Elevii şi studenţii cer public alocarea a 6% din PIB pentru Educaţie, subvenţionarea plăţii căminelor cu până la 30% şi modificarea conţinurilor manualelor şcolare
0Studenţii şi elevii din România cer, print-o petiţie publicată online şi adusă la cunoştinţa ministrului Educaţiei încă din octombrie 2012, suplimentarea bugetului pentru educaţie, creşterea subvenţiei pentru studenţii care stau în cămine şi adaptarea învăţământului profesional şi tehnic la cerinţele agenţilor economici.
Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR) şi Consiliul Naţional al Elevilor (CNE) susţin că bugetul de 3,14% din PIB (ceea ce înseamnă 4,4 de miliarde de euro) ,anunţat de Guvernul României prin „Bugetul Cetăţeanului”, condamnă Educaţia şi Cercetarea la încă un an de subperformanţă şi inechitate, cu efecte grave asupra dezvoltării pe termen lung a României.
„Degeaba vorbim despre educaţie ca prioritate naţională dacă o finanţăm cu jumătăţi de măsură. De la fuga tinerilor de locuri de muncă în educaţie la fapul că cei din mediul rural, din familii sărace sau dezavantajate ajung cu greu să termine o facultate, problemele sunt foarte clare, foarte mari şi au fost prezentate în nenumărate rânduri.
Este timpul ca decidenţii să trateze cu mai multă responsabilitate viitorul României!”, afirmă Mihai Dragoş, preşedintele Alianţei Naţionale a Organizaţiilor Studenţeşti din România.
ANOSR şi CNE solicită suplimentarea bugetului pentru acest domeniu şi prevederea unei creşteri anuale care să conducă rapid la respectarea procentului de 6% din PIB asumat de partidele politice din România prin Pactul Naţional pentru Educaţie.
„Redresarea şcolii româneşti nu va întârzia să apară atunci când finanţarea alocată dezvoltării educaţiei va acoperi necesităţile sistemului de învăţământ. Formarea calitativă a viitorilor cetăţeni adulţi ai României depinde de cât de mult investim în sistemul educaţional.
Anul 2013 trebuie să fie anul în care accesul copiilor din mediul rural la şcoală să nu mai fie o problemă, iar calitatea condiţiilor de predare-învăţare să fie la standarde adecvate”, susţine Andrei-Bogdan Petre, preşedinte al Consiliului Naţional al Elevilor.
Reprezentanţii studenţilor români au solicitat deja o întâlnire oficială cu miniştrii responsabili de Educaţie şi Învăţământ Superior pentru a discuta priorităţile studenţilor.
Dintre asumările şi obligaţiile legale existente, studenţii enumeră:
1. Creşterea subvenţiei cămine - cantine cu 30% (o creştere a fost agreată de ministrul Ecaterina Andronescu în mandatul anterior, fără specificarea procentului minim);
2. Respectarea prevederilor Statutului Studentului şi Legii nr. 1/2011 a Educaţiei Naţionale privind facilităţile acordate studenţilor şi valoarea burselor;
3. Creşterea veniturilor tinerilor angajaţi din educaţie şi a medicilor rezidenţi prin acordarea de deduceri fiscale şi a altor măsuri - asumat prin programul de guvernare al Uniunii Social Liberale, punctul 74 (documentul publicat înainte de alegerile parlamentare ) şi sugerat prin programul de guvernare 2013- 2016 bazat pe ”principiul protejării şi încurajării familiei, ceea ce înseamnă acces la locuinţe decente, la educaţie şi sănătate de calitate, la infrastructuri şi comunicaţii moderne, la mediu sănătos, la timp liber”
4. Investiţii în construirea de cămine şi alte măsuri menite să asigure accesul tinerilor din familii cu venituri reduse şi alte categorii defavorizate la învăţământul superior: asumat indirect prin programul de guvernare 2013 – „accesul liber şi egal la educaţie şi la sănătate şi care să asigure cetăţenilor români o viaţă demnă”.
Reprezentanţii elevilor susţin că ar trebui revizuite planurile cadru şi Curriculumul, revizuite conţinuturile manualelor şcolare, dar şi adaptarea învăţământului profesional şi tehnic la cerinţele agenţilor economici.
ANOSR, CNE şi o serie de alte organizaţii au transmis încă din octombrie 2012 principalilor decidenţi politici o listă de priorităţi deosebit de importante în viziunea tinerilor, prin „Scrisoarea Deschisă pentru Viitorul României”.
Scrisoarea poate fi citită AICI.