.