Evaluarea subiectelor simulării la Limba Română: s-a ridicat ştacheta

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Peste 450.000 de elevi ai claselor a VIII-a, a XI-a şi a XII-a  au susţinut, luni, proba scrisă la Limba Română din cadrul simulărilor examenelor naţionale. Subiectele au fost cu un grad de dificultate mai ridicat decât în anii trecuţi, prezentând provocări la fiecare nivel de studiu evaluat.

Subiectele simulărilor examenelor naţionale au avut provocări la fiecare nivel de studiu, dar şi mici capcane la clasa a VIII-a, care vor face diferenţa între elevii buni şi cei foarte buni. 

Mai exact, adolescenţii care termină gimnaziul anul acesta au avut de redactat, în cadrul simulării Evaluării Naţionale la Română, o compunere de 150 de cuvinte în care să motiveze apartenenţa poeziei „Toamnă la Miorcani”, de Ion Pillat, la genul lyric. Potrivit experţilor, subiectul a fost dificil de realizat întrucât copiii nu au maturitatea necesară interpretării unui asemenea text.

„Textul literar de la prima parte este foarte dificil, necesită o maturitate şi o sensibilitate pe care le ai numai dacă deţii o anumită experienţă de viaţă şi de lectură. Cred că cerinţa argumentării că un text atât de dificil este liric îi invită pe elevi la schematism. Mă aştept ca în lucrările pe care le voi corecta să fie mai degrabă o abordare formală decât una care să dovedească interpretarea şi înţelegerea textului. Este mult peste nivelul de pregătire al copiilor de clasa a VIII-a”, a explicat profesoara de Limba Română Cristina Tungaru, de la Şcoala 95 din Capitală.

De asemenea, elevii de gimnaziu s-au lovit şi de câteva capcane. 

„Acestea vor face diferenţa între cei antrenaţi şi atenţi şi cei care sunt mai puţin atenţi şi mai puţin antrenaţi. Mă refer la diftongul care nu exista în cuvântul „unghiul”, deşi, am înţeles, unii ar fi notat şi acel cuvânt, dar şi la exerciţiul despre diateză şi modul verbelor. Sper, totuşi, că cerinţa nu a pus probleme mari, cu atât mai mult cu cât primul verb la diateza pasivă avea imediat după el şi un complement de agent, care e modalitatea de verificare a elevilor în privinţa alegerii corecte a soluţiei” a explicat profesoara de Română Ruxandra Achim de la Colegiul I.L. Caragiale din Capitală. 

La liceu, Barbu a fost piatră de încercare

Subiectele sunt bune şi măsoară corect cât au învăţat, nu exagerează, dar nu sunt nici în partea cealaltă, să nu poţi diferenţia elevii. Au fost făcute bine  Mihaela Apetrei senior trainer Public Speaking

Mihaela Apetrei, senior trainer pentru Public Speakins, consideră că la liceu ştacheta a fost ridicată, comparative cu anii trecuţi, dar piatra de încercare a fost eseul de la clasa a XII-a, de la profilul Uman, unde elevii au avut de prezentat tema şi viziunea despre lume într-un text poetic aparţinând lui Ion Barbu.

„La liceu, la clasa XI-a, profil uman, eseul a vizat prezentarea particularităţilor comediei, unde ar fi trebuit cel mai probabil să se refere la Caragiale, care nu este foarte uşor şi nu s-a mai dat demult. Mi se pare un pic mai dificil faţă de veşnicele poezii şi Eminescu. Totodată, la primul subiect au primit un text de Negruzzi, « Amintiri de la Junimea », ce ţine de critică literară şi nu este simplu. Elevilor nu le place critica şi nu o înţeleg, ea este mai degrabă pentru specialişti. Îi ia prin surprindere. Totodată, rolul verbelor la timpul imperfect este un punct dificil. La a XII-a, uman, cea mai dificilă a fost partea de eseu, pentru că Ion Barbu este unul dintre cei mai dificili autori care se studiază în liceu. Este mai greu de înţeles pentru că mesajul nu este este limpede, ajungi mai greu la mesajul textului, iar elevii se sperie. La subiectul III, la Real, s-a dat Eminescu, deci nimic special”, a spus Apetrei.

Noutăţile de la a XI-a

Profesoara Ruxandra Achim susţine că textul argumentativ, cerut în noua structură a subiectelor de la clasa XI-a, este mai delicat pentru că, spre deosebire de argumentările din anii precedenţi, temele propuse sunt mult mai puţin generoase. 

„Dacă până acum ne întâlneam cu subiecte de tipul importanţa revistelor culturale sau - cum este anul acesta la simularea de la clasa a XII-a - rolul mass-media în promovarea evenimentelor culturale, acum relaţia cu textul propus la subiectul I este mult mai strânsă şi se face apel într-o măsură mai mare la cultura generală a elevului. Se valorifică mai mult studiile de caz care există în programă. La subiectul III a dispărut factorul de stres, respectiv minim 600 de cuvinte, minimumul de 400 de cuvinte este mai rezonabil şi mai accesibil. Totodată, a dispărut şi povestea cu exprimarea unui punct de vedere argumentat, care le dădea dureri de cap liceenilor”, a explicat Achim.

Dacă acum ar fi fost Bacalaureatul, la poezie, la clasa a XII-a la profilul Uman ne-am fi aşteptat la nişte punctaje mici. S-ar fi făcut fără discuţie o departajare Achim Ruxandra Profesor Limba Română I.L.Caragiale
image
image

E a XI Romana Uman Ped 2017 Var Simulare

E a XI Romana Real Tehn 2017 Var Simulare 

  

E a XII Romana Uman Ped 2017 Var Simulare 

E a XII Romana Real Tehn 2017 Var Simulare 

Educație



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite