Aceleaşi analize medicale, rezultate diferite la privat şi la stat. Peripeţiile unei femei de 84 de ani din Alba Iulia
0O problemă delicată a sistemului medical privat este modul în care tratează analizele medicale realizate pacienţilor. O demonstrează situaţia unei femei de 84 de ani din Alba Iulia care, deşi este bolnavă cronic, a obţinut rezultate perfecte la un laborator privat din Alba Iulia.
Familia femeii povesteşte că în data de 6 noiembrie s-au prezentat la ItalMed, un laborator din Alba Iulia, pentru analizele periodice, de care depindea noul tratament pe care îl avea de urmat. Pentru a nu mai aştepta pentru programări, analizele au fost plătite cu aproximativ 140 de lei. Femeii i s-a recolat sânge, iar după câteva ore i-au fost eliberate rezultatele. Dacă familia nu ar fi ştiut de problemele de sănătate de care suferă femeia şi de rezultatele altor analize făcute în timp, ar fi putut crede că aceasta, la cei 84 de ani ai săi, era perfect sănătoasă, potrivit alba24.ro.
Familia a decis să repete analizele la laboratorul Spitalului Judeţean Alba, unde, stupoare, rezultatele au fost total diferite. Indicii erau la unele probe şi de trei ori mai mari faţă de ce arăta rezultatul primit de la laboratorul privat. Oamenii au luat din nou legătura cu cei de la ItalMed pentru a cere explicaţii şi li s-a răspuns că sigur este o greşeală şi vor repeta analizele, de pe aceeaşi recoltă de sânge. Aşa s-a şi întâmplat, iar rezultatele transmise telefonic au fost diferite de cele primite iniţial însă, şi în aceste condiţii, nu corespundeau cu cele de pe ultima analiză de la spital. De exemplu, la analiza de uree, rezultatul de la laborator, indicele era 32 proba de dimineaţă, iar seara 87, iar la analiza de la spital, 109. La creatinină, rezulatul de la ItalMed a fost de 0.9, iar la spital 2.16
După câteva zile, laboratorul de analize ItalMed din Alba Iulia a transmis un răspuns în legătură cu această situaţie, recunoscând greşeala din rezultatele de la analize. ”Primul aspect pe care dorim să vă informăm este că, în momentul în care a fost introdusă cererea de analize, persoana de la registratură nu a înregistrat şi diagnosticul de pe biletul de trimitere, analizele fiind făcute contra cost. Aceasta a condus la imposibilitatea corelării rezultatului cu diagnosticul în momentul validării Buletinului de rezultate. Ca urmare, rezultatele obţinute au fost eliberate ca atare. Cât priveşte determinările, am declanşat o anchetă internă şi am stabilit posibile erori: lucrarea unei alte probe în locul probei dumneavoastră, eroare indusă de activitatea aparatului, prezenţa fibrinei
Pentru punctul 1 am reluat toată seria de determinări din ziua respectivă, iar rezultatele sunt comparabile determinarilor iniţiale, ceea ce exclude posibilitatea încurcării serurilor. Pentru punctul 2 am solicitat consilierea firmei cu care avem contract de service pentru acest aparat. Aparatul a beneficiat de mentenanţă cu doar o săptămână în urmă din partea lor. A fost astfel exclusă şi posibila eroare indusă de activitatea aparatului. Pentru punjctul 3 am supravegheat modul de activitate al operatorului privind screening-ul prezenţei fibrinei în ser. Suparavegherea ne-a arătat că procedura este respectată, se face screening pentru depistarea fibrinei. Cu toate acestea, este posibil ca microaglomerări de fibrină să scape screening-ului, existând la orice laborator această marjă de erorare umană. Din datele analizate am ajuns la concluzia ca cel mai probabil prezenţa unei microaglomerări de fibrină a putut înfunda temporar acul de pipetare, ceea ce a dus la aspirarea unei cantităţi insuficiente de probă, generând astfel un rezultat eronat”, susţin reprezentanţii societăţii care administrează laboratorul privat de analize din Alba Iulia.