CEDO: Fost parlamentar român, colaborator  al Securităţii, nu a fost discriminat când i s-a interzis accesul la funcţii publice

0
Publicat:
Ultima actualizare:
CEDO nu i-a dat dreptate lui Naidin FOTO Arhiva Adevărul
CEDO nu i-a dat dreptate lui Naidin FOTO Arhiva Adevărul

Curtea Europeană a Drepturilor Omului a decis că interdicţia aplicată  fostului parlamentar român Petre Naidin, căruia  nu  i s-a permis, în România, să ocupe un post public, întrucât a fost informator al Securităţii, este una justificată şi nediscriminatorie.

În cazul Naidin împotriva României, CEDO a stabilit că nu a existat o încălcare a Articolului 8 (dreptul la respectarea vieţii private şi a vieţii de familie), în conjuncţie cu Articolul 14 (interzicerea discriminării) din Convenţia Europeană a Drepturilor Omului, informează CEDO, potrivit Agerpres.

Între 1990 şi 1991, Petre Naidin a fost subprefect al judeţului Călăraşi. El a fost ales apoi membru în Parlament, unde a servit timp de trei mandate, până în 2004. În 2000, când Naidin candida pentru cel de-al treilea mandat de parlamentar, Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii (CNSAS) i-a verificat trecutul candidatului, pe baza unei legi adoptate în 1999.

CNSAS a concluzionat că, între 1971 şi 1974, Naidin a colaborat cu Securitatea, fosta poliţie politică din timpul regimului comunist.

Fostul parlamentar a contestat decizia CNSAS la Curtea de Apel Bucureşti, care i-a respins apelul. În 2003, Guvernul a redactat un proiect de lege privind combaterea corupţiei şi nevoia de transparenţă în serviciul public. Proiectul, care a devenit apoi lege, avea un nou paragraf la Articolul 50 al Legii 188/1999 privind statul funcţionarilor publici, interzicându-le persoanelor descoperite că au lucrat cu poliţia politică de a fi angajate în serviciul public.

În 2004, spre sfârşitul mandatului său de parlamentar, Naidin a încercat să ocupe din nou un post de funcţionar public şi a cerut Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici să-i treacă numele pe o listă de rezervă pentru subprefecţi. La 1 octombrie 2004, Agenţia i-a refuzat solicitarea, bazându-se pe prevederile legii, aşa cum a fost ea amendată în 2003, privind interdicţia ca foştii colaboratori ai Securităţii să ocupe o funcţie publică.

Naidin a contestat în instanţă răspunsul Agenţiei şi a iniţiat un apel de neconstituţionalitate la Curtea de Apel Bucureşti în privinţa Articolului 50 din lege, modificat în 2003. El a spus că este vorba de o discriminare nejustificată în privinţa accesului la serviciul public.

La 24 ianuarie 2006, Curtea Constituţională a stabilit că prevederile vizate sunt compatibile cu Constituţia. Printr-un verdict al Curţii de Apel de la 11 aprilie 2006, menţinut de o decizie finală de la 23 martie 2007 a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, solicitările petiţionarului au fost respinse.

Naidin a sesizat CEDO la 24 august 2007.

Prin decizia anunţată marţi, CEDO a stabilit că tratamentul diferenţiat aplicat lui Petre Naidin a respectat obiectivele legitime de a proteja securitatea naţională, siguranţa publică şi drepturile şi libertăţile celorlalţi. Pentru a evita o repetare a trecutului, statul român trebuie fondat pe o democraţie capabilă de a se apăra, notează CEDO

În ceea ce priveşte proporţionalitatea măsurii, Curtea a precizat că posibilitatea ca solicitantul să poată fi angajat în sectorul privat şi chiar în companii cu potenţiale implicaţii pentru interesele economice, politice şi de securitate ale statului nu a fost supusă niciunei restricţii de către stat. De asemenea, nu i-a fost interzis accesul la o poziţie în alte zone ale sectorului public care nu implică exercitarea unei autorităţi publice.

Aceste consideraţii au fost suficiente pentru ca CEDO să stabilească faptul că nu a existat o încălcare a Articolului 8 (dreptul de respectare a vieţii private şi a vieţii de familie), în conjuncţie cu Articolul 14 (interzicerea discriminării) din Convenţia Europeană a Drepturilor Omului.

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite