STUDIU Cinematografia, industria stereotipurilor: cum a devenit hipersexualizarea femeii „problema umanităţii“
0Industria cinematografică din întreaga lume discriminează femeile. Aceasta este concluzia unui studiu global, realizat de peste 100 de stutenţi de la Şcoala de Comunicare şi Jurnalism USC Annenberg (SUA), care au analizat 5.799 de personaje din 120 de filme.
În contextul discursului susţinut de actriţa britanică Emma Watson (24 de ani), sâmbătă, la sediul Naţiunilor Unite, din New York, despre egalitatea dintre sexe, mai mulţi studenţi de la Şcoala de Jurnalism şi Comunicare Annnberg din Statele Unite au publicat un studiu cu privire la hipersexualizarea femeilor în producţiile cinematografice.
Potrivit site-ului salon.com, peste 100 de studenţi au analizat 5.799 de personaje feminine din 120 de filme produse în „cele mai profitabile teritorii din lume“: Australia, Brazilia, Franţa, China, Germania, India, Rusia, Coreea de Sud, SUA şi Marea Britanie.
Concluziile arată o realitate în care industria cinematografică a secolului XXI continuă să „ţină în frâu“ femeile: numai 31% dintre personajele care au replici, din filme, sunt femei şi doar 23% din rolurile principale sunt interpretate de actriţe.
Studiul mai arată că, dintre toate ţările analizate, cele mai multe filme în care rolul principal este interpretat de o femeie au fost produse în Marea Britanie (37,9%), Brazilia (37,1 %) şi Coreea de Sud (35,9 %). La polul opus se situează filmele produse în India şi în Marea Britanie în colaboarare cu SUA, unde numai 24.9% şi, respectiv 23,6% dintre rolurile principale revin femeilor. De altfel, nici puterea executivă nu este prea des asociată reprezentantelor sexului frumos: mai puţin de 15% dintre personajele feminine din filme îndeplinesc funcţia de regizor, iar pentru fiecare asemenea rol atribuit unei femei, alte şapte le revin bărbaţilor.
Femeile în cinematografie: obiecte sexuale
Potrivit aceluiaşi studiu, în comparaţie cu bărbaţii, femeile au de două ori mai multe şanse să fie tratate şi privite ca nişte obiecte sexuale pe marile ecrane. Nu de puţine ori, adolescentele sunt machiate şi îmbrăcate într-un asemenea fel, încât să pară femei adulte, cu vârsta de până la 39 de ani, „coapte“ din punct de vedere sexual. Mai mult, „atractivitatea“ unei femei tinde să fie de cinci ori mai discutată decât cea a bărbaţilor.
Mai mult sau mai puţin surprinzător, atunci când un film este produs sau regizat de o femeie, şansele actriţelor de „a marca“ pe marile ecrane cresc cu 6,8%, se arată în acelaşi studiu, citat de site-ul salon.com. Din păcate, numai 25% dintre regizorii de film sunt femei.
Discriminarea femeilor, „problema umanităţii“
„(Rezultatele noastre – n.r.) scot la lumină faptul că, la nivel global, avem de-a face cu mai mult decât o problemă legată de cinematografie. Avem de-a face cu o problemă a umanităţii“, a declarat profesoara de la USC Annenberg şi iniţiatoarea acestui studiu, Stacy L. Smith.
„În ţările studiate de noi nu există egalitate între femei şi bărbaţi. Este în puterea regizorilor de pretutindeni să rezolve această problemă – poveştile şi personajele sunt limitate doar de imaginaţie“, este părerea lui Marc Choueiti, unul dintre coordonatorii studiului. „Regizorii fac mai mult decât filme, ei fac alegeri. Rezultatele (studiului – n.r.) arată că aceste alegeri presupun ca fetele şi femeile să fie scoase din peisaj“, a completat un alt coordonator, Katherine Pieper.
Jumătate de secol de feminism pe micile ecrane
Separat de studiul condus de studenţii de la Şcoala de Comunicare şi Jurnalism Annenberg, o analiză publicată de „Time“ arată că „Urzeala Tronurilor“, „Totul despre sex“, „Seinfeld“, „Ally McBeal“, „Îngerii lui Charlie“, „Ce vrăji a mai făcut nevasta mea“, „Mad Men“, „True Blood“ sunt serialele care, timp de 50 de ani, s-au luptat cu prejudecăţile pentru a desprinde libidoul feminin de eticheta pe care stătea scris cu litere de-o şchioapă „tabu“.
Dacă în urmă cu 50 de ani, când a debutat serialul „Bewitched/ Ce vrăji a mai făcut nevasta mea“ (1964), abilităţile femeilor erau minimalizate de o societate care nu le putea stăpâni, în 2014, „Game of Thrones/ Urzeala Tronurilor“ schimbă regulile jocului, iar, nu de puţine ori, femeile ajung să domine bărbaţii.