Nu violenţei în şcoli şi licee: o temă pe cât de delicată, pe atât de actuală

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Elevii de la Găiseanca au găsit o metodă inedită de a-şi transmite mesajul. FOTO: N.B.
Elevii de la Găiseanca au găsit o metodă inedită de a-şi transmite mesajul. FOTO: N.B.

La Şcoala Gimnazială Surdila Găiseanca a avut loc activitatea didactică  „Strategii de conflict”, organizată de prof. Cuzmin Otilia,  din cadrul proiectului interjudeţean intitulat ”Fii inteligent,  nu fi violent!”

Proiectul, coordonat de prof. Stancu Sorin şi prof. Ţacu Liliana, din cadrul şcolii gazdă, se desfăşoară în judeţele Brăila şi Buzău, fiind iniţiat de Şcoala Gimnazială Jirlău, jud. Brăila şi având ca parteneri şcolile şi primăriile din Surdila Găiseanca, Galbenu, Robeasca, Tudor Vladimirescu, Salcia Tudor şi Vişani.

  La activitate au participat 28 de elevi,  cu vârste  cuprinse între 11 şi 14 ani, precum şi diriginţii claselor a V a –a VIII a.

  Lecţia a avut ca obiective identificarea surselor de conflict, căile de rezolvare şi de evitare ale  conflictelor,  precum şi utilizarea comunicării asertive,  ca modalitate de dezamorsare  a stărilor conflictuale.

 În desfăşurarea activităţii au fost utilizate fişe de lucru şi texte literare,  iar ca mod de evaluare,  discuţiile de grup,  chestionarele şi dezbaterile.

  Proiectul are şi un blog http://proiecteducationalantiviolenta.blogspot.ro pentru cei interesati de prevenirea violenţelor interumane.

 În cadrul activităţii, au fost expuse credinţele care stau la baza evitării stărilor conflictuale, dintre care pot fi citate: conflictul este parte a vieţii zilnice;  nici evitarea, nici violenţa nu sunt răspunsuri adecvate pentru conflict; oricine merită respect; trebuie să conştientizăm diferenţele culturale pentru a le înţelege şi mai ales,  adulţii oferă modele de comportament puternice pentru elevi.

  S-au evidenţiat apoi feţele hidoase ale conflictelor interumane,  respectiv violenţa verbală şi fizică, minciuna, competiţia, furia, înşelătoria.

  Apoi a fost aplicat chestionarul  lui Thomas Kilmann ”Strategii pentru conflict”  care a scos în evidenţă diferite modalităţi de raportare ale elevilor la situaţiile cu potenţial conflictogen, acestea discutându-se apoi în cadrul activităţii,  pentru a  se reliefa soluţiile posibile  de eliminare ale  eventualelor conflicte ce ar putea apărea între elevi.

  „Chinezii au un proverb care spune că  un drum de 1000 de km.  începe tot cu primul pas. Cred că acel prim pas,  indiferent de situaţie,  dar mai ales în privinţa conflictelor,  dacă nu este cugetat,  ne poate schimba dramatic viaţa. Noi hotărâm astfel care este mia de km. pe care o vom parcurge: spre bine sau spre rău”, ne-a declarat prof. Ionel Lăzărică invitat la activitate.
Brăila



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite