Dragoş Pătraru, realizator „Starea Naţiei“, la „Adevărul Live“: „Să vă uitaţi la publicitate că altfel nu mâncăm“

Dragoş Pătraru, despre viitorul sezon al emisiunii „Starea Naţiei“ 

Noul sezon „Starea Naţiei“ la TVR, cea mai importantă producţie a televiziunii publice din punct de vedere al audienţei, reintră în grila TVR, de la o nouă oră. Dragoş Pătraru a fost prezent în platoul Adevărul Live pentru a explica prin ce schimbări trece producţia, ce eforturi realizează în acest sens şi pentru a dezbate situaţia postului public.

Ştiri pe aceeaşi temă

Emisiunea se mută din acest sezon la ora 22:00 şi va avea cinci ediţii pe săptămână, inclusiv duminică. Dragoş Pătraru vorbeşte şi despre cum funcţionează o producţie independentă la televiziunea publică şi despre situaţia TVR şi viitorul instituţiei.

Realizatorul „Starea Naţiei“ explică şi cum îşi alege personajele ironiilor din emisiune şi cum se diferenţiază produsul de la TVR de emisiunile de pamflet realizate de Mircea Badea şi Radu Banciu.

Totodată, acesta a explicat felul în care trebuie să îşi „vândă“ minutele de publicitate şi cum TVR investeşte la un nivel minim în astfel de emisiuni. Mai mult, moderatorul a subliniat controlul politic din spatele postului public.

Cele mai importante declaraţii:

„Din banii care intră în TVR, din taxă, doar 5% merg în producţii. Restul sunt pe datorii“

Dragoş Pătraru: Nu a fost până acum un late-night show adevărat, costurile de producţie ar fi fost mult prea mari. Dar la televiziunea publică sărăcia este mare. Greu de crezut la câţi bani plătesc telespectatorii, chiar dacă taxa e una dintre cele mai mici din Europa. Doar Polonia mai e după noi în Europa. Până să merg în TVR judecam şi eu ca toată lumea, credeam că e o struţo-cămilă acolo. După ce am aflat nişte lucruri din interior am zis să-mi reconsider poziţia. Din banii care intră în TVR, din taxă, doar 5% merg în producţii. Restul sunt pe datorii. Planul ăsta e aproape de final, dar reţeta este foarte păguboasă. Nu poţi să îţi îndeplineşti misiunea publică în condiţiile acestea. Noi am constatat pe pielea noastră ce înseamnă aceste tăieri de buget.

Emisiunea „Starea naţiei“ trebuie „să se vândă“ singură

Aş vrea să public aceste cifre, dar am o clauză care nu îmi permite să fac acest lucru. Eu la TVR am avut o libertate totală, ne-am asumat misiunea TVR şi am considerat că e cel mai bun mediu să face această emisiune. Am vrut să rămânem. Ni s-a spus că se vrea emisiunea asta, mai ales că se fac cifre de audienţă de zece ori mai mare ca înainte. Dar ni s-a mai zis „O vindeţi voi“. În loc să primesc bani din ce se încasează din această emisiune, eu trebuie mă plătesc pe mine şi echipa. Nu trebuie să fac eu asta. Eu lucrez 14 ore pe zi la emisiune, când să mai lucrez şi pentru banii ăştia?

În România există frica de ce pot face oamenii politici şi autorităţile care sunt deranjate de presă. Eu nu ştiu dacă o să reuşim să facem treaba asta. E un experiement, primim scrisori. Oamenii văd că noi taxăm derapajele şi cred că noi putem să facem anchete. Unii ne trimit documente originale. Dar mă bucură că oamenii vor să interacţioneze, iar în a doua parte a sezonului îi întrebam ce vor să vadă în emisiune.

Dragoş Pătraru, în platoul Adevărul Live FOTO Dorin Constanda

Emisiunea lui Pătraru se mută de la ora 22:00

Eu cred că ne avantajează ora 22:00. La ora 23:00, TVR poate să aducă maxim un milion de oameni. De la ora 22:00, consumul fiind foarte mare, eu pot să am o „ţeavă dublă“. Ar trebui, matematic, să ne dublăm audienţa. Interesant este că există momente în care managementul intră în editorial şi spune cum să se facă lucrurile. La emisiunea noastră sunt separate. Am fost de acord de la finalul sezonul trecut cu ora asta. Nu am venit în locul lui Moise Guran. El trebuia să rămână la ora 23:00 sau să revină la ora 19:00, cum a mai făcut. El a spus că era bine să intrăm de la ora 22:00. Moise are o nişă mică, noi ne adresăm unui public mult mai larg.

O să avem o ediţie şi duminica. Telespectatorii ne spuneau să nu mai dăm best-off-ul de duminică. Suntem puţini oameni care lucrează la emisiunea asta. Publicul spunea că nu se mai uită la best-off. Am zis, „OK, vă furnizăm o ediţie duminică“. O să ne certăm cu soţiile noastre.

Confuzia emisiunilor considerate „pamflet“

Eu fac stand-up, nu stand-down. Am eliminat scaunul din decor, în picioare respir mai bine. Nu pot să compar emisiunile de acest fel, cele a lui Radu Banciu şi Mircea Badea. Eu cred că nicio emisiune nu e pamflet, ambalăm subiectele serioase cu umor. CNA a contribuit în timp la confuzie. Noi ne-am încadrat la divertisment, că aşa a zis TVR, nu la infotainment cum voiam. Îndeplinim trei funcţii mass-media şi mi le asum. Tâmpenia cu pamflet a plecat din presa scrisă. Avocaţii din acele vremuri apărau scriitorii cu fraza „acesta este un pamflet şi trebuie tratată ca atare“. Nu merge!

„Vreau să fac telespectatorul să se simtă comod. Nu îmi plac moderatorii care se uită în ziar şi spun apoi ceva“

Nu sunt de acord cu această comparaţie între cele trei producţii. Noi facem o producţie complexă: avem reporteri, editori, scenarişti. Eu lucrez textele ore întregi. Pentru a-i face pe telespectatori să se facă să se simtă comod. Nu îmi plac moderatorii care se uită în ziar şi spun apoi ceva. „Bă, tu eşti un imbecil, citeşti de pe prompter“, aşa aud de la unii. Dar eu le zic din respect pentru telespectatori. De-aia lucrăm în echipă, poate pe moment nu poţi să te concentrezi.

„Să vă uitaţi la ultimele trei minute de publicitate că altfel nu mâncăm“

Dacă facem o comparaţie, TVR are în acest moment 135 de emisiuni. În condiţiile în care bagi 5% din venituri în producţie poţi să faci 135 de emisiuni de calitate? Legea trebuie schimbată. Apoi, cu toţii vin cu pretenţii. Orele cu minorităţile... ţintesc o nişă mică. Trebuie mutate pe TVR 3, de exemplu. TVR, dacă nu ajunge la lume, nu îşi îndeplineşte misiunea. Există această discriminare că televiziunea primeşte taxă. S-a spus că aveam voie doar 8 minute de publicitate, nu avem voie să intrerupem producţiile. Eu o să spun la final de-acum: „Să vă uitaţi la ultimele trei minute de publicitate că altfel nu mâncăm“.

Apoi e controlul politic al TVR. Dar nu există o gândire coerentă să scoată căruţa din gard. Mi-a spus Stelian Tănase că unii şi-au dat cu laptopul în cap la o şedinţă CA. Nu cred că e o poziţie OK. Oamenii trebuie să ştie câţi bani se duc pe datorii, câţi intră în emisiuni. Aş vrea să fiu plătit din taxele oamenilor, mai ales dacă livrez un produs performant. Acum trebuie să alerg să plătesc bani. Eu, anul trecut, nu am ştiut cine a cerut publicitate în emisiune. Nu e treaba mea. Sper să dăm aceste minute la o agenţie.

FOTO Dorin Constanda

TVR, cearta dintre Ponta şi Tănase

Guvernul şi Parlamentul trebuie să rezolve situaţia TVR. Stelian Tănase le-a scris ăstora cam târziu. Se ştia că se va ajunge aici. Totul este politic. A ajuns să fie cearta între Ponta şi Tănase? Ce are televiziune publică cu cearta a doua partide sau a unor oameni puşi de nişte partide? Omorâţi instituţia asta pe o luptă politică.

Încrederea în presă e la un nivel scăzut peste tot în lume. Am studiat asta, la noi se întâmplă, dar nu aveam acea tradiţie care să ne susţină. Dar la nivel mondial, situaţia mediilor tradiţionale are loc în criză. Curtea americană de justiţie nota că o democraţie nu poate dăinui fără un sistem de presă competitiv. În Franţa se dau subvenţii. Problema este că presa, odată cu explozia noilor media, a fost obligată să treacă de partea instituţiilor. Nu e teroria mea. Concluzia este: noile media produc conţinut din partea oamenilor obişnuiţi, pe reţele sociale. A venit găselniţa cu lupta împotriva terorismului care a transformat tot. Aşa, statele fac orice abuz la adresa cetăţenilor. Presa nu mai urlă la instituţii acum, ci reprezintă interesele corporaţiilor şi instituţiilor. Presa nu mai e cu cetăţeanul, nu mai sancţionează pofta corporaţiilor de control economic.

„Starea Naţiei“, o emisiune-căpuşă: „Suntem nişte hoţi ordinari de conţinut“

Personajele se aleg singure. Unii sunt foarte prezenţi, altele dispar. Noi am pierdut două personaje, Băsescu şi Udrea. Luăm evenimentele şi le comentăm, asta este o emisiune-căpuşă, se agaţă de ce zic alţii. Suntem nişte hoţi ordinari de conţinut, îl prezentăm în altă formă. Nu avem pretenţii de originalitate.

La o televiziune comercială ne-am fi permis mai mult. Am eliminat partea de monden, comentam şi mă sunau cei implicaţi. Noi trebuie să apelăm la aceste mijoace, încercăm să ambalăm informaţia fără să încălcăm anumite lucruri. Un personaj precum Elena Udrea... stai, femeie! Hai să rezolvăm lucurile într-un fel. Personajul trebuie sancţionat dur. Aşa am venit cu „Jurnalul Elenei Udrea“. Audienţa a fost foarte mare, unii pot spune că am exagerat, alţii nu. Cred că 100 de fani ne ajută în fiecare zi, deşi nu împărţim banii cu ei. Oamenii urmănesc şi ne spun cu ce să apărem.

Avem cinci-şase oameni care monitorizează. Mă uitam la „Daily Show“ cu Jon Stewart, avea 36 de oameni care îl ajutau. Noi suntem obligaţi acum să facem cu costuri mici producţia asta. Costurile sunt prea mari ca să fim în direct. Ar transpira sărăcia.

Vrem să ne creştem audienţa, e normal. Ultima medie pe luna iunie a fost 2,9 - 3 puncte de rating. Vrem să dublăm audienţa sezonul ăsta. Semnele pe care le avem din piaţă sunt bune. Depinde de noi cum vom ambala produsul ca să fie echilibrat. Vrem să introducem mai multe lucruri noi. Le vom băga mai mult în ediţia de duminică. Vax Populi rămâne. O să facem promo-ul pe autoironie. Răzvan Angelescu s-a ocupat de partea astea.

citeste totul despre: