STUDIU Hollywoodul, o lume a bărbaţilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Angelina Jolie a regizat apreciata dramă de război „Unbroken/ De neînvins“ FOTO Getty Images
Angelina Jolie a regizat apreciata dramă de război „Unbroken/ De neînvins“ FOTO Getty Images

Numărul femeilor care au regizat filme incluse în top 250 de producţii cu cele mai mari încasări din ultimii 17 ani a scăzut cu 2%, potrivit unui studiu realizat de Centrul pentru Studiul Femeilor în Televiziune şi Film din cadrul San Diego State University, scrie „Variety“.

Poate că Ava DuVernay, regizoarea dramei istorice „Selma“, şi Angelina Jolie, regizoarea dramei de război „Unbroken“, se bucură de aprecierile criticilor, de succesul la box office şi de nominalizările obţinute în sezonul premiilor, însă cineaştii de sex feminin reprezintă o excepţie. Potrivit studiului, doar 7% dintre regizorii filmelor cu cele mai mari încasări sunt femei, iar situaţia nu este limitată doar la regie, lumea cinematografiei rămânând dominată de bărbaţi, notează „Variety“.

„Este remarcabil că suntem încă la nivelul anului 1998“, a declarat Martha Lauzen, director executiv al centrului de studii şi autoare a cercetării. „Oricare ar fi strategia abordată până acum pentru rezolvarea acestei probleme, nu funcţionează şi trebuie să găsim soluţii care să se aplice la nivelul întregii industrii“, a mai explicat aceasta, citată de „Variety“.

Femeile sunt cel mai bine reprezentate în funcţiile de producător (23%), producător executiv (19%,) editor (18%), scenarist (11%) şi director de imagine (5%). Deşi în prezent sunt mai multe femei care lucrează ca producători executivi şi directori de imagine decât erau în 1998, procentul femeilor care sunt scenarişti, editori şi producători a scăzut.

Pentru acest studiu, Centrul a analizat angajările a 2.822 de persoane care lucrează în spatele camerelor. Cercetarea a arătat că în cazul a 38% dintre filme nicio femeie nu a fost angajată pe una dintre poziţiile importante amintite, în cazul a 23% dintre producţii au fost angajate două femei, 29% dintre producţii au avut între trei şi cinci femei angajate, la 7% dintre filme au lucrat între şase şi nouă femei şi doar 3% dintre producţii au beneficiat de aportul a între 10 şi 14 femei. Pentru prima dată, studiul a analizat şi numărul de femei care lucrează în departamentele de muzică şi efecte de sunet, iar rezultatele au arătat că doar 1% dintre compozitori sunt femei şi doar 5% sunt sound designeri şi supervizori.

image

Jennifer Lawrence, în rolul eroinei Katniss din franciza „Jocurile foamei“ FOTO Impuls Pictures

Totuşi, nu există o justificare a diferenţei între numărul de bărbaţi şi cel de femei din industrie când vine vorba de încasările de la box office. Producţii cu femei în rolurile principale, precum franciza „The Hunger Games/ Jocurile foamei“, basmul cinematografic „Maleficent“ şi drama romantică „The Fault in Our Stars/ Sub aceeaşi stea“, se numără printre blockbusterele anului 2014, iar publicul de cinema este alcătuit în proporţie mai mare din femei. Pe de altă parte, nici faptul că barbaţii ar fi mai interesaţi de industria filmului nu este o explicaţie. Femeile reprezintă între o treime şi peste jumătate dintre studenţii de la principalele şcoli de film, potrivit lui Lauzen.

Numărul femeilor care iau decizii foarte importante legate de o producţie cinematografică rămâne neînsemnat, fiind limitat la Amy Pascal, copreşedintă a studiourilor Sony Pictures Entertainment, şi Donna Langley, preşedintă a Universal Studios. În trecut, Pascal a vorbit despre lipsa de oportunităţi pentru femei, susţinând că acestea se confruntă mai des cu respingerea. „Am implorat-o pe Kathryn Bigelow să realizeze «Spiderman», «James Bond», orice. Până acum nu am reuşit să o prind. Cred că este vorba despre femei care vin, spun clar şi tare ce vor şi nu acceptă un refuz“, declara Amy Pascal, în 2013, pentru revista „Forbes“.

Situaţia este mai îmbucurătoare în ce priveşte televiziunea, unde Lena Dunham („Girls“), Shonda Rhimes („Grey's Anatomy/ Anatomia lui Grey“ şi „Scandal“) şi Jenji Kohan („Orange is the New Black“) iau deciziile importante legate de unele dintre cele mai apreciate programe. Un studiu recent al Centrului a arătat că femeile constituiau 28% dintre creatorii, producătorii, regizorii, scenariştii, editorii şi directorii de imagine care lucrau la programe difuzate pe reţelele de televiziune în sezonul 2012-2013, cifrele reprezentând un record istoric. Poate nu este o surpriză că atunci când studiourile Warner Bros. au decis să angajeze o femeie regizor pentru realizarea producţiei „Wonder Woman“, studioul a ales-o pe Michelle MacLaren, care şi-a făcut deja un nume în televiziune, realizând seriale de succes ca „Game of Thrones/ Urzeala tronurilor“ şi „Breaking Bad“, mai scrie „Variety“.

kathryn bigelow foto getty images

După ce Kathryn Bigelow (foto Getty Images) a devenit, în 2010, prima femeie care a câştigat un premiu Oscar la categoria Cel mai bun regizor, pentru filmul „The Hurt Locker/ Misiuni periculoase“, au existat speranţe că performanţa ei va duce la o înflorire a talentelor feminine, dar acest lucru nu s-a concretizat. „Toată lumea începuse să vorbească despre «efectul Bigelow» care avea să ducă la susţinerea carierelor altor femei regizor. Nu cred că am văzut acest lucru întâmplându-se în realitate“, a spus Lauzen.

În 2014, 18% dintre primele 50 cele mai profitabile filme au avut actriţe în rolurile principale, arată un alt studiu, realizat de BoxOffice.com. Chiar dacă Jennifer Lawrence a apărut în cea de-a treia parte a francizei „The Hunger Games/ Jocurile foamei“, nu putem ignora blockbusterele „Guardians of the Galaxy/ Gardienii Galaxiei“, „Captain America: The Winter Soldier/ Căpitanul America: Războinicul iernii“ şi „X-Men: Days of Future Past/ X-Men: Viitorul este trecut“, în care au fost protagonişti doar bărbaţi. Din păcate, aceasta diferenţă nu este o noutate. Statistic vorbind, bărbaţii conduc Hollywoodul de ani buni. În 2013, 80% dintre filmele de succes au avut bărbaţi în rolurile principale, în 2012 – 84%, iar în 2011 – 88%.

„Femeile în roluri principale nu fac atât de mulţi bani pe plan internaţional. Am văzut materialul generat pentru femei şi nu e atât de bun“, a declarat şi regizorul Paul Feig. În 2011, Feig a deschis noi drumuri cu filmul de comedie „Bridesmaids“, care nu numai că a adus încasări fabuloase, dar a fost foarte apreciat pentru distribuţia predominant feminină. Cu toate acestea, Feig nu este complet de acord, fiind de părere că „Bridesmaids“ a deschis o uşă, dar nu suficient de larg. „Încă nu sunt suficient de multe roluri pentru femei şi e dureros.“

image

Reese Witherspoon, în filmul „Wild“ FOTO Twentieth Century Fox

Totuşi, există speranţă. În momentul de faţă, există două filme extrem de apreciate şi care sunt favorite pentru nominalizări la cele mai importante gale: „Wild“, cu Reese Witherspoon în rolul principal, şi „Cake“, cu Jennifer Aniston. 

De asemenea, Feig, care a declarat în repetate rânduri că nu vede de ce poveştile trebuie spuse întotdeauna din punctul de vedere al unui bărbat, a decis ca distribuţia continuării „Ghostbusters/ Vânătorii de fantome“ să fie feminină. În ciuda criticilor, Feig a mărturisit că „cei mai amuzanţi oameni pe care îi cunosc sunt femei.“

Filme



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite