Este stare de şoc în ţară...
0Analfabetismul funcţional te face dependent de alţii, îţi distruge capacitatea de gândire, de comunicare şi de acţiune. Mă întreb, cu tristeţe, aceasta este ceea ce ne dorim pentru copiii noştri?
Meciul de fotbal România – Albania pare să fi reuşit să aducă şocul peste ţară! Desigur, nu ştiu cât va ţine, dar trebuie să mărturisesc, eu sunt cel puţin surprinsă, ca să nu spun indignată! Nu de meci şi nici de prestaţia jucătorilor noştri sunt indignată, nici măcar de dl. Iordănescu (pentru că nu mă pricep la fotbal), ci de reacţia noastră la un meci care, da, a avut o miză, dar nu una fundamentală, prin comparaţie cu lipsa de reacţie la situaţii care sunt vitale pentru ţară.
Eu cred că vom trăi în continuare şi fără calificarea ratată aseară, desigur cu ceva regrete, multe critici şi frustrare cât putem duce. Nu vreau să supăr pe nimeni, nu vreau să lezez în niciun fel hobby-urilor domnilor, dar nu pot să nu mă întreb de ce nu reacţionăm (măcar un pic) la rezultatele elevilor români care, an de an, îi plasează pe ultimele locuri la testele internaţionale, la faptul că 25% dintre ei părăsesc de timpuriu şcoala; nu ne îngrijorează faptul că peste 30% dintre absolvenţii de liceu nu trec de examenul de bacalaureat şi cam jumătate dintre elevi sunt analfabeţi funcţional la finalizarea învăţământului obligatoriu. Altfel spus, aceşti copii şi tineri sunt în stare să citească un text, dar nu îl înţeleg şi nu sunt capabili să aplice în contexte de viaţă reală, ceea ce au lecturat.
Prin anii 2000, sistemul educaţional german a trecut prin ceea ce nemţii au numit PISA shock (şocul PISA), ca urmare a rezultatelor obţinute de elevi la această evaluare internaţională. Acele rezultate, cauzatoare de şoc, plasau Germania undeva uşor deasupra mijlocului clasamentului, nu pe ultimele locuri, aşa cum este cazul României care, da, a creat un şoc la nivel european. În toate materialele de analiză a analfabetismului funcţional, România este menţionată cu cel mai mare procent de analfabeţi funcţional, pe de o parte, şi cu cele mai puţine măsuri de diminuare a acestuia, pe de altă parte. Dacă aseară am considerat că ţara a fost umilită pentru că 11, 15 sau câţi jucători or fi fost implicaţi în eşecul respectiv, cum stăm în faţa lumii întregi cu peste 40% dintre elevii de 15 ani care se dovedesc analfabeţi funcţional? Este acesta motiv de mândrie naţională, cumva?
Despre analfabetismul funcţional în rândul populaţiei adulte nici nu vreau să mai amintesc pentru că...nu avem niciun fel de date, deşi ştim bine că în mediul rural avem români care au dificultăţi mari în procesul de citire şi scriere... Mărturisesc, pentru mine aceasta este adevărata umilinţă! Nu vreau să spun că fotbalul nu trebuie regândit, reformat, cum vreţi să-i spuneţi, dar nu pot accepta ca an de an să avem un număr atât de mare de copii care nu sunt în stare să aplice şi să folosească, în viaţa reală, informaţile citite/primite şi noi să nu avem niciun fel de reacţie! După fiecare evaluare naţională, examen de bacalaureat sau testare internaţională, aştept cu sufletul la gură ŞOCUL, doar că el nu vine şi nu vine... şi nu pot să nu mă întreb: de ce nu vine? Oare nu suntem conştienţi de faptul că analfabeţii funcţional de azi vor fi cei care mâine ne vor lua locul? Ţările europene în care merg românii să muncească sunt preocupate de analfabetismul funcţional din România, şi aceasta se întâmplă pentru că au conştientizat că au nevoie de oameni care să poată funcţiona în societate, indiferent de naţionalitate sau de locul pe care îl ocupă aceştia.
Oare este o politică naţională, pe care nu o pricepem, ca românii să rămână nişte fiinţe incapabile să înţeleagă ce li se pune sub nas şi, mai grav, să nu poată reacţiona? Analfabetismul funcţional te face dependent de alţii, îţi distruge capacitatea de gândire, de comunicare şi de acţiune! Mă întreb, cu tristeţe, aceasta este ceea ce ne dorim pentru copiii noştri? Germania, ca urmare a şocului PISA, a reacţionat prin măsuri coerente şi responsabile cu privire la reducerea analfabetismului funcţional şi...acest lucru se vede! La fel au făcut toate ţările europene cu rezultate bune la testele internaţionale. Efectele au venit: dezvoltare şi nivel de viaţă din ce în ce mai ridicat.
Povestea de aseară va deveni, în curând, normalitatea noastră în toate domeniile, aceea de a fi eliminaţi înainte de a începe cu adevărat competiţia care contează...,
Aseară, un meci de fotbal a creat o adevărată furtună în rândul celor pasionaţi de acest sport şi, probabil, vor urma schimbările pe care le aşteaptăm cu toţii. Apreciez sincer acest lucru, dar nu cred că România va fi mai puţin umilită dacă, peste câţiva ani, ne vom califica în optimi, sferturi sau chiar vom câştiga un campionat, prin 15-20 jucători, în timp ce restul românilor vor continua să fie analfabeţi funcţional, muncind cu spatele (deşi au potenţial şi pentru altceva) pe meleaguri străine, pentru cei care au înţeles că o ţară se dezvoltă prin educaţie de calitate, oferită tuturor copiilor, nu doar celor care, din cauze/motive independente de voinţa lor, s-au născut în oraş sau în familii cât de cât instruite. Povestea de aseară va deveni, în curând, normalitatea noastră în toate domeniile, aceea de a fi eliminaţi înainte de a începe cu adevărat competiţia care contează...,dacă nu conştientizăm şi nu trecem prin ŞOCUL analfabetismului funcţional, în sensul asumării şi al identificării soluţiilor pentru diminuarea acestuia!