Jurnalistul Vlad Mixich, la Adevărul Live: „Azi, oamenii au mai mult acces la informaţii, dar nu neapărat la adevăr“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Jurnalistul Vlad Mixich vorbeşte despre jurnalismul de azi FOTO Dorin Constanda
Jurnalistul Vlad Mixich vorbeşte despre jurnalismul de azi FOTO Dorin Constanda

Astăzi, invitatul lui Mircea Vasilescu la Adevărul Live este jurnalistul Vlad Mixich.Titlul dezbaterii de la Adevărul Live este „Online sau deloc? Dilemele jurnalismului, azi“.

Vlad Mixich practică de ani buni jurnalismul online şi tratează subiecte importante. În presa tipărită e prezent doar ocazional. Aşa încît l-am provocat la o discuţie despre dilemele jurnalismului contemporan. În toată lumea, trecerea de la ziarul tipărit la mediul online provoacă schimbări şi nelinişti.

Este mediul online mai potrivit pentru a creşte audienţa? E bun pentru subiectele serioase sau, dimpotrivă, transformă conţinutul jurnalistic în ceva lejer, de dragul audienţei? Facebook şi blogurile sunt o concurenţă pentru jurnalişti sau doar un instrument de răspândire mai rapidă a informaţiilor şi ideilor? Şi, de fapt, ce mai înseamnă azi „subiecte serioase“ şi „jurnalism de calitate“?

Cele mai importante declaraţii:

Sunt absolvent de medicină şi s-a întâmplat printr-un concurs să ajung să practic jurnalismul. Deocamdată nu regret şi sper să nu ajung să o fac.

Eu sunt optimist în ceea ce priveşte jurnalismul. Este foarte uşor să faci rost de clickuri, dar e greu să-ţi câştigi credibilitatea. 

Există circ de iarmaroc, care este o meserie în sine, dar adevăratul jurnalism este dat de acele ştiri serioase sau de poveştile despre oameni. Am o vorbă preferată: „Nimic nu există înainte de a fi povestit“. O televiziune de ştiri care face foarte mult rău şi mult circ este Antena 3, dar cu toate acestea au cea mai serioasă emisiune de reportaje, asta pentru că cei care administrează şi conduc ştiu că au nevoie şi de lucruri serioase. 

Legătura directă dintre jurnalişti şi buzunarul cititorilor s-a pierdut. Pe internet lucrurile sunt chiar mai rupte între cititor şi jurnalist. 

La începutul anilor 2000, marile ziare au tratat internetul ca un fel de a cincea roată de la căruţă şi au zis: hai să aruncăm acolo subiectele pe care le dăm în ziar. Cred că trebuie să-l faci pe cel care te citeşte să considere că meriţi să-ţi dea un ban. 

Mircea Vasilescu, alături de Vlad Mixich FOTO Dorin Constanda

 Vlad Mixich FOTO Dorin Constanda

Eu cred că e o greşeală să comparăm piaţa media din estul Europei cu cea din America, pentru că vorbim de lucruri total diferite. 

Personal, dacă aş fi dorit să am o viaţă uşoară aş fi rămas în medicină, dar nu aş fi trăit atât de multe poveşti interesante, fascinante. Am trăit un deceniu de poveşti în doar şase ani de jurnalism. 

Mulţi au impresia că obiectivitatea şi independenţa sunt sinonime, ei bine nu sun, iar această greşeală este tot mai des întâlnită, o fac chiar şi studenţii Facultăţii de Jurnalism. 

Cum a apărut acest mit al obiectivităţii în limbajul mediatic

Dacă citeşti un articol scris de Eminescu pe prima pagina a „Timpului“, te iei cu mâinile de păr. Chiar şi Mark Twain povesteşte în autobiografia lui de cât de puţin obiectiv era jurnalismul american. Momentul în care au intrat pe piaţă marii cumpărători de publicitate, scopul lor principal a fost să ajungă la cât mai multă lume şi dacă un ziar nu era obiectiv trebuia să facă rost de mai mulţi cititori şi atunci a trebuit să îndulcească lucrurile pentru că obiectivitatea nu deranjează. 

Acest mit al obiectivităţii moare acum pentru că furnizorii de publicitate încep să fie interesaţi de un anumit tip de public, iar internetul îţi permite să faci acest lucru: să-ţi pui reclama pe un anumit site. 

În România este foarte puţin jurnalism pe televizor. Oamenii au mult mai mult acces la informaţie, dar nu au mai mult acces la adevăr. 

TV



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite