Camioneta Toyota este foarte populară în rândul teroriştilor. Filmele de propagandă ale Statului Islamic au mai mereu o Hilux în ele

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Toyota în Orientul Mijlociu FOTO AP
Toyota în Orientul Mijlociu FOTO AP

Oficialii americani au solicitat companiei Toyota să verifice de ce vehiculele produse de ea apar în atâtea filme ale Statului Islamic. Compania susţine că este imposibil de urmărit fiecare automobil şi că aceste camionete e posibil să ajungă în „califat“ cu ajutorul traficanţilor.

Ambasadorul irakian în SUA, Lukman Faily, a declarat pentru postul de televiziune american ABC că, în ultimii ani, în timp ce Statul Islamic (SI) a devenit din ce în ce mai proeminent în Irak şi Siria, gruparea teroristă a achiziţionat sute de noi automobile Toyota. „Aceasta este o întrebare pe care am pus-o vecinilor noştri. De unde vin aceste camionete nou-nouţe, sute de camionete?“, spune Faily.

Toyota Hilux, echivalentul automobilistic al armei AK-47

Însă SI nu este singura grupare teroristă care favorizează compania Toyota. „Toyota Hilux este peste tot. Este echivalentul automobilistic al armei AK-47. Este omniprezentă în războiul insurgenţilor şi,recent, şi în cel contrainsurgent. A depăşit cu mult Humvee-ul“, spune Andrew Exum, fost grănicer din Armata americană care acum este vicepreşedinte al Apărării SUA pentru Orientul Mijlociu.

Toyota Hilux se pare că este o camionetă durabilă care şi-a dovedit utilitatea printre terorişti. Camioneta este „rapidă, uşor de manevrat şi are un impact mare atunci când i se montează o mitralieră de calibrul .50, străpungând cu uşurinţă vestele antiglonţ ale soldaţilor şi trecând şi prin vehiculele blindate mai puţin“, este de părere şi Alastair Finland, care se specializează în studii strategice la Universitatea Aberystwyth din Marea Britanie.

Emisiunea britanică „Top Gear“ spunea în 2006 despre Toyota Hilux, după ce achiziţionase o camionetă veche de 18 ani, alimentată cu motorină şi cu peste 300.000 de kilometri făcuţi, pentru doar 1.500 de dolari, că „am izbit-o într-un copac, am scufundat-o în ocean timp de cinci ore, am aruncat-o de la o înălţime de trei metri, apoi am încercat s-o strivim cu o rulotă, am trecut printr-o clădire cu ea, am lovit-o cu o bilă de demolări şi apoi i-am dat foc“.

Într-un final, producătorii emisiunii „Top Gear“ au pus camioneta Hilux pe o clădire înaltă de 73 de metri, fiind distrusă într-o demolare controlată. „Când au scos-o de sub dărâmături, pentru a o face să meargă din nou, n-a fost nevoie decât de nişte ciocane, de chei şi de nişte spray lubrifiant. Nici măcar n-au avut nevoie de piese de schimb“, spun producătorii.

Maşina preferată a Statului Islamic

Camioneta este atât de populară printre militanţi că este asociată cu ei de decenii. „Piraţii somalezi, înarmaţi până în dinţi, se afişează cu ele pe străzile din Mogadishu. New York Times a scris că Hilux este preferata piraţilor. În 2004, un grup de 20 de luptători sudanezi şi-au ridicat armele spre cer dintr-un Hilux. Militanţii pakistanezi conduc camioneta printr-o mulţime de oameni, tot cu armele în mâini, în 2000. Şi tot aşa – Nicaragua, Etiopia, Rwanda, Liberia, Republica Democrată Congo, Liban, Yemen, Irak. În detaşările lor, forţele speciale americane folosesc Toyota Tacoma, versiunea mai mare a Hiluxului“, spune specialistul.

image

Terorişti în Toyota FOTO Captura YouTube

Camionetele Hilux au devenit frecvente în filmele de propagandă ale Statului Islamic din Irak, Siria şi Libia, ele fiind încărcate cu arme şi pline de terorişti, potrivit ABC. Şi Land Cruiser de la Toyota şi-a făcut apariţia în propaganda SI.

Motivaţiile Toyota

Ed Lewis, directorul de comunicare ale companiei Toyota, care îşi are sediul la Washington, a declarat că Toyota a informat „Trezoreria privind magazinele din Orientul Mijlociu şi procedurile pe care le are compania pentru a proteja integritatea produselor sale“. Potrivit lui, „compania are o politică strictă de a nu vinde potenţialilor cumpărători care pot modifica produsul pentru activităţi paramilitare şi teroriste“.

Unele dintre automobilele Toyota aflate acum în posesia SI au fost rebranduite cu simbolul „califatului“. Hilux este atât de populară printre luptătorii SI încât a devenit „aproape o parte din marca SI“, a declarat Mark Wallase, fost ambasador SUA la ONU, care acum este directorul Proiectului Contraterorism.

În aproape fiecare video SI se vede o flotă de maşini, un convoi de vehicule Toyota. Este foarte îngrijorător“, adaugă el.

În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite