De ce nu este incompatibil Klaus Iohannis. Motivarea magistraţilor de la Curtea de Apel Alba Iulia

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Klaus Johannis. Foto: mediafax
Klaus Johannis. Foto: mediafax

Dosarul de incompatibilitate al candidatului ACL la funcţia de preşedinte al României, Klaus Iohannis, reprezintă una dintre principalele teme de campanie electorală. Primarul municipiului Sibiu este acuzat de ANI că a reprezentat ilegal autoritatea locală în adunările generale ale acţionarilor de la două societăţi comerciale. Curtea de Apel Alba Iulia a anulat raportul ANI şi a dat câştig de cauză primarului Johannis.

Soluţia instanţei de la Curtea de Apel Alba Iulia a fost pronunţată în 25 septembrie 2013. Potrivit raportului Agenţiei Naţionale de Integritate (ANI), primarul Klaus Werner Iohannis a încălcat prevederile legale referitoare la regimul incompatibilităţilor prin aceea că, începând cu anul 2010, a reprezentat municipiul Sibiu în AGA societăţii SC Pieţe Sibiu SA, iar din 30 aprilie 2009 a reprezentat primăria în AGA de la SC Apă Canal SA.  În motivarea deciziei de anulare a raportului de evaluare, Curtea de Apel Alba Iulia a tratat separat amebele situaţii de incompatibilitate invocate de ANI.

Situaţia de la SC Pieţe Sibiu SA

Instanţa reţeine că Johannis apare ca semnatar al actului constitutiv al societăţii SC Pieţe Sibiu SA, pentru care a fost delegat prin hotărâre a Consiliului local, însă nu a participat în adunările generale ale societăţii. ”Calitatea de reprezentant al unei persoane juridice la semnarea actului constitutiv, nu translatează de drept această calitate şi în adunările generale ale acţionarilor. Pentru a dobândi calitatea de reprezentant al unităţii administrativ teritoriale în A.G.A., spre a exercita în numele ei drepturile şi obligaţiile corespunzătoare participaţiilor deţinute de aceasta la societăţi comerciale, este necesar, conform art. 125 din Legea nr. 31/1990 coroborat cu art. 37 din Legea nr. 215/2001, un mandat special pentru adunarea respectivă, concretizat printr-o hotărâre de consiliu local. H.C.L. Sibiu nr. 246/2010 nu conţine un asemenea mandat, astfel că în lipsa altor acte administrative doveditoare, nu se poate susţine că reclamantul a participat în calitate de reprezentant al unităţii administrativ-teritoriale municipiul Sibiu în adunările generale ale S.C. Pieţe Sibiu S.A., societate comercială de interes local. De asemenea, actul constitutiv al societăţii, de care se prevalează printre altele pârâta, nu conţine nici o dispoziţie de natură a duce la concluzia la care s-a ajuns prin raportul de evaluare contestat”, se afirmă în motivarea deciziei de la Curtea de Apel Alba Iulia. 

Potrivit instanţei, ANI, prin raportul de evaluare întocmit, nu susţine că primarul Klaus Iohannis a participat în calitate de reprezentant al municipiului Sibiu în adunările generale ale SC Pieţe Sibiu SA, limitându-se a arăta că a acţionat numai în calitate de reprezentant al acestei unităţi administrativ teritoriale, fără nici o altă precizare, situaţie care nu se încadrează în prevederile legii. ”În concluzie, Curtea reţine că reclamantul nu s-a aflat în stare de incompatibilitate în legătură cu activitatea desfăşurată la SC Pieţe Sibiu SA”, se mai afirmă în sentinţă.

Raportat la presupusa incompatibilitate în relaţia cu societatea Apă Canal SA, Curtea de Apel reţine foarte clar faptul că primarul Klaus Iohannis a participat în calitate de reprezentant al municipiului Sibiu în adunările generale a acţionarilor ordinare sau extraordinare, fiind mandatat în acest sens prin hotărâre a Consiliului local Sibiu. Judecătorii afirmă, însă, că societatea respectivă este de interes regional, pentru că acţionează în două judeţe (Sibiu şi Braşov) şi nu de interes local cum prevede expres legea privind incompatibilităţile.

Motivarea Curţii de Apel în raport cu societatea Apă Canal SA:

… Contrar susţinerilor pârâtei (ANI – n.r.), SC Apă Canal SA, în calitate de operator regional, deservind două judeţe, precum şi oraşe şi comune de pe cuprinsul acestora, nu se încadrează în categoria societăţilor comerciale de interes local. Legiuitorul operează în clasificarea societăţilor comerciale după criteriul interesului pe care acestea îl reprezintă, local, judeţean sau statal, interes care se suprapune cu competenţa lor teritorială de activitate. Competenţa acestor societăţi, cel mult, se suprapune cu competenţa din punct de vedere teritorial a autorităţilor publice care le înfiinţează, competenţă peste care acestea nu pot dispune şi care se exercită în limitele teritoriale ale unităţii administrativ teritoriale pe care o administrează şi o conduc. În această ordine de idei, societăţile comerciale constituite la nivelul comunelor, oraşelor şi municipiilor sunt de interes local, societăţile comerciale constituite la nivelul judeţelor sunt de interes judeţean, iar societăţile constituite la nivel statal prin hotărâre de guvern sunt de interes naţional.

Însă, prin Legea nr. 51/2006, legiuitorul operează şi cu noţiunea de operator regional, acesta fiind o societate cu capital social integral al unora sau al tuturor unităţilor administrativ-teritoriale membre ale unei asociaţii de dezvoltare intercomunitară, cu obiect de activitate serviciile de utilităţi publice. Aria de deservire a acestui operator coincide cu limitele teritoriale cumulate ale unităţilor administrativ teritoriale membre ale unei asociaţii de dezvoltare intercomunitară, cu obiect de activitate serviciile de utilităţi publice şi care au contribuit la constituirea capitalului social al acesteia, ceea ce în mod evident depăşeşte ca interes nivelul local al fiecărui membru participant. În speţă aria de deservire şi, în mod corelativ, de interes a SC Apă Canal SA vizează două judeţe, precum şi muncipii, oraşe şi comune din cadrul acestora, astfel că se poate afirma că această societate este de interes regional. Este irelevant statutul societăţii sub aspectul interesului său teritorial la data înfiinţării sale. Ceea ce prezintă relevanţă în analiza stării de incompatibilitate, este statutul societăţii la momentul conduitei evaluate de inspectorii pârâtei, care acceptă că la acest moment societatea în cauză este de interes regional.

Aşa fiind, SC Apă Canal SA nu poate fi calificată societate comercială de interes local în sensul normei prevăzută de art. 87 alin. 1 lit. f din Legea nr. 161/2003, ceea ce atrage neîntrunirea elementelor constitutive ale acestei incompatibilităţi legale, astfel că reclamantul nu este incompatibil în a participa în calitate de reprezentant al municipiului Sibiu în adunările generale a acţionarilor ordinare sau extraordinare ale acesteia. Toate aceste considerente dovedesc că actul administrativ contestat este nelegal, fiind rezultatul unei interpretări şi aplicări eronate a legislaţiei aplicabile, astfel că pentru îndreptarea acestui neajuns, Curtea va admite acţiunea reclamantului în contradictoriu cu Agenţia Naţională de Integritate şi drept urmare va anula raportul de evaluare nr. 18367/G/II/24.04.2013 întocmit de A.N.I.”.

Decizia de la Curtea de Apel Alba Iulia a fost contestată de ANI la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. Următorul termen în dosar a fost stabilit pentru 18 noiembrie 2014, la două zile de la al doilea tur al alegerilor prezidenţiale.

Extras Sentinta Iohannis

Pe aceeaşi temă:

Alegeri prezidenţiale 2014. Ponta: Iohannis va fi declarat incompatibil

Curtea Supremă a hotărât: Dosarul de incompatibilitate al lui Klaus Iohannis se va judeca pe 18 noiembrie

Încă o zi cu emoţii pentru candidaţii la prezidenţiale

Uite neamţul, nu e neamţul: schimbare Iohannis cu Meleşcanu?

EXCLUSIV Klaus Iohannis. Secretele neamţului care vrea să fie preşedintele României

Iohannis: Dacă vreo instanţă constată că sunt incompatibil, voi renunţa la funcţia de primar al Sibiului

Iohannis a câştigat procesul cu ANI. Sentinţa nu este definitivă

UPDATE Agenţia Naţională de Integritate a sesizat Parchetul General pentru un presupus conflict de interese săvârşit de Klaus Iohannis, primarul Sibiului

Alba Iulia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite