Proiect născut la Buzău, lansat în toată ţara. Surdo-muţii vor putea comunica cu serviciul de urgenţă 112

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice a semnat joi un protocol de cooperare pentru asigurarea accesului la Serviciul de urgenţă 112 în cazul persoanelor cu dizabilităţi psihosenzoriale. Proiectul dezvoltat în colaborare cu STS, ANCOM, Asociaţia Surzilor din România şi Asociaţia Nevăzătorilor din România este experimentat de un an, la Buzău, de  Asociaţia „1 Iunie 2001”.

"În vara trecută anunţam acest proiect, care astăzi deja se pilotează şi care va fi implementat la nivel naţional. Prin acest proiect, persoanele cu dizabilităţi, în special auditive, vor putea să folosească serviciul de urgenţă 112. Prin acest protocol, părţile vor coopera pentru identificarea, analizarea şi dezvoltarea de soluţii tehnice, operaţionale pentru preluarea apelurilor de urgenţă, precum şi pentru găsirea de soluţii de finanţare acestora", a declarat Denisa Pătraşcu,  secretar de stat în MMFPSPV.

Pătraşcu a explicat că la serviciul 112 Buzău există un interpret mimico-gestual, care preia mesajele prin videotelefon şi le comunică dispeceratului. Secretarul de stat a precizat că toate apelurile prin videotelefon, indiferent din ce judeţ vin, vor fi direcţionate către interpretul mimico-gestual din Buzău.

Denisa Pătraşcu a precizat că o problemă ar putea fi faptul că nu toate persoanele cu dizabilităţi de acest tip şi-ar putea permite achiziţionarea unui videotelefon, însă se încearcă identificarea unor soluţii de finanţare, eventual prin accesarea de fonduri europene, printr-o axă specială pentru persoane cu dizabilităţi.

Potrivit datelor centralizate de Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, la nivel naţional sunt 23.373 de persoane surdo-mute, dintre care 111 sunt instituţionalizate, restul fiind în familii.

Proiectul pilot include cinci interpreţi, toţi voluntari

Reprezentanţii Asociaţiei „1 Iunie 2001” din Buzău, promotorul acestui proiect, spun însă că rolul de interfaţă între persoanele cu dizabilităţi şi serviciul 112 revine unui număr de cinci interpreţi autorizaţi: Lonia Cezarina Popescu, Monica Alina Creţu, Ionica Adriana Roşu, Radu Bârsă şi Ionica Tarău. Aceştia au fost dotaţi cu videotelefoane conectate la reţeaua 3G iar numerele lor au fost introduse în videotelefoanele unui număr de aproximativ 100 de persoane din Buzău, Vrancea, Suceava şi Cluj, incluşi în proiect.

Propunerea de a crea un sistem prin care persoanele cu deficienţe de vorbire şi auz să aibă acces la Serviciul 112 aparţine organizaţiei neguvernamentale „1 Iunie 2001” din Buzău, coordonată de o buzoiancă al cărei fiu este surdo-mut.

Potrivit coordonatorului Asociaţiei „1 Iunie 2001”, Ionica Tarău, un apel venit la dispeceratul pentru surdo-muţi poate fi iniţiat cu ajutorul tehnologiei 3G. Practic, orice surdo-mut, având un telefon şi un abonament 3G, poate iniţia un apel video pentru a anunţa o situaţie de urgenţă. Apelul este preluat de interpreţi în limbajul mimico-gestual care, după ce discută cu apelantul, pot transmite mai departe informaţiile către Sistemul unic de urgenţă 112.

Avantajul este că, odată preluat apelul de către o persoană autorizată, pot fi transmise echipajelor de intervenţie şi primele informaţii despre starea unui pacient surdo-mut.

Buzău



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite