Primele sancţiuni de la CNA pentru dezinformările cu George Soros: ce amenzi au primit RTV, B1 TV şi Realitatea TV şi cum s-a votat

Primele sancţiuni de la CNA pentru dezinformările cu George Soros: ce amenzi au primit RTV, B1 TV şi Realitatea TV şi cum s-a votat

George Soros FOTO Getty Images

Consiliul Naţional al Audiovizualului a decis să amendeze posturile de ştiri România TV, B1 TV şi Realitatea TV pentru o serie de emisiuni difuzate în luna noiembrie în care principalul subiect de discuţie a fost implicarea miliardarului George Soros în spaţiul politic din România şi, implicit, în campania electorală pentru alegerile parlamentare.

Ştiri pe aceeaşi temă

În şedinţa de marţi, 31 ianuarie, membrii CNA au decis amendarea televiziunilor România TV, B1 TV şi Realitatea TV pentru o serie de dezinformări făcute în timpul campaniei electorale pentru alegerile parlamentare. În respectivele programe s-a vorbit despre implicarea miliardarului George Soros în peisajul politic românesc şi despre cum acesta controlează prin fundaţiile şi ONG-urile sale politicieni din mai multe ţări, inclusiv din România. Cele trei posturi au în comun faptul că în emisiunile vizate invitat să vorbească, în platou sau prin telefon, a fost Sebastian Ghiţă.
 
Membrii CNA au decis că România TV merită cea mai mare amendă, respectiv 100.000 de lei, sumă propusă de Orsolya Eva Borsos şi votată de şapte din cei 11 membri – Valentin Jucan, Orsolya Eva Borsos, Viorel Vasile Buda, Monica Gubernat, Radu Herjeu, Răsvan Popescu şi Laura Georgescu. S-au opus membrii Radu Calin Cristea, Florin Gabrea, Gabriel Tufeanu, Dorina Rusu, subliniem însă că ultimii trei au dorit să aplice postului amenda maximă, de 200.000 de lei, care însă nu a întrunit numărul minim de voturi (şase).
 
„Eu cred că trebuie să luăm o atitudine faţă de aceste mecanisme de manipulare, pentru că nu se poate să folosească televiziunile astfel de mecanisme fără absolut nimic - fără dovezi, fără realitate“, a subliniat Orsolya Eva Borsos, citată de News.ro
 
În primul tur au fost votate trei propuneri: prima, formulată de Dorina Rusu, de 200.000 de lei, votată de Valentin-Alexandru Jucan, Dorina Rusu, Florin Gabrea şi Gabriel Tufeanu. Cea de-a doua, formulată de Radu Călin Cristea, în valoare de 50.000 de lei, a fost votată de Monica Gubernat, Răsvan Popescu şi Radu Călin Cristea. Propunerea Orsolyei Borsos a fost votată de Viorel Vasile Buda, Laura Georgescu, Radu Herjeu şi Orsolya Borsos. În cel de-al doilea tur, a fost votată propunerea de 200.000 de lei - Gabriel Tufeanu, Florin Gabrea şi Dorina Rusu au fost pentru, ceilalţi împotrivă.
 
„Toţi erau oamenii lui Soroş“ pentru RTV
 
Dorina Rusu a fost şi membrul CNA care s-a autosesizat în acest caz, motivându-şi decizia astfel: „Am văzut că se lansau tot felul de ipoteze şi acuzaţii legate de Soros. La început cred că toată lumea a luat-o puţin în glumă. După aceea, am văzut că de dimineaţă până seara cât de mare era dezinformarea, manipularea. De dimineaţă până seara la România TV s-a vorbit despre Soros (...) Niciun moment nu s-a spus cine e Soros, ce a făcut (...) de dimineaţă până seara, tot ce era legat de Soros era rău, dacă se scădeau salarii sau dacă nu ştiu ce se întâmpla era rău (...) dacă era ceva legat de Iohannis era tot din cauza lui Soros, toţi erau oamenii lui Soros, toţi făceau ceva din cauza lui Soros. Părerea mea este că Soros a fost doar un pretext, pentru că era nevoie înainte de campanie electorală, în campanie electorală, să existe cineva care să fie folosit drept cal de bătaie. Şi, într-adevăr, a fost folosit.“
 
Membrul CNA a adăugat că din cauză că nu au fost şedinţe ale forului audiovizual s-a ajuns la acuzaţii extraordinar de grave, „nişte aberaţii, nişte monstruozităţi legate de faptul că Soros a pus focul la Colectiv, care au continuat după aceea sub alte forme“. „În momentul în care laşi să se extindă o asemenea infecţie, ea are nişte consecinţe care nu mai pot fi controlate“, a mai adăugat Dorina Rusu.
 
„Metoda este următoarea. Cred că de la această formă de pază informaţională ar trebui să pornim. Exstă câteva frânturi de adevăr care pot fi probate (...) Se folosesc bucăţele de adevăr pe care se construieşte un întreg eşafodaj şi pe care se construiesc acuzaţiile pe care publicul nu mai reuşeşte să le distingă de fapte şi opinii, de realitate şi de supoziţii şi speculaţii. Publicul având în minte nişte chestiuni simple, care pot fi adevărate, nu mai pot discerne mai departe. Pornind de la nişte nimicuri adevărate întregul scenariu capătă valenţe de adevăr. Aceasta este schema pe care se merge şi nu doar la România TV“, a spus, la rândul lui Valentin-Alexandru Jucan.
 

B1 TV, amendă de 10.000 de lei

De asemenea, membrii CNA au decis amendarea televiziunii B1 TV cu 10.000 de lei pentru patru ediţii ale emisiunii „Dosar de politician“, difuzate în luna noiembrie şi în care s-a vorbit despre implicarea omului de afaceri George Soros în campania electorală din România pentru alegerile parlamentare. Forul a considerat că au fost încălcate prevederile legislaţiei audiovizuale referitoare la informarea obiectivă a publicului şi obligaţia moderatorilor de a solicita interlocutorilor să probeze afirmaţiile acuzatoare.
 
În respectivele emisiuni, Sebastian Ghiţă, pe atunci candidat din partea PRU, în prezent dat în urmărie internaţională, dar şi alţi membri ai aceluiaşi partid, printre care Andrei Piticaş, i-au acuzat pe reprezentanţii USR că ar fi finanţaţi de omul de afaceri George Soros.
 
Amenda de 10.000 de lei a fost propusă de preşedintele şedinţei, Radu Bogdan Herjeu, după ce alte două propuneri, formulate de Dorina Rusu, de 15.000 de lei, şi de Răsvan Popescu, de 5.000 de lei, nu au întrunit numărul necesar de voturi. În schimb, propunerea lui Herjeu a fost votată de şapte din cei 11 membri CNA – Florin Gabrea, Valentin-Alexandru Jucan, Viorel Vasile Buda, Gabriel Tufeanu, Radu Bogdan Herjeu, Dorina Rusu şi Orsolya Eva Borsos. Ceilalţi – Monica Gubernat, Laura Georgescu, Radu Călin Cristea şi Răsvan Popescu – au fost împotrivă.
 
Dorina Rusu a expus o parte dintre derapajele postului B1 TV, amintind de faptul că Andrei Piticaş a vorbit despre faptul că ceea ce fac acum în România ONG-urile lui Soros este similar cu fenomenul Piteşti, moment în care moderatorul nu a intervenit în niciun fel. În aceeaşi emisiune s-a vorbit despre „trădătorii de neam şi ţară“. Mai mult, Dorina Rusu a subliniat că Sebastian Ghiţă a afirmat că i-au venit  prin poştă informaţii despre cum sunt plătiţi ONG-iştii lui Soros, însă nu a prezentat nicio dovadă şi, din nou, moderatorul nu a avut nicio reacţie.  
 
„Într-o altă emisiune s-a vorbit despre caracatiţa agenţilor de influenţă, antrenaţii lui Soros care ne bagă venin în suflet. Vorbesc despre faptul că un invitat face afirmaţii foarte grave pe post şi moderatorul, deşi este o dezbatere, nu spune absolut nimic. Tot în «Dosar de politician» s-a făcut afirmaţia că procurorii şi judecătorii sunt plătiţi de Soros, fără ncio dovadă. Afirmaţiile nu au fost în niciun fel amendate de moderatori, nu s-au cerut probe, nimic din toate astea“, a mai spus Dorina Rusu.
 

Realitatea TV, amendă de 5.000 de lei

Şi postul Realitatea TV a fost amendat cu 5.000 de lei de CNA pentru emisiunea „Jocuri de putere“, difuzată pe 17 noiembrie, în care invitaţii – preşedintele Partidului România Unită (PRU), Bogdan Diaconu, şi Sebastian Ghiţă, pe atunci candidat al PRU, au expus teoria conform căreia George Soros controlează prin fundaţiile şi ONG-urile sale politicienii din mai multe ţări, printre care şi România.
În timpul emisiunii au fost afişate pe ecran burtiere precum: „Ghiţă: Magnatul Soroş este un pericol pentru România“, „Ghiţă: Soros are agenţi de influenţă în presa românească“ şi „Ghiţă: Reţeaua Soros controlează şi unii procurori români“.
 
„Printre alte probleme dezbătute în emisiune, aceştia au expus teoria conform căreia George Soros controlează prin fundaţiile şi ONG-urile sale politicienii din mai multe ţări, printre care şi România. Scopul acestuia este distrugerea a ceea ce este naţional şi înavuţirea prin însuşirea resurselor ţării. Pentru asta s-a apelat la policitieni, procurori, oameni de presă, toţi fiind agenţi de influenţă în slujba sa. În opinia lui Sebastian Ghiţă, unii au recunoscut făţiş acest lucru – Sandra Pralong, de exemplu –, alţii slujesc interese străine – Monica Macovei sau Raluca Prună. Mai toate guvernele României au fost sabotate din umbră de fundaţiile Soros şi de Consiliul Investitorilor Străini. Românii nu mai pot munci în propria ţară, pentru că ţara lor este furată sistematic“, arată o sinteză a constatării întocmită de Direcţia Monitorizare a forului audiovizual. 
 
Amenda a fost propusă de Radu Bogdan Herjeu, care a precizat că „fiind un caz izolat, s-a întâmplat o singură dată“ nu consideră că postul ar trebui să primească aceeaşi sancţiune ca B1 TV. Propunerea a fost votată de şase din cei 11 membri CNA – Florin Gabrea, Valentin-Alexandru Jucan, Gabriel Tufeanu, Orsolya Eva Borsos, Radu Herjeu, Dorina Rusu. Viorel Vasile Buda, Monica Gubernat, Laura Georgescu, Răsvan Popescu şi Radu Călin Cristea au fost împotrivă.
 
citeste totul despre: