Vraja unui stil: femeile lui Hitchcock
0
Designerii şi casele de modă s-au inspirat frecvent şi consecvent din stilul femeilor misterioase ale lui Hitchcock. De ce rămân blondele lui mereu în tendinţe?
„Blondele lui Hitchcock“ au devenit o figură de stil preluată de modă, clasicii industriei frumuseţii adoptând deseori caracteristicile acestora pe podium. Una dintre cele mai faimoase colecţii a fost semnată de Alexander McQueen, în 2005, când acesta a prezentat pulovere de angora pe modele cu părul strâns în coc şi taioare mulate pe corp. Piesele de atunci sunt cele mai populare creaţii ale sale.
Sezonul acesta, Miuccia Prada a prezentat pentru Miu Miu fuste-creion peste genunchi, paltoane (car coat), mănuşi şi genţi inspirate din filmul „Marnie“.
Fusta-stilou, părul pe bigudiuri şi mănuşile
Într-un fel, implicarea designerilor în acest sezon este aproape irelevantă. Eroina lui Hitchcock – fie că este îmbrăcată în gri precum Kim Novak în „Vertigo“ („Ameţeală“), fie că poartă fusta pliată şi evazată a lui Grace Kelly din „Rear Window“ („În spatele ferestrei“) sau costumul de un verde pal, eau-de-nil mai exact, purtat de Tippi Hedren în „Birds“ („Păsările“) – există deja în afara modei. Până şi cei care nu sunt interesaţi de modă cunosc „ingredientele“ acesteia. Aşa cum Hitchcock le-a presărat loial în fiecare film al său: fusta-stilou, păr pe bigudiuri, sprâncene evidenţiate şi costume care umplu ecranul.
Alfred Hitchcock iubea blondele, mai puţin pe celebra Marilyn Monroe, despre care a spus că este „prea evidentă“. Celebra replică şi-a pus amprenta pe cariera divei blonde şi a marcat-o în profunzime pe actriţa suferindă.

(Colecţia Miu Miu, inspirată de fusta-stilou din filmele lui Hitchcock FOTO Reuters)
De aceea este un pic ciudat că Scarlett Johansson, considerată replica modernă a lui Monroe, completată cu buze voluminoase şi rotunjimi asemenea, este vedeta filmului biografic „Hitchcock“. Pelicula, care va fi lansată pe 1 martie în România, prezintă povestea realizării „Psycho“ şi este regizată de Ryan Murphy.
Scarlett Johansson joacă rolul lui Janet Leigh, o blondă mult mai pe gustul cineastului excentric, prezentă în mai multe personaje din filmele lui Hitchcock. În ciuda castingului un pic forţat, un lucru e sigur: pelicula va încuraja, din nou, un rendez-vous între modă şi eroinele regizorului englez.

(Scarlett Johansson, alături de Anthony Hopkins, în pelicula biografică)
„Hitchcock avea un simţ incredibil al stilului. Datoria mea a fost să fac spectatorii să se întoarcă în timp, în era lui, privind filmul“, a spus Julie Weiss, costumiera filmului biografic. „Până la urmă, actorii joacă personaje care aparţin tuturor“, a adăugat aceasta pentru „The Guardian“.
Femeia fatală rezistă timpului
Pentru designerul Marios Schwab, care a fost inspirat în mod special de Novak şi de strălucitoarea Marlene Dietrich în „Stage Fright“ („Spaima pe scenă“) pentru colecţia sa de toamnă/iarnă, eroina lui Hitchcock este o sursă de inspiraţie la care se va întoarce mereu. „Hitchcock a fost acolo încă de când am început eu, fixând portretul unei femme fatale. Acestea sunt femeile pe care le vezi şi de care te îndrăgosteşti, fără să ştii cine sunt“, a spus Schwab.

În ciuda poveştii de dragoste dintre filmele lui Hitchcock şi modă, Deborah Landis, curator la V&A Hollywood Costume, spune că moda a fost ultimul lucru la care regizorul s-a gândit. Este şi cazul costumierei sale, Edith Head. Landis nu este de acord cu teoria potrivit căreia eroinele regizorului britanic au fost sau sunt embleme ale modei.

(Ţinute din colecţia lui Marios Schwab, un fidel al stilului femeilor lui Hitchcock FOTO Getty Images)
„Head spunea mereu că Hitchcock nu voia niciodată ceva care să bată la ochi sau care să atragă atenţia asupra sa“, povesteşte ea. „El folosea moda ca pe un instrument. Filmul «Păsările» este unul de acţiune, în care Tippi devine din ce în ce mai stresată. Nu puteai, atunci, să foloseşti o culoare care să-ţi atragă atenţia, care să-ţi fure privirea. Ea trebuia să umple cadrul şi nimic nu trebuie să te distragă de la personaj“, explică Landis. De aceea preferinţa regizorului pentru eau-de-nil, culoarea pe care Schwab a ajuns să o admire atât.

(Tippi Hedren, în filmul „Păsările” FOTO doctormacro.com)
„Totuşi, în timp ce Hitchcock a respins capriciile modei, a înţeles puterea hainelor. Acestea au devenit punctul central al multora din filmele sale“, este de părere Lauren Cochrane de la „The Guardian“. Costumul gri pe care Novak îl poartă în „Vertigo“ este obiectul obsesiei personajului jucat de actorul James Stewart, geanta galbenă de doctor pe care Hedren a purtat-o în „Marnie“ a avut parte de mai multă prezenţă în primele cinci minute ale filmului decât actriţa în sine, şi prestaţia memorabilă, dar nu mai puţin sinistră, a lui Norman Bates, în halatul de baie al mamei sale, în „Psycho“, sunt doar câteva exemple.

(Tippi Hedren, în filmul „Marnie” FOTO doctormacro.com)
Publicul, sedus de personaje
„Este o conexiune între haine şi personaje, gândită de Hitchcock şi Head, care depăşeşte imaginaţia modei. Şi chiar dacă există admiraţie pentru glamour-ul de-a gata de astăzi, când femeia nu mai trebuie să poarte mănuşi de fiecare dată când iese din casă, la fel de mult suntem atraşi de suspansul creat numai prin hainele alese“, este de părere Cochrane.
„Nu este vorba neapărat de haine sau de sentimentul retro care vine odată cu ele. Este vorba despre aura lor şi despre cinematografie“, a spus Schwab. Francesca Burns, editorul „Vogue“, este de acord cu părerea designerului, menţionând că nu este vorba doar de nostalgie. „Echilibrul perfect dintre inteligenţă, alură, vulnerabilitate şi curaj“ este ceea ce atrage şi menţine stilul eroinelor lui Hitchcock în tendinţe.
Părerile nu sunt împărţite în ceea ce priveşte anduranţa în timp a stilului hitchcock-ian. „Stilul său este impecabil, fără defecte, cu forme, dar mai ales, cu şi despre formele feminine, iar aceste lucruri sunt atemporale, rezistă indiferent de tendinţe“, a spus costumiera britanică Diane Cilliers.

(Grace Kelly şi James Stewart, în filmul „Rear Window” FOTO doctormacro.com)
Pentru curatoarea Landis, personajul este cel care deţine cheia succesului. „Este vorba de crearea unor individualităţi autentice. Filmele influenţează moda doar dacă au succes, publicul trebuie să fie sedus“, a conchis aceasta.