De ce nu se face Aeroportul Braşov, o investiţie aşteptată de şapte ani. Castorii sunt ultima spaimă a Consiliului Judeţean

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Pista aeroportului Braşov stă nefolosită de aproape doi ani. FOTOArhivă.
Pista aeroportului Braşov stă nefolosită de aproape doi ani. FOTOArhivă.

Aeroportul Braşov este aşteptat de mai bine de şapte ani. După întârzierile aduse de problema juridică a terenului, dar şi de lipsa finanţării, acum a apărut o nouă problemă: castorii.

Aeroportul Braşov pare a fi o investiţie blestemată, deşi este absolut necesară, iar studiile arată că ar fi profitabilă. Marea problemă a fost mereu lipsa finanţării şi refuzul tuturor guvernelor de a da bani pentru Aeroport. Consiliul Judeţean a reuşit să construiască pista de 17 milioane de euro, dar când să se apuce şi de terminal, pentru care încă se caută finanţare, a apărut o nouă problemă, cea a terenului.

Terenul pe care trebuia construit Aeroportul aparţine Institutului Cartofului şi a fost dat în folosinţă Consiliului Judeţean pe o perioadă de 5 ani. Cum Aeroportul nu a fost construit, terenul a revenit la Institutul Cartofului. A fost nevoie de mai bine de un an pentru ca terenul să revină la Consiliul Judeţeam prin decizia Parlamentului şi astfel s-a pierdut timp preţios.

Castorii, noua ameninţare pentru Aeroport

Acum, o populaţie de câteva sute de castori aflată pe albia unui râu care trece la 600 de metri de aeroport le dă din nou bătăi reprezentanţilor de la Consiliul Judeţean. Cercetătorii vor să declare zona ca fiind Arei Protejată în arearul Sit Natura 2000. Consiliul Judeţean se opune vehement, deoarece se crede că o arie protejată ar aduce multe probleme, ar fi nevoie de noi avize şi s-au tărăgăna şi mai mult investiţia.

Am transmis Agenţiei pentru Protecţia Mediului Braşov o adresă prin care le-am spus că nu suntem de acord ca respectiva zonă să fie declarată arie protejată. Sper ca această nouă problemă să nu aducă alte repercusiuni asupra investiţiei. Prima oară am crezut că este o glumă sau că nu am înţeles bine, ţinând cont că era vorba despre o comunitate de castori. Eu zic ca întâi de toate să rezolvăm problemele legate de dezvoltarea acestui judeţ, investiţiile care aduc bani şi turişti şi apoi să ne preocupăm de astfel de probleme. Nu zic să neglijăm probleme de mediu, dar nici nu cred că după şapte ani se află de această comunitate de castori, a declarat Claudiu Coman, vicepreşedintele Consiliului Judeţean Braşov.

Cercetătorii spun că Aeroportul nu va fi afectat

Cercetătorii spun însă că autorităţile nu au de ce să se teamă deoarece aria protejată nu va fi o piedică pentru Aeroport. „Suspiciunile celor de la Consiliul Judeţean sunt nefondate. Aria este la 600 de metri Aeroport. Până la ea mai sunt terenuri agricole, un drum şi alte terenuri neproductive. Ei cred că dacă zona este declarată arie protejată va împiedica dezvoltarea, anumite depozite care s-ar putea construi acolo, dar nu este aşa. Populaţia de castori este pe albia apei, într-o zonă inundabilă şi acolo niciodată nu s-ar construi nimic. Este o falsă problemă. Noi am fi renunţat la proiect dacă aeroportul ar fi fost afectat“, ne-a declarat Claudiu Paşca, de la Institului de Cercetări şi Amenajări Silvice Braşov.

Guvernul nu dă bani deşi Aeroportul ar fi profitabil

Deşi există studii clare că un aeroport la Braşov ar avea cel puţin 300.000 de pasageri pe an, acesta nu este o prioritate deşi Braşovul este al doilea oraş turistic al ţării. În plus Braşovul este oraşul care atrage cei mai mulţi străini în România. Toate guvernele au promis finanţarea lui, dar acest lucru nu s-a întâmplat. De-a lungul timpului au fost mai multe speculaţii că nu se doreşte acest aeroport deoarece există studii că Braşovul ar putea atrage 20% dintre turiştii care aterizează la Otopeni.

În masterplanul României sunt alte aeroporturi în oraşe mult mai mici care nici nu se pot compara cu Braşovul la turism. Cum ar fi Tulcea care ar avea nevoie de 6,1 milioane de euro sau Craiova, unde aeroportul ar putea fi modernizat cu 69 de milioane de euro. În masterplan mai este menţionat şi Aeroportul de la Baia Mare care este o prioritate deşi în 2014 a avut 21.000 de călători.

Pentru finalizarea Aeroportului ar fi nevoie de 50 de milioane de euro. Consiliul Judeţean a făcut o nouă adresă prin care cere Guvernului să aloce bani din fondul de rezervă. Cadru legal ar fi deoarece investiţia este una absolut necesară pentru Braşov. Între timp pista stă nefolosită de doi ani şi riscă să se degradeze pe zi ce trece.

Braşov



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite