Pot să confirm empiric că, într-adevăr, această ţară mică, deloc ferită de conflicte armate de-a lungul istoriei sale recente a avut inteligenţa să înţeleagă că motorul de dezvoltare în privinţa căruia nu depinde de nimeni şi care, practic, e inepuizabil, este creativitatea. În toate domeniile. 
 
Seul e o metropolă aglomerată, cu peste 10 milioane de locuitori, iar laolaltă cu suburbiile însumează vreo 22 de milioane. Mai mult decât toată România la un loc! Din perspectivă urbanistică, totul e perfect gestionat, aşa încât n-ai deloc impresia de aglomeraţie sau de blocaj. O infrastructură amplă (poduri, autostrăzi, bulevarde largi, zgârie nori etc.)  include armonios trecutul şi viitorul, în beneficiul prezentului. Coreea de Sud trăieşte în plin secol XXI, nu în zorii lui, cum e întreaga lume. Coreenii nu anticipează viitorul, îl întruchipează creativ şi îl trăiesc, transpunându-l din visare, cum facem noi ceilalţi, în viaţa de zi cu zi. 
 
Activităţile culturale sunt componentă a cotidianului, aşa cum e mersul la serviciu, la şcoală sau vizitele la prieteni. Există o reţea de centre culturale amenajate în foste spaţii industriale, reconvertite către activităţi de creaţie şi de petrecere deşteaptă a timpului liber. Cel mai recent exemplu e fostul rezervor din perioada crizei mondiale a petrolului. Un perimetru uriaş, cât 22 de terenuri de fotbal, strict secret vreme de 40 de ani (1976-2000),  cu şase foste rezervoare uriaşe îngropate în pământ au devenit, după o investiţie de 47 milioane de dolari, un loc al inventivităţii expandate. Săli de spectacole, auditorii, spaţii expoziţionale, cafenele, un muzeu, un parc generos constituie un proiect care-şi propune să reunească oamenii prin intermediul activităţilor (re)creative. Oil Tank Culture Park e un laborator al ingeniozităţii în toate formele ei. Parcul e gândit foarte eco şi va fi încălzit şi răcorit, în funcţie de anotimp, prin energie geotermală, iar un imens bazin subteran, de câteva sute de tone, va asigura colectarea, purificarea şi recircularea apei pluviale şi menajere. Complexul abia a fost deschis, în septembrie anul trecut, dar e foarte activ şi are în plan ateliere de caligrafie, arta ceaiului, spectacole de toate genurile, în aer liber şi interior, târguri şi întâlniri de tot soiul. Ideea centrală a fost ca reconstruirea să se facă pe baza materialelor deja disponibile (piatră naturală, beton, oţel etc.), pentru a le refolosi într-o manieră originală. Şi nu eşti mirat când în sala de conferinţe, de formă circulară, observi că pereţii au conservat plăcile originale din fier masiv, patinat, care vreme de patru decenii, departe de ochii lumii, au menţinut laolaltă zeci de tone de petrol. 
 
 
O idee grozavă e ca turiştii care poartă costume tradiţionale coreene să nu mai plătească bilet de intrare la obiectivele culturale! Aşa că e ceva aproape obişnuit să vezi pe stradă grupuri costumate astfel, rezultatul unei extraordinare strategii de marketing, căci toţi turiştii se pozează continuu şi promovează astfel straiele populare ale locului. Nu e nevoie neapărat să le cumperi, deşi sunt tare frumoase – din mătase de bună calitate, în culori vii, le poţi doar închiria, iar practica  menţine vii  atât obiceiurile din timpuri străvechi, faţă de care coreenii au un mare respect, cât şi acest segment al economiei legat de meşteşuguri şi industria de turism. 
 
Pe Aeroportul Incheon, unul din cele două ale Seulului, un nou terminal se impune prin maniera în care integrează noile tehnologii – totul e automatizat, inclusiv predarea bagajului de cală -, natura şi arta contemporană. Spun o banalitate, dar un aeroport e primul loc pe care-l vezi într-o ţară, iar felul în care arată generează prima impresie. La T2, în spaţiile generoase şi foarte moderne, m-a cucerit Dreamer Space I şi II. Oh Soon Mi  a imaginat aceste globuri pământeşti din sticlă specială, le-a desenat cu forma continentelor, marcând oraşele cele mai importante. Şi invită călătorii să pătrundă în ele, într-un interior SF, unde imaginea ta e pulverizată în sute de fragmente, de parcă te-ai afla simultan în toate centrele urbane ale mapamondului. Totul e reflexie, culoare, transparenţe, un sistem sofisticat de oglinzi şi lumini care te transferă într-un imaginar oniric şi declanşează senzaţii absolut fabuloase! 
 
Dongdaemun Design Plaza (DDP) combină perfect conceptul de shopping şi artă. Noul edificiu are înfăţişarea unei nave spaţiale care a poposit în imediata vecinătate a uneia dintre cele opt porţi ale vechiului oraş delimitat de fragmente lungi de zid integrate firesc în urbanistica metropolei. Imaginat de celebra arhitectă Zaha Hadid, DDP are o structură compusă din 40.000 de segmente, fiecare cu o formă unică, pentru ca unificate să dea linia aceasta extrem de modernă, fluidă, de OZN aterizat din imaginaţie. Un muzeu al designului, spaţii expoziţionale şi magazine atrag mii de vizitatori care, după câteva ore de centru cultural, fac shopping în numeroasele mall-uri din apropiere.   
 
 Coreenii preţuiesc şi promovează valorile pozitive, transmise în familie şi şcoală, de la care nu se abat. Sunt oameni veseli, zâmbitori, foarte, foarte muncitori, corecţi, punctuali, curioşi, dornici să înveţe. Atenţi la detalii, dar în egală măsură la ansamblu, sunt foarte politicoşi, dispuşi să ajute, respectă regulile şi ierarhiile. Ceea ce au realizat ca ţară în doar o jumătate de secol, de când există în această formulă statală, e rarisim şi de admirat. Creativitatea orientată spre practică, spre îmbunătăţirea vieţii şi fericirea oamenilor e una dintre "tainele" reuşitei lor.