Fumul din cabină nu permite disiparea misterului care învăluie cauzele prăbuşirii avionului EgyptAir

0
Publicat:
Ultima actualizare:
O cauză a prăbuşirii va fi cunoscută după recuperarea epavei FOTO:AP
O cauză a prăbuşirii va fi cunoscută după recuperarea epavei FOTO:AP

Prezenţa fumului în cabină cu puţin înainte de dispariţia de pe ecranele radar a Airbusului A320 EgyptAir sugerează că a avut loc un incendiu în aeronavă, dar nu permite să se determine cauzele catastrofei, apreciază experţi intervievaţi de AFP.

Biroul de Anchete şi Analize (BEA) a confirmat că avionul a transmis mesaje ACARS care indicau că există fum în cabină. Aceste mesaje au fost dezvăluite de site-ul specializat în aviaţie Avherald. Ele indică prezenţa fumului în toalete şi apoi în sistemul avionic.

Avherald menţionează, de asemenea, mesaje de pană a Flight control unit (FCU), un lucru pe care BEA nu îl confirmă.

FCU "permite ajustarea anumitor parametri precum direcţia, altitudinea, viteza coborârii, viteza avionului", precizează François Grangier, un pilot de linie şi expert în anchete/accidente agreat de Curtea de Casaţie.

"Este prea devreme pentru a interpreta şi înţelege cauzele accidentului atât timp cât nu am găsit nici epava, nici înregistratoarele. Prioritatea anchetei este găsirea epavei şi înregistratoarelor de zbor", insistă BEA.

În opinia lui Jean-Paul Troadec, un expert aeronautic şi fost director BEA, "faptul că s-a detectat fum nu relevă cauzele accidentului. Tot ceea ce putem spune, în aceste circumstanţe, este că era fum. Acest fum poate fi cauzat de un incendiu în avion, în urma unei probleme tehnice. Aceasta poate fi, de asemenea, o explicaţie (...). Dar este mult prea devreme pentru a lansa ipoteze. Aceasta este o informaţie suplimentară, care va fi necesar să fie precizată în ziua în care vom găsi înregistratoarele de zbor".

François Grangier confirmă că o cauză va fi cunoscută abia "după recuperarea epavei. Această înlănţiuire de fapte aduce enorm a incendiu în postul de pilotare, cu o degajare importantă de fum, până la crearea unei alarme în toalete, care sunt spatele (cabinei), şi în compartimentul electronic, şi o pierdere a controlului aeronavei".

Potrivit unei surse intervievate de AFP sub protecţia anonimatului, mesajele ACARS au dezvăluit prezenţa fumului în partea din spate a aeronavei, iar apoi în compartimentul electronic.

"Compartimentul avionic se află sub cockpit. Înăuntru se află toate sistemele electronice de bord. Dacă izbucneşte un incendiu, totul este piedut: nu mai există comandă de zbor, nu mai există instrumente de navigaţie, nu mai există nimic", subliniază Jean-Paul Troadec.

"Faptul că nu a existat un mesaj de alamă nu are o semnificaţie specială. Poate că piloţii au avut alte lucru de făcut, să reacţioneze la un eveniment", apreciază Troadec. "Trimiterea unui mesaj nu este prima urgenţă", adaugă el.

"Un incendiu este extrem de rapid, extrem de violent, iar atunci când fumul începe să intre într-un post de pilotare prima prioritate este să lupţi împotriva fumului", confirmă François Grangier.

"Iar combaterea fumului presupume un check-list foarte important, foarte greu, care necesită cel puţin o pereche de ochi, iar cineva citeşte acest check-list pe hârtie, deoarece nu mai vezi ecranele la cinci centimetri de masca de oxigen şi nici pe cel de alături, care urlă prin interfon 'întrerupe', 'on', 'schimbă', trecând de la un circuit electric la altul, în anumite perioade obligatorii de timp", adaugă pilotul.

"Atunci înţelegi bine că să apelezi un controlor, care nu poate face nimic pentru tine, în afară să-ţi comunice poziţia... Ori în acel moment echipajul nu a ajuns încă să se întrebe 'care este poziţia mea', pentru moment el încearcă să supravieţuiască într-o atmosferă degradată", continuă Grangier.

"Evident, ţinând cont de ora mesajelor şi de progresia acestor mesaje, totul s-a petrecut într-un timp foarte, foarte scurt", declară expertul.

"Adică, în mare, au fost invadaţi foarte, foarte repede de fum în postul de pilotare, iar vizibilitatea poate fi redusă la câţiva centimetri atunci când e fum. Deci, chiar dacă şi-au pus măştile, este posibil să nu fi văzut absolut nimic. Iar temperatura poate deveni foarte rapid de nesuportat", apreciază el.

Citeşte şi:

Dispariţia cursei MS804. Alerte de fum au fost transmise de la bordul aeronavei în minutele premergătoare prăbuşirii

Europa

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite