Cutremur în audienţe: Pro TV a pierdut poziţia de lider. „Problema postului e că a devenit din televiziunea Andreei Esca, cea a Mihaelei Rădulescu şi a lui Măruţă“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Simona Gherghe a plasat Antena 1 în top, noua emisiune prezentată de Andi Vasluianu nu a reuşit la Pro TV, în timp ce serialul „Dila“ a poziţionat Kanal D pe o poziţie neaşteptată FOTO Colaj Adevărul
Simona Gherghe a plasat Antena 1 în top, noua emisiune prezentată de Andi Vasluianu nu a reuşit la Pro TV, în timp ce serialul „Dila“ a poziţionat Kanal D pe o poziţie neaşteptată FOTO Colaj Adevărul

Cu o poziţie considerată de neatins, Pro TV a căzut pentru prima dată sub Antena 1 la nivelul audienţelor, fapt care arată o situaţie fără precedent ce se poate traduce printr-o criză mocnită, dar profundă.

Pro TV a pierdut telespectatori în lunile de vară 

Pro TV ocupă pentru prima dată în ultimii ani locul doi, timp de o lună întreagă, pe un target de audienţă, postul din bulevardul Pache Protopopescu fiind depăşit, după media pe zi, de Antena 1. Astfel, în luna iulie, Pro TV a avut o audienţă medie de 406.000 de telespectatori pe minut, pe durata întregii zile, pierzând 96.000 de persoane faţă de luna precedentă, iar Antena 1 a înregistrat în luna iulie o audienţă medie de 418.000 de telespectatori pe minut la nivel naţional, conform măsurătorilor Kantar Media Audiences, citate de „Forbes“. Aşadar, într-o singură lună Pro TV a pierdut aproape o sută de mii de telespectatori şi a căzut de pe poziţia de lider. Pro TV a avut cea mai mare variaţie negativă de audienţă în lunile iunie şi iulie, ajungând să aibă, în două luni, cu aproape 300.000 de telespectatori pe minut mai puţin la nivel naţional.

Şi celelalte televiziuni din prima parte a topului audienţei naţionale au suferit scăderi de audienţă faţă de iunie: Kanal D (-10.000 de telespectatori), Antena 3 (-39.000), România TV (-2.000), TVR 1 (-18.000), Acasă (-21.000), Prima TV (-4.000), Antena Stars (-2.000), mai arată „Forbes“. În schimb, Naţional TV a înregistrat o creştere (5.000 de telespectatori), alături de televiziunile pentru copii Disney (8.000) şi Cartoon Network (2.000).

audiente iulie

Grila de programe neinteresantă de la Pro TV a adus declinul 

Analistul media Petre Barbu spune că „seducţia“ Pro TV n-a funcţionat în această perioadă din cauza grilei de programe, dar şi din cauza pauzei pe care publicul a luat-o de la televiziune. „În primul rând, a fost aleasă o grilă de programe neinteresantă şi nu aşa de bine «împachetată» ca în alţi ani. Seducţia Pro TV n-a mai funcţionat în această vară. N-a venit cu «ceva proaspăt». Apoi, este foarte posibil ca publicul comercial al Pro TV, poate cel mai dinamic şi mai emancipat de pe piaţă, să-şi fi luat o pauză de la televiziune. Pentru că are bani, pentru că «simte» creşterea economică sau pentru că nu mai este crispat de austeritatea din ultimii ani. Poate că acest public, mai mult ca în verile precedente, s-a desprins de televizor şi îşi petrecere vara în alte locuri (terase, concerte, călătorii, etc). Cu siguranţă, televiziunea nu mai este prima distracţie pentru aceste grupe de telespectatori“, explică Barbu.

Seducţia Pro TV n-a mai funcţionat în această vară. N-a venit cu «ceva proaspăt» Petre Barbu, analist media

De la televiziunea Andreei Esca la cea a Mihaelei Rădulescu şi a lui Măruţă 

Iulian Comănescu, subliniind sezonalitatea consumului TV, crede că formatele introduse recent de Pro TV nu au primit aplauze frenetice. „E vorba de producţii ieftine, care nu se potrivesc cu statutul de lider de piaţă, deşi au adus redresarea financiară a postului“, spune acesta. „Se mai adaugă la asta diferite probleme de brand, de la accesele de locvacitate ale Mihaelei Rădulescu, la expunerea fetei violate de la Măruţă. Aceste lucruri nu costă punctual - dimpotrivă, pe segmentele respective ratingul ar putea creşte. Dar pe termen lung, Pro TV-ul vinde, sau vindea: brand, leadership şi glamour, atâta cât poate exista acesta în televiziunea mainstream. Problema Pro TV e că a devenit din televiziunea Andreei Esca, televiziunea Mihaelei Rădulescu şi a lui Măruţă. Nu e întâmplător că Esca s-a apucat să-şi facă site propriu în aceste vremuri. Cine ştie cât va mai sta şi ea la Pro TV“, zice analistul media.

Problema Pro TV e că a devenit din televiziunea Andreei Esca, televiziunea Mihaelei Rădulescu şi a lui Măruţă Iulian Comănescu, analist media

„Blocul” Pro TV nu mai aminteşte de trecutul glorios 

Acelaşi analist spune că pe lângă producţie şi promovare, Pro TV, pentru a depăşi situaţia de criză încă mocnită, dar profundă, în care se află, are nevoie de o strategie de prime-time inovativă. „Şi când spun inovativă, nu mă gândesc la importarea nu mai ştiu cărui format de succes de afară, epoca asta a apus. Apoi, access-ul e problematic, chiar mai problematic decât a fost în toată perioada Măruţă, fiindcă acum acolo se văd şi mizerii pe care Capatos e cu siguranţă gelos. Iar PR-ul nu mai funcţionează ca pe vremuri“, comentează Comănescu. Totodată, Iulian Comănescu afirmă că Pro TV îşi pierde atributele de brand, dând un exemplu elocvent. Am trecut pe lângă celebrul bloc din Pache Protopopescu, cel în care Adrian Sârbu a lansat televiziunea. E o dărăpănătură pe din afară. Singurul lucru care mai aminteşte de vechiul Pro e un zid pictat cu Cabina Pro TV, scorojit şi peste care cineva a mâzgălit un graffiti. Locul ăla e foarte important pentru mentalităţile românilor. E bântuit de fantome acum“, povesteşte acesta.

Pe de altă parte, în zona de prime-time (n.r. - interval orar de maximă audienţă, înregistrat între 19:00 şi 23:00), la nivel urban, Pro TV a înregistrat în luna iulie o medie de 582.000 de telespectatori, iar Antena 1 a fost abia pe locul al treilea, cu o medie de aproape 400.000 de telespectatori, în scădere cu 40.000 de telespectatori faţă de iunie. Kanal D a urcat, cu serialul turcesc „Dila“, pe locul al doilea, cu o medie de 420.000 de telespectatori, arată paginademedia.ro

Avantajele Antenei 1

image

Posturile trustului Intact domină piaţa media din România

Cele cinci televiziuni alea Intact Media Group (Antena 1, Antena 3, Antena Stars, Euforia şi ZU TV) deţin o cotă de piaţă la nivel urban de 22,69% în iulie (toată ziua), la mare distanţă de grupul CME România (Pro TV, Acasă TV, Pro Cinema, Sport.ro, Acasă Gold şi MTV România) care deţine o cotă de 17,75%, conform măsurătorilor Kantar Media Audiences. Este o poziţie confortabilă în urban a grupului de televiziuni controlate de familia Voiculescu. Aceasta se datorează scăderii accentuate a audienţei canalului concurent Pro TV, care a contractat cota de piaţă grupului Pro, arată „Forbes“, prin analiza lui Petre Barbu. Sondajul din luna iulie a.c. arată, printre altele, că televiziunea de ştiri România TV are o cotă de piaţă mai mare decât cele două canale la un loc ale Televiziunii Române (TVR 1 şi TVR 2).

Ce înseamnă cotă de piaţă?

Cotă de Piaţă (market share): reprezintă procentul de persoane care au urmărit, în medie, un canal TV, într-un interval de timp dat, din totalul persoanelor care aveau aparatele TV deschise în acel interval.

„Antena 1 bate Pro TV numai pe target naţional, iar asta (n.r. - înfrângerea) nu costă bani, cât timp vânzările de publicitate se fac pe (n.r. - targetul) 18-49 ani, urban. Costă doar brand, în momentul de faţă - ceea ce se contabilizează pe termen lung“, spune Comănescu în acest context, dar arată că Antena 1 are şi două avantaje: „Undeva, investiţiile Antenei 1 din ultimii ani trebuie să se vadă, chiar dacă punctual diferite show-uri au ratat poziţia I. În plus, Antena 1 e mult mai conştiincioasă la acelaşi capitol, PR. Şi apropo de imagine, mai e ceva: cel mai mare bine pe care i-l putea face Antenei 1 Dan Voiculescu e exact ceea ce a făcut vrând-nevrând, o retragere din viaţa publică. Din închisoare, lui Voiculescu i-e mult mai greu să mai cauzeze prejudicii de brand postului pe care l-a fondat“, a mai zis Iulian Comănescu.

Petre Barbu demonstrează că lunile iulie şi august nu sunt totuşi relevante pentru consumul TV din cauza sezonalităţii şi a investiţiilor publicitare mici, motiv pentru care sunt considerate „moarte“. Adevărata bătălie, spune el, se va da din septembrie, când oamenii vor reveni din concedii, când audienţele vor creştre natural şi când se vor lansa noile grile de programe. „Atunci se va putea analiza dacă sunt «defecţiunile» în grilele televiziunile. Pot spune doar atât: dacă televiziunea Kanal D va creştere doza de «tabloidizare» în grila sa din această toamnă, atunci Pro TV şi Antena 1 vor avea mari probleme cu audienţele lor. Chiar dacă «sateliţii» celor două televiziuni, Acasă TV, Acasă Gold, pe de o parte, şi Antena Stars, pe de altă parte, vor ataca teritoriul telenovelelor turceşti şi al «mondenităţilor» deţinut de Kanal D“, continuă el. 

dila

Serialul „Dila” a propulsat audienţelor postului Kanal D FOTO Kanal D 

Problemele se înmulţesc pentru Pro TV 

Acelaşi Petre Barbu spune că audienţele televiziunilor vor continua să scadă de la an la an şi va creşte consumul de internet. „Tinerii nu vor mai consuma televiziunea clasică. Românii fideli televiziunii vor fi cei de peste 45 de ani“, evidenţiază el.

În ceea ce priveşte poziţia ocupată de Antena 1, Iulian Comănescu cred că este doar o schimbare de lider statistică, dat fiind faptul că Pro TV are formate verificate cu care va reintra din toamnă, în timp ce Antena 1 nu a găsit o soluţie asemănătoare. 

andi vasluianu foto pro tv

Andi Vasluianu este prezentatorul emisiunii „Supertrip”, emisiune ce nu a prins la public FOTO Pro TV 

„Totuşi, Antena 1 are o poziţie mai solidă, fiindcă e mai degrabă constantă în materie de ce vrea şi ce poate, în timp ce problemele Pro TV se înmulţesc: formate-kix, pierdere de leadership, pierdere de imagine, incidente în emisiuni. Posibil, vom avea surprize în ratingurile din primăvara lui 2016. Dar, deocamdată, ambele posturi au nevoie de schimbări de mentalitate şi aport de creativitate la vârf. Ori majoritatea oamenilor care schimbau televiziunea, în anii ’90, au azi alte treburi. M-am văzut de curând cu foştii colegi de la emisiunea lui Călinescu, matinalul acela legendar. Am fost vreo 10-12 la întâlnire, cred că televiziune mai fac în momentul de faţă vreo doi operatori şi-atât. Şi nu e vorba că nu mai pot face. Ci că nu mai au de ce şi pentru cine“, conchide analistul.

TV



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite