Metodologia privind acreditarea şi evaluarea şcolilor doctorale este în dezbatere publică. Când se poate retrage acreditarea unei şcoli

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ministerul Educaţiei a lansat în dezbatere publică metologia privind acreditarea şi evaluarea periodică a şcolilor doctorale. Potrivit documentului, evaluarea va fi făcută în funţie de relevanţa academică şi atractibilitate, capacitatea şi eficacitatea instituţională şi managementul calităţii. Documentul este în dezbatere publică până pe 26 octombrie.

Potrivit documentului lansat în dezbatere publică, evaluarea şcolilor doctorale este realizată de Agenţia Română pentru Asigurarea Calităţii în Învăţământul Superior (ARACIS) sau de o altă agenţie de asigurare a calităţii din ţară sau străinătate, înscrisă în Registrul European pentru Asigurarea Calităţii în Învăţământul Superior (EQAR). 

Cum va fi abordată evaluarea periodică

În evaluare externă vor fi luate în considerare:

- relevanţa academică a şcolii doctorale, incluzând atractibilitatea şi vizibilitatea şcolii exprimate prin numărul de candidaţi din ţară şi străinătate, rapotat la numărul de locuri scoase la concurs

- capacitatea instituţională, incluzând analiza calităţii resursei umane din şcoala doctorală şi a programelor şi infrastructurii de cercetare

- eficacitatea instituţională, referindu-se aici la calitatea resurse umane generate prin progamul doctoral şi contribuţia şcolii doctorale la cunoaştere ştiinţifică

- managementul calităţii, incluzând aici respectarea normelor de etică, integritate şi transparenţă li a prevedireilor deontologice

    

Draftul metodologiei prevede că în cazul unor plagiate, studentul şi/sau conducătorul de doctorat va/vor fi traşi la răspundere. De asemenea, şcolile doctorale care nu aplică codul de etică şi nu iau măsuri împotriva plagiatului sunt considerată în dezacod cu standardele etice şi pierd statutul de acreditare, intrând în lichidare.

Procedura de evaluare

    

Fiecare dintre domeniile de doctorat care intră în componenţa şcolii doctorale pentru

care se solicită evaluarea trebuie să demonstreze îndeplinirea cumulativă a următoarelor criterii

eliminatorii:

1.existenţa a minim 3 conducători de doctorat/cadre didactice titulare care îndeplinesc standardele de abilitare în vigoare propuse de către CNATDCU şi aprobate prin ordin al MENCS;

2.aplicarea prevederilor codului de etică şi deontologie profesională al instituţiei şi promovarea consecventă de măsuri pentru prevenirea, identificarea şi combaterea unor eventuale fraude academice, în special a plagiatului;

3.existenţa unui program curricular de dobândire şi dezvoltare a competenţelor specifice

şi transversale.

 

Cine va face parte din comisia de evaluare

Comisia de evaluare externă a şcolii doctorale este formată din un reprezentant al agenţiei abilitate, câte un reprezentant al CNATDCU pentru fiecare domeniu supus evaluării, un student -doctorand, un delegat de către federaţiile studenţeşti reprezentative la nivel naţional şi un asistent tehnic.

Primii trei trebuie să aibă calitatea de conducător de doctorat. Vizita de analiză va dura trei zile, iar comisia va analiza îndeplinirea standardelor şi a criteriilor din cadrul fiecărui domeniu doctoral.

Pe baza rezultatelor, agenţia poate decide acreditarea, neacreditarea sau retragerea acreditării. 

Dacă agenţia abilitată constată neîndeplinirea standardelor, va notifica furnizorul de educaţie şi Ministerul Educaţiei. 

Furnizorul de educaţie are obligaţia de a cere reevaluarea, la un an de la emiterea raportului care constată neîndeplinirea standardelor, dar costurile vor fi suportate de furnizorul de educaţie.

Dacă şi la a doua evaluare se constată neîndeplinirea standardelor de calitate, şcoala doctorală intră în lichidare. În anul universitar în care a primit decizia de retragere a acreditării, şcoala doctorală nu mai poate înmatricula noi studenţi-doctoranzi.

Acreditarea, menţinerea acreditării şi retragerea acreditării se atestă prin ordin al Ministrului Educaţiei.

Reamintim că, potrivit Legii Educaţiei, şcolile doctorale trebuie evaluate din cinci în cinci ani, în schimb nu a fost făcută până acum nicio evaluare, pentru că nu a existat metodologie. 

La sfârşitul lunii septembrie, Ministerul Educaţiei a autorizat provizoriu, pentru anul universitar 2016-2017, şcolile doctorale care funcţionează în cadrul unor instituţii de învăţământ superior.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite