Cum s-ar putea schimba admiterea la liceu în urma reintroducerii şcolilor profesionale

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Elevii şcolilor profesionale vor face practică plătită direct la firme FOTO: ADEVĂRUL
Elevii şcolilor profesionale vor face practică plătită direct la firme FOTO: ADEVĂRUL

Ministerul Educaţiei a reformat învăţământul profesional dual prin practica plătită, dându-le astfel o şansă copiilor fără aplecare către ştiinţe să înveţe o meserie. În acelaşi timp, reinventarea şcolilor profesionale ar putea aduce din nou în dezbaterea publică reintroducerea examenelor de admitere la liceu, astfel încât la colegii să nu se mai poată intra cu note de 2 şi 3, consideră experţii.

Elevii înscrişi în învăţământul profesional vor face practică plătită direct la firme, iar cei care au domiciul în altă localitate decât studiază vor avea transport, cazare şi masă gratuite, începând din anul şcolar 2017-2018. Asta, după ce Guvernul României a aprobat în această toamnă un act normativ de completare a Legii Educaţiei Naţionale, prin care se reglementează organizarea şi funcţionarea învăţământului profesional dual. De asemenea, actul normativ prevede că inclusiv absolvenţii învăţământului obligatoriu de zece clase care şi-au intrerupt studiile, dar care au până în 26 de ani, pot învăţa o meserie prin şcoala profesională de tip dual în mod gratuit. Mai mult, absolvenţii învăţământului profesional pot continua studiile în învăţământul liceal.

Prin actul normativ aprobat de Guvern, Legea Educaţiei oferă posibilitatea elevilor de a trece dintr-o formă de învăţământ în alta, în funcţie de interese şi disponibilităţi. Şi tocmai pentru că tinerii au această posibilitate, experţii în educaţie consideră că este timpul ca Ministerul de resort să ridice standardele intrării în liceele teoretice. Ei arată că în acest moment se poate intra la liceu şi cu note sub 4, ceea ce nu ajută sistemul. 

„Sunt tineri care nu se omoară cu învăţătura, dar în loc să meargă la o şcoală profesională să înveţe o meserie, ei merg la liceu pe care ori nu-l termină, ori termină 12 clase fără a reuşi să ia şi Bacalaureatul”, arată aceştia. „Este important că regândim trecerea dintr-o parte în alta, că oferim posibilitatea celor care le va plăcea să înveţe o meserie să fie şi plătiţi, dar cred că este şi un punct care oferă posibilitatea de a aduce mai multă rigoare la admiterea în liceu. Ar putea fi o modalitate de ridicare a standardelor”, spune expertul în Educaţie Marian Staş. 

La rîndul lui, liderul Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ, Simion Hăncescu, subliniază că acesta este momentul perfect să fie reintroduse examenele de admitere la liceu având în vedere rezultatele de la examenul de Bacalaureat, dar şi nivelul de pregătire al tinerilor care intră şi ies din facultate.

„Noi cerem de mult timp reintroducerea examenelor de admitere la liceu, dar şi la facultate. Nu toţi sunt făcuţi pentru liceu, iar învăţământul profesional dual este o şansă pentru cei care nu sunt făcuţi pentru învăţământul teoretic. Dacă ar fi examen şi la intrarea în liceu, şi la intrarea în facultate, lucrurile ar intra pe un făgaş normal. Soluţii se găsesc şi pentru cei care nu intră la liceu. În plus, dacă învăţământul obligatoriu este până la clasa a X-a, putem introduce din nou treapta a doua”, este de părere Simion Hăncescu. 

„Nimeni nu are voie să rămână pe dinafară“

Însă preşedintele Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP), Şerban Iosifescu, consideră că un anumit prag la intrarea în liceu nu este posibil, la fel nici examenul de admitere, întrucât învăţământul de zece clase este obligatoriu.

„Nu se poate impune niciun prag întrucât clasele a IX-a şi a X-a sunt obligatorii. De aceea, poţi intra la liceu şi cu nota 2 la Evaluarea Naţională. Dacă ai trecut clasa a VIII-a, poţi lua oricât la Evaluarea Naţională, poţi nici să nu te prezinţi, dar la ultima repartiţie capeţi un loc, pentru că clasele IX-a şi a X-a sunt obligatorii. Nimeni nu are voie să rămână pe dinafară. Se poate găsi o modalitate, ca înainte, în cazul în care numărul de candidaţi depăşeşte numărul de locuri existente să îşi facă nişte probe de selecţie, dar şi aici sunt multe discuţii despre echitate şi şanse egale”, a explicat preşedintele ARACIP.

Totodată, acesta spune că în acest moment marea hibă a şcolilor profesionale este lipsa de atractivitate. „Învăţământul profesional este o opţiune secundă din motive culturale, să spunem, pentru că fiecare părinte îşi vede copilul la liceu, apoi la facultate, apoi la birou, nu la meserie. Din cauza asta există o lipsă de atractivitate.  Practic, prin acest învăţământ profesional dual se combină un contract de şcolarizare cu un contract de muncă, care sunt bine-venite, plus facilităţile firmelor. Depinde cum vrem să avem învăţământul având în vedere că primii doi ani de liceu aparţin învăţământului obligatoriu”, a mai spus Iosifescu. 

„Examenul de admitere, în detrimentul echităţii“

Fostul ministru al Educaţiei şi preşedintele Consiliului Naţional al Rectorilor, Sorin Cîmpeanu, consideră discuţia despre introducerea unei anumite rigori la admiterea în liceu nu are nicio legătură cu învăţământul profesional dual,  iar reintroducerea examenelor de admitere la liceu ar rezolva o problemă, dar ar aduce după sine o altă problemă, respectiv a echităţii.

„Admiterea la liceu este o discuţie importantă, dar este o altă discuţie. Introducerea examenului de admitere se reglementează în momentul în care, după o consultare destul de largă, se renunţă la media din gimnaziu, care poate fi viciată, într-adevăr, din cauza mizei. Astfel, fiecare liceu va avea grupul de elevi pe care şi-i merită. Poate face astfel o selecţie. Este o variantă, dar vine în detrimentul echităţii. Va exista inevitabil acea categorie de elevi care vor avea aşteptări prea mari de la ei, se vor înscrie la un liceu unde se intră, de exemplu, cu 9,20, dar ei vor lua 9,10 şi aşa vor rămâne pe dinafară. Aceşti tineri, altfel buni, vor ajunge la unul dintre liceele cel mai puţin căutate. Aşadar, este adevărat că examenul rezolvă o problemă de fond important, dar poate crea o altă problemă la fel de importantă”, a spus Cîmpeanu.

Ministerul nu se pronunţă fără dezbatere publică

Oficialii Ministerului Educaţiei spun însă că nu şi-au propus schimbări la nivelul admiterii la liceu, dar pot deschide discuţiile despre asta.

„Nu ne-am propus schimbări în ceea ce priveşte admiterea la liceu, dar putem deschide discuţia despre necesitatea sau nu introducerii admiterii la liceu. Învăţământul profesional nu mai trebuie privit ca un eşec, aşa cum a fost privit în ultima perioadă, ci ca un învăţământ care oferă şansa copiilor de a se valorifica, a celor care nu se regăsesc în învăţământul teoretic şi nici nu trebuie să o facă, pentru că până la urmă fiecare individ are potenţialul lui”, a declarat pentru „Adevărul” purtătorul de cuvânt, al Ministerului Educaţiei, Mirabela Amarandei.

Amarandei a anunţat, totodată,  că anul viitor va avea loc o campanie de creştere a vizibilităţii învăţământului professional dual, astfel încât să fie perceput ca o şansă pentru copii. 

Noi cerem de mult timp reintroducerea examenelor de admitere la liceu, dar şi la facultate. Nu toţi sunt făcuţi pentru liceu, iar învăţământul profesional dual este o şansă pentru cei care nu sunt făcuţi pentru învăţământul teoretic.   Simion Hăncescu liderul Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ
Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite