Nu va fi uşor! BREXIT, primele documente oficiale

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Au apărut primele documente oficiale din ceea ce va fi foarte complicatul proces al ieşirii Marii Britanii din sistemul Uniunii Europene.

În primul rând, iată (în finalul acestui articol) scrisoarea semnată de premierul Theresa May prin care notifică Preşedintelui Donald Tusk al Consiliului European cererea de activare a Articolului 50. Ceea ce, tehnic, este sinonim cu declanşarea procesului de negocieri privind Actul de retragere, cel în care ar trebui să fie consemnate toate condiţiile, implicaţiile şi obligaţiile asumate de cele două părţi pentru încheierea procesului. Într-o manieră amiabilă sau nu, rămâne de văzut. 

Aici, deja, un prim punct de poziţii contradictorii. Extrem de important. E vorba despre refuzul Germaniei (şi la care se vor ralia cu siguranţă multe State Membre) de a accepta un sistem de „negocieri paralele” aşa cum propune UK, adică o discutare în paralel a Acordului de retragere şi a unui nou Acord de liber schimb între Marea Britanie şi UE.

Miză importantă pentru Londra care şi-ar dori, evident, să poată îndulci bomboana care se anunţă foarte amară care va fi Acordul de Retragere cu anunţul pozitiv privind existenţa unui nou Acord cu UE. Asta ar putea fi, eventual, un argument pentru a explica scoţienilor şi, poate, nord-irlandezilor de ce nu trebuie să să grăbească să plece... Dar dacă Acordul de Retragere va fi finalizat, conform termenilor art.50, până în octombrie 2018 şi fără să existe niciun fel de altă perspectivă, atunci visul independentist scoţian, legat acum de continuarea apartenenţei la UE, are multe şanse de a deveni realitate. Şi transformându-se în exemplu pentru Irlanda de Nord şi, eventual, chiar şi pentru Ţara Galilor. Asta dacă cereri similare de referendum nu ar urma să apară chiar în viitoarele luni... Caz în care negociatorii de la Bruxelles îşi pun întrebarea logică dacă, da sau nu, are sens să se încheie un Acord de cooperare şi liber-schimb cu Marea Britanie în forma sa statală de acum sau să se aştepte finalizarea procesului de retragere şi conturarea cu precizie a jocurilor politice interne. Cele care, în scenariu cel mai prost posibil, ar putea duce la fărâmiţarea formulei statale de acum.

De cealaltă parte, avem poziţia Marii Britanii care se declară pregătită pentru absolut orice eventualitate, asta însemnând inclusiv „BREXITUL dur”, fără acord, ruptură brutală, fără reguli şi condiţii, cea mai proastă şi de nedorit variantă. Socotelile britanice precum şi viziunea Guvernului Graţioasei Sale Majestăţi asupra unui nou parteneriat cu UE au fost sintetizate în această Carte Albă (o puteţi accesa în finalul textului meu) cu concluzii prezentate de doamna Theresa May în Parlamentul britanic în februarie 2017.

Din acest moment, va urma publicarea listei principiilor de negociere europene. Ieri a fost aprobat în Conferinţa Preşedinţilor din PE (reunind şefii de grupuri politice) proiectul unei moţiuni ce urmează să fie discutată şi votată cred fără probleme în plenul Parlamentului European, miercurea viitoare la Strasbourg. O puteţi accesa aici).

Documentul realizat de Manfred Weber (PPE), Gianni Pittella (S&D), Guy Verhofstadt (ALDE), Philippe Lamberts şi Ska Keller (Verzii/ EFA) şi de Danuta Hübner, preşedinta comisiei pentru afaceri constituţionale merită să fie citit cu foarte mare atenţie deoarece constituie o primă indicaţie asupra poziţiilor pe care se va situa PE în propria sa negociere asupra Acordului de Retragere.

Iată câteva dintre punctele sale forte:

Moţiunea acordă o mare importanţă tratamentului asigurat cetăţenilor din UE-27 şi subliniază nevoia de reciprocitate şi non discriminare între cetăţenii britanici care trăiesc în UE şi cetăţenii UE care trăiesc în UK”

Obligaţiile Marii Britanii continuă

Până în momentul în care părăseşte UE, Marea Britanie trebuie să se bucure de toate drepturile si să-şi respecte toate obligaţiile ce-i revin prin Tratate, inclusiv angajamentele financiare luate în cadrul actualului cadrului bugetar pe termen lung al UE, chiar dacă ele merg dincolo de data retragerii. Asta înseamnă şi că, până în momentul plecării, UK trebuie să accepte cele patru libertăţi, jurisdicţia Curţii Europene de Justiţie, plata contribuţiilor bugetare generale precum şi respectarea politicii comerciale comune a UE.

Cooperare sinceră

...Ar fi împotriva legislaţiei europene ca UK să poată începe negocieri privind viitoare acorduri comerciale cu terţe ţări înainte să fi părăsit UE... avertizând că acorduri bilaterale între UK şi unul sau mai multe dintre Statele Membre rămase, spre exemplu privind statutul instituţiilor financiare aflate în UK, ar reprezenta o încălcare a Tratatelor UE.

Nu poate exista un statut mai bun pentru o ţară în afara UE decât în interitorul ei

Beneficiile pe care le conferă statutul de membru UE nu pot fi aceleaşi pentru o ţară care părăseşte UE. Viitoarea relaţie între UE şi UK ar putea fi un acord de asociere. Aceasta ar presupune ca UK să respecte în continuare standardele UE în domeniul mediuluim schimbărilor climatice, luptei împotriva evaziunii fiscale, în favoarea competiţiei echitabile şi politicilor sociale....

Perioade tranzitorii

Pot fi demarate negocieri privind posibile perioade tranzitorii...numai în cazul în care dacă şi în momentul în care au fost realizate progrese consistente în cazul Acordului de retragere. îun viitor acord de asociere poate fi încheiat doar în momentul în care s-a consumat retragerea Marii Britanii din UE, iar acordurile tranzitorii nu pot depăşi o perioadă de maximum trei ani.

Cum se pot realiza însă toate astea când Theresa May a zis că nici nu vrea să audă de un Acord de Asociere afirmând, logic, că de ce ar trebui oare să se angajeze Marea Britanie să respecte standardele europene, inclusiv cele patru libertăţi fundamentale? Atunci, adăuga Theresa May, de ce a mai plecat din UE?

În fine, mâine, Donald Tusk, preşedintele Consiliului European, va da publicităţii foarte aşteptatele „linii directoare” pentru negocierile privind BREXIT, cel asupra cărora trebuie să se pronunţe toate Statele Membre pentru ca, pe 29 aprilie, să fie aprobate formal în Consiliul European extraordinar care va da mandatul final de negociere pentru echipa condusă de Michel Barnier.

În cazul în care doriţi să vedeţi o analiză în profunzime asupra tuturor problemelor juridice şi procedurale pe care le ridică procesul ieşirii UK din Uniunea Europeană, aveţi aici o prezentare exhaustivă, poate uneori dificil de urmărit, dar care vă da foarte exact imaginea complexităţii extreme a procesului. Asta în cazul în care există cadru juridic stabilit. Dar mai rămân probleme grele în suspensie, niciodată pomenite în Tratate, cum ar fi, doar un exemplu printre foarte multe altele, situaţia europarlamentarilor din statul care a invocat oficial art.50...

De-abia de-acum începe o perioadă de negocieri foarte dure în care fiecare dintre Statele Membre va încerca să-şi impună priorităţile şi să-şi consolideze poziţia într-un sistem de alianţe, posibil din cele vechi, probabil cu jocuri noi, circumstanţiale.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite