Ministerul Educaţiei: Subiectul dat la Olimpiada de Română, privind denunţul lui Ilie Moromete, respectă programa, dar este formulat „inadecvat”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Suviectul controvesat respectă programa, dar este formulat inadecvat iar relevanţa lui este discutabilă
Suviectul controvesat respectă programa, dar este formulat inadecvat iar relevanţa lui este discutabilă

Controversatul subiect de la Olimpiada de Limba şi Literatura Română prin care elevilor din judeţele Bistriţa-Năsăud, Cluj şi Prahova li se cerea să-şi imagineze că sunt personajul ce colectează taxele de la ţăranii din romanul "Moromeţii" şi să redacteze un denunţ este în raport cu programele şcolare, însă formularea nu a fost adecvată. Aşa a anunţat luni MInisterul Educaţiei.

Inspectorii de specialitate din Ministerul Educaţiei au stabilit că subiectul de la Olimpiada de Limbă română din judeţul Prahova s-a încadrat în programa pentru astfel de concursuri, dar formularea a fost inadecvată, iar relevanţa subiectului pentru creativitatea elevilor este discutabilă.  

„Astfel, deşi subiectul a fost construit pornind de la prevederile Regulamentului specific privind organizarea şi desfăşurarea Olimpiadei de Limba şi literatura română (clasele IX-XII), şi în raport cu programele şcolare pentru Limba şi literatura română (clasele IX – XII), în vigoare la această dată, la nivelul competenţelor, a conţinuturilor şi a atitudinilor, Ministerul Educaţiei consideră că formularea acestuia a fost inadecvată. De asemenea, relevanţa unui astfel de item pentru cunoştinţele şi creativitatea elevilor poate fi discutabilă”, informează Ministerul Educaţiei.

Subiectele de la olimpiadele judeţene, elaborate la centru

Pentru a preîntâmpina situaţii asemănătoare, Ministerul a hotărât ca începând cu anul şcolar 2017-2018, subiectele pentru etapele judeţene să fie elaborate de specialiştii din grupurile de lucru din Ministerul Educaţiei.

„Măsura are ca obiectiv atât evitarea unor formulări nefericite, cât şi asigurarea unei abordări unitare cu privire la conceperea subiectelor pentru olimpiade şi concursuri şcolare, precum şi la selecţia elevilor. Măsura va fi aplicată din anul şcolar următor, întrucât trebuie modificate regulamentele specifice ale unor olimpiade şi concursuri şcolare, lucru care nu se poate realiza în acest moment, având în vedere că acestea sunt în desfăşurare”, mai arată documentul.

De asemenea, Ministerul Educaţiei face apel la toate cadrele didactice implicate în elaborarea de subiecte pentru orice tip de evaluare (teste de evaluare, lucrări scrise semestriale, concursuri, examene etc.) să respecte programa în vigoare şi să adapteze cerinţele la specificul vârstei, pentru a evita apariţia unor situaţii care lasă loc unor interpretări fără legătură cu mediul şcolar.

Unul dintre cele trei subiecte pe care le-au avut de rezolvat elevii de clasa a XII-a din Prahova care au participat, sâmbătă, la etapa judeţeană a Olimpiadei de Limba Română este acesta:

„Imaginează-ţi că te numeşti Luca Străjescu şi eşti personajul care colectează cotele ţăranilor pentru stat din fragmentul extras din romanul Moromeţii de Marin Preda. Redactează un referat (raport scris) adresat conducerii de partid, prin care să denunţi calitatea de element duşmănos a lui Ilie Moromete, pe care ai constatat-o când ai fost să colectezi de la el cota”.

Dan Gulea, cadru didactic la Colegiul Naţional "Mihai Viteazul", din Ploieşti, care a participat ca profesor evaluator la etapa judeţeană a Olimpiadei, a postat pe Facebook un mesaj în care susţine că a face dintr-un denunţ în subiect de olimpiadă întrece limita bunului simţ.

"Înţeleg că DNA Ploiesti are f. mult de lucru (îsi face de lucru), dar a transfera denunţul în curriculumul şcolar, fie şi în forma asta, a subiectelor de olimpiadă, întrece limitele bunului simţ. Dar spune f. mult despre lumea de azi, a denunţului. Olimpiadele denuntului", a scris acesta

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite