VIDEO Despre dezvoltarea personală la şcoală: „Şcoala ne învaţă să ne temem. E năucitor că putem lua Insuficient la desen în clasa I”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Speaker-ul Paul Ardeleanu aleargă în 50 de oraşe din ţară pentru a promova importanţa educaţiei pentru dezvoltare personală    FOTO: alergampentrueducatie
Speaker-ul Paul Ardeleanu aleargă în 50 de oraşe din ţară pentru a promova importanţa educaţiei pentru dezvoltare personală    FOTO: alergampentrueducatie

Ce ar însemna dacă elevii ar învăţa la şcoală despre dezvoltarea personală, despre visuri şi ţinte stabilite şi atinse, şi cum i-ar ajuta mai târziu să devină adulţi de succes? Despre această iniţiativă, pe care cel mai tânăr speaker din ţară o împărtăşeşte românilor printr-un cross în 50 de oraşe, discutăm azi, la Adevărul Live, de la ora 14.00.

Paul Olteanu, public speaker, despre utilitatea unui curs de acest fel în şcolile din România

"Ar fi cel mai util pe care l-am putea avea în şcoală, un curs de educaţie alternativă. Pe la vârstă de 14-15 ani şi pe mine tot jucând Counter Strike mă găsea mama. Când am descoperit educaţia non-formală, mi-am schimbat viaţa. O să spun ceva extrem de concret. Eu am făcut opt ani volei. Am fost în Ploieşti la un colegiu cu profil sportiv. Ce făceam la şcoală mi se părea foarte neinteresant. Nu ştiu dacă din pricina curriculumului, ci din cauza felului în care învăţam. În clasa a 10-a a intrat la noi primul trainer pe care l-am cunoscut. Asta se întâmpla în 2005 - 2006 şi am aflat despre Liderii Mileniului 3. Am mers acolo ca să o liniştesc pe mama. Când am mers la acele cursuri, am fost teleportat într-o lume foarte relevantă pentru mine. Învăţam să comunicăm pe bune, învăţam inteligenţă emoţională. Lucruri care sunt acum cap de listă pentru cei care recrutează oameni în companii". 

"Interacţiunea cu genul acesta de cunoştinţe mi-a arătat că traiectoria profesională mi-o construiesc eu. M-am raportat la viitorul profesional, nu în virtutea materiilor de la şcoală, ci mai degrabă în virtutea mea şi a valorilor mele. Asta mi s-a părut absolut genial. Undeva la 15-16 ani, dacă ţi se întâmplă asta, e minunat pentru că poţi să alegi o organizaţie, o facultate, care sunt portale către altă lume", spune Olteanu. 

-------

Paul Ardeleanu, speaker profesionist, despre educaţia nonformală şi vârsta potrivită

"Atunci e vârsta potrivită, la 15-16 ani, când ai întrebări. Dacă vine mesajul vine la momentul potrivit, schimbăm direcţia. Unul dintre mesajele mele consecvente este că nu poţi să faci minuni peste noapte. Nu se întâmplă nimic dacă la 17 ani te uiţi la prezentarea mea sau citeşti o carte pentru dezvoltare personală. Schimbarea acelei direcţii înseamnă să te duci către ceea ce îţi doreşti cu adevărat", a spus Ardeleanu. 

"Am observat că mulţi tineri se raportează la materiile de la şcoală. Mie mi se pare absolut incredibil. Eu predau cinci exemple simple - responsabilitate, stabilirea de obiective, să faci alegeri simple şi corecte (teme, să citeşti), să te educi pe tine însuţi, să acţionezi în direcţia obiectivelor tale personale. Sunt lucruri simple. Sunt uimit când vin tinerii la mine şi îmi spun că nu au mai auzit aşa ceva şi că le-a schimbat perspectiva. Lucrurile acestea mi se par incredibile", a adăugat Ardeleanu. 

"Un organism îl schimbi de la celulă. Elevul este celula. Elevul va cere dezvoltarea personală dacă i-o oferi înainte. Vor veni de la celule schimbări. Cursurile trebuie să fie practice", spune Ardeleanu.

---------

Reacţiile tinerilor la cursurile pentru dezvoltare personală

"Am primit foarte multe reacţii pe Facebook după prezentările pe care le susţin. O persoană mi-a scris că ziua în care i-am vorbit a fost ziua schimbării. Eu merg la şcoli şi elevii vin la mine la sfârşit sau îmi trimit reacţii pe Facebook. Observ că sunt anumite momente când în sală nu se aude nimic şi ascultă cu cea mai mare atenţie. La începutul prezentării sunt miştocari, gălăgioşi. După ce am trecut de acel început şi au învăţat cine sunt, la mijlocul prezentării mă ascultau doar pe mine. Îşi dau seama că informaţiile acelea îi ajută enorm", a spus Ardeleanu. 

"Mă adresez în principal studenţilor şi elevilor de liceu. Cam acesta este targetul, pentru că ei sunt cei mai receptivi la acest mesaj. Este perioada căutărilor", a adăugat speakerul. 

------

Cornelia Constantinescu, coach

"De la şapte ani în sus, începem să judecăm. Judecăm, reluând din urmă toate credinţele din subconştient. Pentru mine, dezvoltarea personală este din burta mamei. Văd pe cele două fete ale mele ce înseamnă că eu am lucrat cu mine când le-am avut pe ele. Cea mai eficientă metodă este EFT - se bate pe puncte energetice. Fetele repetă după mine, la trei ani. Şi noi ca părinţi trebuie să le oferim acest dar copiilor, să nu crească exact cu toate credinţele pe care le-am învăţat noi", a explicat Cornelia Constantinescu. 

----------

Când ar trebui să înceapă cursul pentru dezvoltare personală?

"Cursurile ar trebui să înceapă de la grădiniţă. Metodele se pot diversifica. Pentru grădiniţă se poate folosi un joc pe tablă, prin care să înveţe despre inteligenţa financiară şi cum să-şi gestioneze banii. Metodele pot fi foarte diverse şi adaptate la vârstă. Avem metode pentru orice fel de vârstă. ", explică Ardeleanu. 

El menţionează că nu a vorbit doar la licee celebre, ci şi la case de copii. Acolo a adaptat mesajul pentru a fi potrivit. E destul de dificil să recomanzi anumite cărţi, când jumătate dintre tineri puteau să citească. 

-----

Cum poate un curs pentru dezvoltare personală să ne ajute pe partea antreprenorială

Mircea Brânzei: "În şcoală nu învăţăm educaţie financiară, nu învăţăm legile banilor. În urmă cu ceva ani am făcut să fac o sumă foarte mare de bani, dar pentru că nu am ştiut legile banilor, i-am pierdut imediat. Mulţi oameni se aşteaptă să aibă bani ca să-şi facă o afacere. Ca să-şi facă o afacere nu trebuie să ai bani. Trebuie să cunoşti legile şi să ştii cum funcţionează. Dacă am lua toţi oamenii de pe pământ şi să le dăm bani tuturor, o sumă egală. În trei luni cei care aveau bani înainte, vor avea bani în continuare, cei care nu aveau, nu îi vor mai avea. Pentru asta trebuie să ne pregătim", explică Brânzei. 

"De când suntem mici primim bani. Dacă am şti să-i gestionăm, lucrurile s-ar schimba pe parcurs. Dacă ştii să gestionezi 10 lei, poţi să gestionezi 100.000 de euro", a adăugat Brânzei. 

Unde sunt sursele de informare pentru această educaţie antreprenorială? Sunt profesorii pregătiţi?

Paul Olteanu: "Schimbarea nu pleacă de la o celulă, ci de la două celule. Îmi amintesc că organizam şcoli de vară. Veneau tineri din toată ţara, trăiau experienţe care-i scoteau din zona de confort. Când se întorceau acasă se întorceau fix la aceiaşi formatori de opinii - profesori, părinţi, bunici. Unii erau norocoşi, pentru că părinţii voiau ca ei să înveţe ceva despre viaţă, nu să ia note neapărat mari. Dar aceştia erau foarte rari. Efortul trebuie să plece de la elevi. Eu sunt curios nu ce spun profesorii despre un eveniment de public speaking, ci ce vor face după. Dacă vor veni tinerii care-l ascultă pe Paul Ardeleanu la un director şi îl vor ruga să se învoiască o zi pentru a planta copaci, atunci vom vedea dacă avem rezultate". 

"Subiectul antreprenoriatului - antreprenoriatului este despre a rezolva probleme. Noi în şcoală învăţăm să rezolvăm problemele la final, printr-o singură metodă. În viaţă nu e aşa. Lucrurile se schimbă. Nu e o soluţie unică. Educaţia nonformală pleacă de când te naşti şi ar trebui să fie pe tot parcursul vieţii. România e pe ultimul loc în educaţia continuă din timpul vieţii. Cred că e despre a învăţa probleme încă de la cele mai fragede vârste", a adăugat Olteanu. 

MIrcea Brânzei: "La şcoală suntem învăţaţi să lucrăm individual şi în competiţie .În viaţă lucrezi în echipă. La şcoală suntem obligaţi, suntem pedepsiţi dacă vrem să colaborăm cu colegul sau încercăm să ne ajutăm. Într-un business ai nevoie de o echipă". 

-------

Despre educaţia emoţională

Paul Olteanu: "Experienţele noastre emoţionale sunt proaste. Şcoala ne învaţă teama. Să înveţi să te exprimi în faţa oamenilor, e mult mai important decât să ştii detalii tehnice despre un rinichi. Cursurile pentru dezvoltare ar trebui să fie despre abilităţi şi emoţii". 

Cornelia Constantinescu

"Suntem învăţaţi mereu să fim în competiţie. Atunci ne izolăm şi ne uităm dacă celălalt este mai bun. Te uiţi că nu eşti la fel ca celălalt. O idee pentru profesori ar fi să-i lase liberi, să fie buni la ceea ce le place. Am foarte multe clienţi că făcutul banilor este greu. Asta-i mentalitatea - ca să faci bani, trebuie să fie greu". 

Paul Olteanu

"În sistemul finlandez, până la vârsta de 16 ani nu există note. Nu poţi să fii mai prost decât cineva. Nu ai cum să te compari. Nu poţi să evaluezi cine ştie ceva mai bine. Mie mi se pare halucinant că pot să iau Insuficient la desenat bastonaşe sau la desen în clasa 1. Mi se pare năucitor. Poţi să fii mereu mai puţin"

 --------

Pe 1 mai a fost lansată campania „Alergăm pentru educaţie”, menită să arate de ce este importantă educaţia nonformală în şcoli şi cum i-ar ajuta pe elevi un curs de dezvoltare personală.

Cel mai tânăr speaker profesionist din România, Paul Ardeleanu, va parcurge 50 de semimaratoane în 50 de oraşe distincte din România şi va susţine 50 de discursuri inspiraţionale pe parcursul a 50 de zile consecutive, până pe 19 iunie. 

Ideea este de a promova educaţia nonformale în şcoli, licee şi universităţi, pe de o parte, şi de a semnala importanţa descoperirii timpurii a principiilor dezvoltării personale.

Despre importanţa unui astfel de curs opţional de dezvoltare în şcoli, dar şi despre plusurile aduse elevilor de tot ceea ce înseamnă educaţie nonformală vom discuta alături de specialiştii implicaţi în acest proiect inedit.

În platou se vor afla Paul Olteanu, specializat pe Public Speaking, el însuşi un ”produs” al educaţiei alternative, Cornelia Constantinescu, life coach, şi Mircea Brânzei, promotor al educaţiei pentru dezvoltare personală şi fondatorul primei televiziuni online dedicate acestui domeniu, EvoBiz TV.

Prin Skype, se vor alătura discuţiei Paul Ardeleanu, aflat astăzi în Craiova, şi Călin Donca, preşedintele Asociaţiei E31 pentru Viitor, co-organizatorul acestui maraton, organizaţie axată pe dezvoltarea personală a tinerilor, şi mai ales a celor din centrele de plasament.  


Pe aceeaşi temă:

VIDEO Educaţia tradiţională sau alternativă: tu ce şcoală ai alege pentru copilul tău?

Coaching-ul sau antrenamentul spre evoluţie

Doar renunţând la frici, le dăm copiilor noştri aripi

Brian Tracy, autorul celui mai bine vândut program din lume despre dezvoltarea personală, vine la Cluj

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite