Vaporul de lux construit pentru Ceauşescu, păstrat cu sfinţenie de Marina Militară. „Croazierele private cu nunţi şi petreceri sunt strict interzise!“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Lângă faleza Dunării din Brăila, stă ancorată, atunci când nu este plecată în misiune, nava prezidenţială „Mureş“, lansată la apă în 1986 din ambiţia dictatorului Nicolae Ceauşescu. Vasul de croazieră păstrează şi astăzi aproape intacte interioarele luxoase.

Se spune că ideea construirii unei astfel de nave i-a venit lui Ceauşescu după ce a făcut o vizită în Egipt, ]n 1979, iar omologul său de atunci, preşedintele egiptean Anwar el Sadat, l-a plimbat pe Nil cu un vapor de lux. Întors în ţară, dictatorul le-a încredinţat sarcina inginerilor de la Şantierul Naval de la Olteniţa, iar vreme de şapte ani acolo s-a acumulat tot ce putea da mai bun industria momentului, din cele mai diverse domenii.

La Olteniţa era singurul şantier naval românesc unde se făceau nave spărgătoare de gheaţă, pentru Uniunea Sovitică. Tabla folosită la acea categorie de nave, groasă de aproape un centimetru, a fost folosită şi la vaporul lui Ceauşescu. Pe lângă acest aspect, tot ceea ce ţinea de acest adevărat palat plutitor, de la motoare, aparatura de bord, mobilierul apartamentelor de protocol şi al cabinelor, aşternuturi şi veselă, îndeplinea cele mai înalte standarde de calitate.

Graţie finisajelor extraordinare, chiar şi acum, după aproape 30 de ani de exploatare, interiorul navei arată aproape la fel ca în prima zi. Nimeni nu mai ştie exact la cât s-a ridicat investiţia, dar cu siguranţă a fost vorba despre o sumă considerabilă.

O navă construită ca să impresioneze

Construită să execute misiuni speciale, nava este de tip pasager fluvial, cu 3 elici, 3 linii de axe, 3 cârme şi 3 motoare principale ce dezvoltă o putere de câte 2.465 cai putere fiecare. Pentru îmbunătăţirea manevrabilităţii la viteze mici, s-a prevăzut un propulsor transversal de etravă, cu o forţă de împingere de 2.100 daN.

Rezerva de combustibil asigură o autonomie de 2.500 de kilometri, cu trei motoare principale şi două diesel generatoare în funcţiune. Rezervele de apă şi rezervele de alimente asigură o autonomie de 5 zile, cu tot echipajul şI toţi pasagerii la bord.

Puntea vaporului este structurată pe trei nivele, pe ultimul fiind amenajat inclusiv un heliport. Spaţiile de protocol ocupă etajul întâi, unde se află patru apartamente şi 12 cabine, iar etajul al doilea este împărţit în două saloane. Unul dintre acestea are suprafaţa de 231 de metri pătraţi, fiind o adevărată sală de bal – cea mai mare încăpere fără stâlpi de susţinere construită pe o navă românească. Celălalt salon ocupă 110 metri pătraţi. Pereţii sunt acoperiţi de tapet fin şi decoraţi cu tablouri oferite, la vremea respectivă, de Uniunea Artiştilor Plastici.

Apartamentele soţilor Ceauşescu au fost amenajate la primul etaj, iar în prezent sunt neschimbate, păstrându-se intact atât tapetul de pe pereţi – bej în cazul apartamentului lui Nicolae Ceauşescu, şi roz – pentru soţia sa. Mobilierul este, de asemenea, foarte bine păstrat. Ambele apartamente cuprind câte un pat, masă şi fotolii, toate albe. În plus, Elenei Ceauşescu i se pusese la dispoziţie şi o masă de toaletă.
Băile celor două apartamente sunt dotate inclusiv cu o cadă, iar bateriile au o culoare aurie. Lasă impresia că sunt din aur, însă este vorba doar despre un inox acoperit cu o vopsea specială.

image

Nicolae şi Elena Ceauşescu nu au mers decât o singură dată în croazieră pe nava construită special pentru ei. În august 1986, pe 23 şi 24 august, cuplul prezidenţial s-a îmbarcat pentru o plimbare din Portul Brăila până la o cabană de protocol aflată la Uzlina, pe braţul Sfântu Gheorghe.

Păstrăm nava ca pe un adevărat muzeu!“

După 1990, nava a rămas în administrarea Marinei Militare schimbându-şi denumirea, din „Mircea cel Mare“ în „Mureş“. Ea este acostată la Brăila, fiindcă aici a fost construit, în anii '80, un cheu special care să o găzduiască.

Cu foarte mici excepţii, tot ce se află pe nava „Mureş“ este original. Mobilierul, tapetul, carpetele sunt cele cu care vasul de croazieră a fost lansat la apă, în 1986, din şantierul naval Olteniţa. Doar câteva televizoare de ultimă generaţie şi aparate de aer condiţionat plasate discret în saloanele de lucru sunt martorii trecerii anilor. „Misiunea noastră este să păstrăm această navă prezidenţială cât mai aproape de forma sa iniţială. Am putea spune că avem aici un adevărat muzeu, care trebuie întreţinut ca atare“, spune comandantul navei, căpitanul Alin Dogaru.



Dar, dacă asupra interioarelor nu s-a intervenit aproape deloc în ultimii 20 de ani, în exterior nava trece periodic printr-un proces de întreţinere ce presupune folosirea a circa 1.000 de kilograme de vopsea albă. Ultima reparaţie capitală a avut loc în 2013, la un şantier naval din Constanţa, unde vasul a fost andocat pentru a i se înlocui porţiunile de tablă afectate de trecerea vremii. Tot atunci, i s-a modernizat şi partea de navigaţie, primind aparatură de bord nouă şi performantă.

image

Fără nunţi la bord

În prezent, nava „Mureş“ se află în dotarea Forţelor Navale Române, fiind administrată de UM 02043, Secţia 329 Logistică, cu sediul în Brăila. Echipajul este format din 19 oameni, dintre care doi ofiţeri, cinci maiştri militari, zece subofiţeri şi doi salariaţi civili.

Misiunile impunătoarei ambarcaţiuni sunt diverse, de la găzduirea punctelor de comandă în timpul unor operaţiuni militare, până la transportarea de trupe şi materiale. În cazuri extreme, ar putea fi folosită pentru evacuarea de sinistraţi din zone afectate de calamităţi.

Nava „Mureş” poate fi închiriată şi de către persoane juridice, însă condiţiile în care se poate face acest lucru sunt stricte. Închirierea a fost reglementată, în 2008, printr-un ordin al Ministrului Apărării. Este vorba de Ordinul M82. În esenţă, cei care vor să aibă la dispoziţie această navă de lux trebuie să îndeplinească anumite criterii. De exemplu, societăţile în cauză nu trebuie să aibă datorii la stat. Sunt excluse evenimente precum nunţi sau petreceri private. Doar simpozioanele sau colocviile pot fi organizate la bordul navei. Tarifele de închiriere sunt negociate cu o comisie înfiinţată special în cadrul Secţiei 329 Logistică, care ajustează preţurile în funcţie de cerinţele fiecărui client. Oricum, aceste tarife sunt de ordinul sutelor de euro pentru ora de marş.

„Nu se acceptă decât organizarea unor evenimente de o anumită ţinută. Dacă am primi la bord nunţi sau alte petreceri de asemenea factură, riscăm să ne confruntăm cu degradarea saloanelor şi apartamentelor“, subliniază comandantul Alin Dogaru.

Recomandări pe aceeaşi temă

FOTO S-a dat startul croazierelor pe Dunăre. Severinul, exclus din lista unor tour operatori


 

Brăila



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite