Am testat versiunea 4x4 a noului Nissan Qashqai - Versatil, inteligent şi economic!
0Segmentul acesta nu este unul foarte versatil. Alegerile sunt puţine iar bugetele sunt de obicei foarte menajate. Cei de la Nissan oferă o soluţie fără niciun fel de compromis.
Ultima oară când am testat un Qashqai, temperatura de afară era mai plăcută, iPhone 6 Plus nu se îndoia pentru că nici nu apăruse, iar textele scrise aici erau fără diacritice. Aşa..la modul informaţii adevărate dar irelevante. Cât se poate de relevant este în schimb Crossoverul, în ziua de azi, în industria auto. A prins aripi şi la noi în ţară. Nu mai trebuie să ne resemnăm la doar câteva segmente, deoarece avem aceste câteva segmente într-unul singur atunci când vorbim despre un Crossover.
La interior este spaţios ca o berlină de clasă medie. Îl manevrezi prin trafic la fel de uşor ca pe un Break de dimensiuni compacte şi urci borduri sau traversezi teren accidentat aproape la fel de simplu precum o faci la volanul unui SUV compact.
Nu poţi să cauţi un crossover şi să nu te uiţi la un Nissan Qashqai. Nu poţi. Este momentan alegerea cea mai evidentă, iar din punct de vedere financiar, un adevărat best-buy – aşa cum am concluzionat şi în urma testului cu versiunea 4×2 1.6 dCi de acum 3 luni. Puteţi să citiţi despre el aici. În cazul de faţă, am condus practic acelaşi automobil, doar că spre deosebire de cel testat atunci avem transmisie manuală şi tracţiune integrală – aşa că mă voi concentra mai mult pe aceste două aspecte.
Din punct de vedere estetic, nu prea sunt diferenţe între această versiune şi cea testată mai demult. Nu din punct de vedere estetic. În afară de culoarea caroseriei, în rest sunt identice – acelaşi nivel de echipare, aceleaşi jante. Doar oglinzile laterale mai diferă, unde aici le avem cromate. Un detaliu drăguţ, de altfel.
Nici generaţia precedentă de Qashqai nu arăta rău, însă modelul actual îţi atrage atenţia exact aşa cum trebuie datorită formelor sale moderne şi musculare.
La interior, lucrurile stau cât se poate de bine. De fapt nu, se putea şi mai bine, se putea o cutie automată aşa cum am avut pe celălalt Qashqai pe care l-am testat. Dar, am fost surprins plăcut şi de această versiune cu transmisie manuală. Cutia este plăcută la utilizare, ambreiajul suficient de moale, aşa că per total poţi conduce relaxat un Qashqai manual chiar şi prin trafic aglomerat. Relativ relaxat.
În rest, nivelul de echipare Tekna (cel de top) îţi pune la dispoziţie toate bunătăţile care fac din Qashqai un automobil extraordinar. De la sistemul Start/Stop, la luminile de rulare pe timp de zi cu LED, jante din aliaj de 19″, scaune faţă încălzite îmbrăcate într-un mix textil cu piele, plafon panoramic, scaun şofer electric, faruri Bi-LED cu reglaj automat pe înălţime, oglinzi pliabile electric, schimbător îmbrăcat în piele, clima automată cu două zone, senzori de ploaie şi favoritele mele, sistemul Safety Shield Plus (avertizare unghi mort, detectare obiecte în mişcare, alertă atenţie scăzută şi asistenţă inteligentă pentru parcare) şi sistemul Nissan Connect (navigaţie cu display color 7″, sd card, port usb şi Around View Monitor 360 grade). Da, 360 de grade. Îţi oferă mai multă încredere atunci când efectuezi de exemplu o parcare mai dificilă.
Trebuie să-i lăudăm pe cei de la Nissan pentru această iniţiativă. Qashqai nu este doar un automobil modern, ci şi unul extrem de sigur şi de uşor de manevrat, indiferent de circumstanţe. Iar sentimentul pe care-l ai atunci când îl conduci este unul extrem de plăcut. Materialele de pe feţele uşilor, de pe planşa de bord superioară, de pe consolă, tapiţeria – totul îţi lasă o impresie puternică de calitate. O calitate rar întâlnită în acest segment.
Iar plafonul panoramic face toţi banii.
În materie de performanţă, acest Qashqai 1.6 dCi All-Mode 4×4-i îţi inspiră încredere chiar şi atunci când îi citeşti numele întreg. Sistemul său de tracţiune integrală poate fi controlat prin simpla apăsare a unui buton semi-ascuns în stânga volanului, de unde poţi alege să blochezi diferenţialul central sau evident să laşi cuplat modul auto pentru a trimite cuplu către toate roţile atunci când este nevoie.
Apropo, “i-ul” din 4×4-i vine de la inteligent. Şi chiar este, deoarece atunci când utilizezi modul auto, sistemul acesta îţi maximizează tracţiunea pe care o poţi avea indiferent că rulezi on sau off-road. Datorită unor senzori, sistemul măsoară aderenţa pe care o ai şi împarte cuplu automat în stânga sau în dreapta, sau cu până la 50% către puntea spate.
În linie dreaptă, propulsorul 1.6 dCi îşi face treaba foarte bine. Are 130cp şi 320Nm, pe care îi simţi binişor. Viteza maximă este de 190km/h iar sprintul 0-100km/h se efectuează în 10.5 secunde. În schimb, faţă de versiunea cu tracţiune faţă, acest All-Mode 4×4-i are o masă totală mai mare cu aproximativ 55kg. Nu aş spune că îi dăunează din punct de vedere al dinamismului, însă am simţit această greutate în plus, deci diferenţa nu este tocmai insesizabilă. Kilogramele în plus afectează şi consumul de carburant, însă nu cu mult. Doar 0.3 litri/100km stau între un Qashqai 1.6 dCi 4×4 şi unul 4×2. Aş zice că este o nimica toată. Cifrele sunt: 5.6% urban, 4.5% extra-urban, 4.9% mediu.
Preţul de pornire pentru un Nissan Qashqai 1.6 dCi All-Mode 4×4-i, în versiunea Tekna (cea de top) este de 31.090 euro cu tot cu TVA.
Nissan Qashqai a fost a 8-a cea mai bine vândută maşină din Europa pe anul 2013. S-au vândut mai multe Qashqai-uri decât s-a vândut Opel Astra în toate versiunile sale. Socotelile pentru 2014 încă nu s-au încheiat, însă Qashqai a preluat poziţia a 7-a în acest top, cu peste 133.000 exemplare vândute – depăşind modele precum Skoda Octavia sau Peugeot 208. Cel mai probabil va termina anul tot pe această poziţie. Foarte impresionant.