De ce este statul pe Facebook la serviciu benefic pentru angajat şi angajator
0Deşi timpul petrecut pe reţelele de socializare precum Facebook pare o pierdere de vreme, studiile au demonstrate că această activitate, desfăşurată la locul de muncă, are efecte pozitive atât pentru angajat, cât şi pentru angajator.
Mai mult de jumătate dintre utilizatorii români de internet, mai precis 56%, peste media europeană, au cont de Facebook. În luna septembrie 2015, Facebook a atins un record istoric, un milliard de oameni conectaţi la reţea într-o singură zi, iar în România a depăşit pragul de 8 milioane de persoane.
Deşi cei mai mulţi consideră că site-urile de reţele de socializare precum Facebook, Instagram şi Twitter sunt o pierdere de vreme, o serie de studii au arătat exact opusul. Studiile au arătat că persoanele care folosesc reţelele de socializare sunt cu 9% mai productive decât persoanele care nu le folosesc.
Deşi întrebarea „Cum poţi deveni mai productiv, în condiţiile în care aceste site-uri îţi distrag atenţia de la sarcinile zilnice?” este pe buzele multora, cercetătorii cred că reţelele de socializare le oferă angajaţilor o pauză bine meritată pentru creier. În plus, se pare că oamenii care sunt mai sociabili şi sunt conectaţi cu alţi oameni prin intermediul acestor mijloace online, interacţionează mai bine cu colegii de muncă şi rezolvă mai repede şi mai bine problemele care apar.
„Chiar dacă studiile susţin că reţele de social media pot creşte productivitatea unui angajat, cele mai multe companii nu aderă la acest punct de vedere. Stigmatul de social networking ca activitate prin care pierzi timp, cu siguranţă pare să domine percepţia celor mai multe companii. Multe firme blochează sau monitorizează îndeaproape aceste site-uri”, spune expertul în resurse umane al companiei HPDI, Andrei Văcaru.
Sume uriaşe cheltuite pentru „spionarea” angajaţilor
Nu toţi angajatorii sunt de acord că vizitele repetate pe Facebook şi Twitter sunt benefice. O firmă de avocatură din Statele Unite a efectuat un sondaj pe mai bine de 100 de angajatori pentru a aduna informaţii despre cum timpul petrecut pe reţelele de socializare a afectat relaţiile dintre manageri şi subalterni. Studiul, citat de HR Tools, a constatat că 56% dintre angajatori au monitorizat activităţile online ale oamenilor în timpul orelor de program. Un procent de 38% dintre aceştia au blocat angajaţilor accesul la site-urile de social media şi 6 % au concediat angajaţii care le-au folosit în timpul orelor de program.
Mai mult decât atât, angajatorii verifică conturile de social media ale angajaţilor pentru a vedea ce anume postează aceştia despre companiile în care lucrează. De exemplu, companiile aeriene Virgin Atlantic au concediat 13 angajaţi pentru postările nu foarte prietenoase despre companie.
„Întrebarea este dacă toate aceste monitorizări sunt cu adevărat utile, dar şi mai important, se justifică toate cheltuielile pe care firmele le fac în acest sens? Se cheltuiesc milioane de dolari pe programe pentru a bloca site-uri pe care funcţionează reţele de socializare”, adaugă Andrei Văcaru.
Dependenţa de social media, cel mai mare pericol
Mai multe cercetări au arătat că într-adevăr utilizarea reţelelor sociale în timpul orelor de muncă poate creşte productivitatea. Un studiu realizat de Univesitatea din Melbourne, Australia, a concluzionat că pauzele scurte pe care le poţi lua navigând pe internet sunt benefice pentru creier şi măresc puterea de concentrare. Acest studiu a fost efectuat pe persoanele care folosesc social media mai puţin de 20% din timpul de lucru.
Pe de altă parte, oamenii care deprind o dependenţă de mediul online ar putea fi mai puţin eficienţi. Medicii psihologi atrag atenţia că orice persoană care petrece mai mult de 2-3 ore/zi pe reţele de socializare, neglijându-şi treburile zilnice, semnalează o dependenţă. „Un lucru este cert: tot mai mulţi oameni aleg să-şi petreacă timpul liber în mediul virtual, iar companiile vor fi nevoite să se adapteze la această realitate. Fie acceptă acest lucru şi îşi asumă consecinţele, fie pot instala programe de monitorizare a activităţi angajaţilor, care nu vor face nimic altceva decât să-i frustreze. Însă, să nu uităm că social media există şi pe telefoanele mobile, aşadar oamenii oricum vor fi conectaţi tot timpul la mediul online”, a completat Anrei Văcaru.
Potrivit acestuia, cel mai important lucru nu este să interzici, ci să responsabilizezi, sfătuieşte specialistul. În orice domeniu şi în orice companie poţi obliga oamenii să facă ceva sau le poţi interzice să facă altceva. Cu adevărat productivi devin însă doar atunci când ei singuri decid să se concentreze asupra propriilor responsabilităţi. În acest caz, nu interdicţiile sunt soluţia, ci motivarea şi conştientizarea faptului că nu eşti plătit pentru orele petrecute la muncă, ci pentru valoarea pe care o aduci acelor ore.