PressEurop: Povestea unei călăuze tunisiene de imigranţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:
lampedusa

Înăsprirea controalelor la frontierele europene nu descurajează migranţii şi este o mană pentru călăuze. Dar acest lucru a determinat migranţii să caute modalităţi tot mai riscante de acces, accentuând în felul acesta dependenţa acestora din urmă faţă de călăuze, citează portalul PressEurop, publicaţia săptămânală poloneză Polityka.

Articolul intitulat „ Ieşirea din cercul vicios“prezintă povestea unei călăuze tunisiene şi modul în care se desfăşoară traficul ilicit de imigranţi. „Khaled Bensalam are 35 de ani şi are o mare experienţă în domeniul naval. Tatăl său a fost pescar, astfel încât familia lui nu a ştiut niciodată ce înseamnă foamea. Khaled a început să iasă pe mare cu tatăl lui de când era copil, iar când a devenit adolescent, ţinea deja cârma ambarcaţiunii. În momentul în care pescuitul nu a mai fost o afacere rentabilă, a trecut la transportul ilicit de persoane. 

Din Tunisia, unde locuieşte, croaziera până în Europa nu este lungă. Distanţa până la insula italiană Lampedusa este doar de 70 mile marine (aproximativ 130 de km), ceea ce înseamnă 22 de ore de navigaţie dacă marea este calmă. După deducerea costurilor (combustibilul şi cumnatul, care îi promovează afacerile şi dă mită paznicilor de coastă), două astfel de călătorii pe an îi permit să ducă un trai aproape luxos.“ scrie Polityka.

Conform publicaţiei poloneze, primele două, în 2012, s-au desfăşurat cu bine. „Jurnaliştii italieni chiar au luat interviuri pasagerilor respectivi; nu erau mai mult de 50 de persoane pe ambarcaţiunea de lemn lungă de aproximativ 10 metri. Costul călătoriei varia de la 1 000 de euro pentru străini, la 800 de euro pentru tunisieni şi 500 de euro pentru copii. În aprilie, domnul Bensalam a avut primul său incident: atunci când se apropiau de Lampedusa, înainte de ivirea zorilor, barca sa a fost reperată în mod întâmplător de lumina farurilor unei bărci italiene de patrulare.

Câteva minute mai târziu, italienii au urcat la bord. Domnul Bensalam a fost arestat şi, câteva zile mai târziu, deportat în Tunisia, unde a petrecut mai multe săptămâni în închisoare. Ambarcaţiunea i-a fost confiscată, dar domnul Bensalam a decis să reînceapă afacerile. A împrumutat nişte bani de la rude şi, cu ajutorul unor traficanţi locali, a cumpărat o barcă de peste 18 metri, cu care putea transporta 300 de pasageri. Atâţia, în teorie, dar atunci când a ridicat ancora din nou, la sfârşitul lunii septembrie, la bord erau peste 500 de persoane.“

De data aceasta, totul a mers prost de la bun început, citează PressEurop pe baza relatărilor din Polityka. „În primul rând, cineva a tras în ei când au plecat din port, cauzând pagube la motor. Apoi, pompa de santină nu a mai mers. În cele din urmă, pasagerii au intrat în panică. Atunci când ambarcaţiunea s-a scufundat în largul coastei insulei Lampedusa, pe 3 octombrie, cel puţin 350 de imigranţi ilegali şi-au pierdut viaţa în ceea ce a fost numită ulterior tragedia navală de la Lampedusa“. Domnul Bensalam a supravieţuit acesteia, iar acum este în aşteptarea procesului. Dar, chiar în aceeaşi zi, cel puţin alte două bărci care transportau imigranţi ilegali au ajuns în siguranţa la destinaţie. Dacă nu rişti, nu câştigi, cum se spune“, este concluzia cinică pe care o înţeleg toţi cei implicaţi în această afacere gri. 

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite