Metoda “accidentul” face noi victime

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Cea mai simpla inselatorie prin telefon foto adevarul
Cea mai simpla inselatorie prin telefon foto adevarul

Încă două brăilence, dintr-un lung şir de păcăliţi,  au picat în plasa escrocilor care au profitat de emoţia femeilor anunţate prin telefon că rude apropriate au suferit un accident rutier. De aici şi până a respecta indicaţiile de încărcare cartele telefonică, nu a mai fost decât un pas.

 Cu toate că a crescut gradul de informare al brăilenilor, privind modul în care trebuie să acţioneze pentru a nu fi înşelaţi prin telefon, aspect dovedit de faptul că, în două situaţii semnalate Poliţiei săptămâna aceasta, vigilenţa persoanelor apelate a dejucat planurile infractorilor, rămân încă persoane vulnerabile în faţa metodei „accidentul”.
„Cel mai recent caz înregistrat este acela al unei brăilence de 59 ani care, în ziua de 8.10.2013, a fost sunată pe telefonul fix de o persoană necunoscută, recomandându-se a fi nepotul ei, i-a spus că a produs un accident de circulaţie şi i-a solicitat să cumpere coduri de reîncărcare pentru cartele telefonice, pentru a-l ajuta să scape de răspundere. Fără a verifica informaţiile primite, femeia a cumpărat coduri de reîncărcare în valoare de 1.200 de lei, le-a transmis telefonic aşa-zisului nepot, după care, la solicitarea acestuia, a distrus bonurile. Când sora sa, pe care a sunat-o ulterior, i-a infirmat implicarea nepotului în vreun accident rutier, aceasta şi-a dat seama că a fost înşelată şi a anunţat Poliţia.
În acelaşi mod a fost înşelată şi o altă brăileancă, în vârstă de 52 de ani, care a cumpărat şi transmis unui pretins fiu, care i-a spus telefonic faptul că se află în spital, ca urmare a unui accident rutier, coduri de încărcare a cartelelor telefonice, în valoare de 1.184 de lei”, ne-a spus inspector şef Jenel Şogor , purtător de cuvânt al IPJ Brăila.

Poliţiştii brăileni revin şi vă informează cum procedează infractorii

Sună, de obicei pe telefonul fix, se dau drept rude apropiate ale persoanei apelate (fiu, ginere, nepot) şi, cu o voce prefăcută, simulând suferinţă şi îngrijorare, spun că au fost implicaţi într-un accident rutier, că se află în spital (ei sau eventualele victime ale accidentului) şi cer să le fie trimise de urgenţă coduri de reîncărcare electronică a cartelelor telefonice sau diferite sume de bani, acestea fiindu-le necesare pentru a scăpa de răspundere, pentru plata serviciilor medicale sau pentru despăgubirea victimelor accidentului.
Nu de puţine ori, pentru a fi mai convingători, infractorii dau la telefon o altă persoană care se recomandă a fi avocat, îi explică persoanei apelate gravitatea situaţiei şi importanţa păstrării secretului cu privire la convorbirea telefonică şi îi dă instrucţiuni clare privind modul de transmitere a banilor (prin poştă, virament bancar, sisteme de transfer rapid, Money Gram sau Western Union, sau prin diferiţi intermediari) sau a codurilor de reîncărcare a cartelelor telefonice.
În unele cazuri, infractorii nu acţionează la întâmplare, ci obţin iniţial cât mai multe date despre potenţialele victime (nume, prenume, adresă, numele copiilor sau ale soţilor/soţiilor acestora, dacă deţin sau nu autoturisme, mărcile acestora) şi le folosesc ulterior pentru a le câştiga încrederea şi a le convinge că faptele relatate sunt reale.
Din acest motiv, se recomandă să nu oferiţi date despre dumneavoastră, despre membrii familiei sau despre vecini, unor persoane necunoscute cu care intraţi în contact, aparent întâmplător, sau care vă abordează sub diferite pretexte.

Păstrarea calmului este esenţială

Vestea implicării unei rude apropiate într-un accident rutier provoacă, în general, o reacţie emoţională puternică şi-l determină pe cel care o primeşte să acţioneze precipitat, fără a mai trece prin filtrul raţiunii toate informaţiile primite.
Vocea înceată şi tremurândă a pretinsului fiu, nepot sau ginere, care solicită sprijin financiar pentru că a produs un accident de circulaţie, de obicei grav, îi face pe oamenii de bună-credinţă să uite aspecte importante, cum ar fi, de exemplu, acela că ruda respectivă nu posedă permis de conducere, şi îi transformă în simpli executanţi ai instrucţiunilor primite telefonic. 
“Având în vedere aceste aspecte, poliţiştii recomandă cetăţenilor care primesc astfel de apeluri să încerce să îşi păstreze calmul, să solicite apelantului cât mai multe detalii din care să se convingă de identitatea acestuia şi de veridicitatea aspectelor comunicate şi, nu în ultimul rând, să ia legătura cu o persoană de încredere care, nefiind afectată emoţional, va analiza situaţia cu luciditate şi îi va ajuta să ia o decizie corectă.
În cadrul campaniei de prevenire „Atenţie la înşelăciunile prin telefon!”, aflată  în derulare la nivelul Inspectoratului de Poliţie Judeţean Brăila, poliţiştii de proximitate şi cei de prevenire oferă brăilenilor informaţii şi recomandări de care să ţină cont pentru a nu deveni victime ale înşelăciunilor săvârşite prin metoda “accidentul” ”, ne-a mai subliniat spus inspector şef Şogor.
Activităţile de informare vizează şi angajaţii oficiilor poştale, ai unităţilor bancare şi ai altor unităţi care oferă servicii de transfer rapid de bani, astfel încât aceştia să fie în măsură să identifice, dintre cetăţenii care se prezintă pentru a trimite diferite sume de bani, pe cei care ar putea fi victime ale înşelăciunilor şi să îi avertizeze cu privire la acest aspect.

Brăila



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite