Ce ne recomandă Uniunea Europeană pentru îmbunătăţirea sistemului de învăţământ

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Comisia Europeană recomandă îmbunătăţirea învăţământului profesional şi modernizarea tehnologică a şcolilor     FOTO: Arhiva Adevărul
Comisia Europeană recomandă îmbunătăţirea învăţământului profesional şi modernizarea tehnologică a şcolilor     FOTO: Arhiva Adevărul

Un document elaborat de Comisia Europeană cu recomandările pentru îmbunătăţirea sistemului de educaţie, care vizează în special pregătirea tinerilor pentru piaţa muncii, va fi dezbătut, marţi, în Comisia pentru Învăţământ din Camera Deputaţilor.

Uniunea Europeană ne recomandă, prin documentul "Rethinking Education: Investing in skills for better socio-economic outcomes", elaborat în noiembrie anul trecut şi pus marţi în dezbaterea comisiei de specialitate din Camera Deputaţilor, să implementăm în sistemul educaţional materii transdisciplinare, care contribuie la dezvoltarea abilităţilor pe mai multe arii, care creează şanse mai mari de angajare la sfârşitul studiilor.

De altfel, conform Legii Educaţiei Naţionale, materiile transdisciplinare urmau să fie introduse în curriculumul preuniversitar până în 2016, când ar fi ajuns şi probă la Evaluarea Naţională (Capacitate), însă lucrul acesta nu se va mai întâmpla după ce modificările aduse de Ministerul Educaţiei unei ordonanţe urgenţă din decembrie 2012 vor trece de Parlament, luna aceasta.

Comisia Europeană recomandă României şi celorlalte state membre să facă reforme în educaţie pentru a combate şomajul în rândul tinerilor şi pentru a-i ajuta să-şi dezvolte aptitudinile astfel încât să se poată angaja mai uşor. 

Iată cele şase recomandări făcute de Comisie:

1. Promovarea excelenţei în educaţia vocaţională (profesională) şi training (VET). Este vorba de specializare pe domenii specifice, în anumite meserii, vizând în mod special domeniile unde nu sunt destui profesionişti şi este o cerere mare pe piaţă.

2. Creşterea performanţelor şcolare ale grupurilor de copii care abandonează şcoala şi nu au niciun fel de calificare care să-i recomande pe piaţa muncii în vreun domeniu anume.

Comisia ne recomandă să punem accent în special pe alfabetizarea copiilor şi identificarea de foarte devreme a celor care au probleme la scris, citit şi învăţarea noţiunilor matematice de bază şi acordarea de susţinere individuală, cât şi implementarea de strategii bazate pe studii care să ajute la prevenirea abandonului şcolar.

3. Promovarea acumulării de abilităţi transdisciplinare care cresc posibilitatea de angajare, cum ar fi iniţiative antreprenoriale, abilităţi digitale şi învăţarea de limbi străine. Abilităţile transdisciplinare trebuie promovate din fazele incipiente ale educaţiei şcolare şi până la sfârşitul facultăţii, recomandă Comisia Europeană.

De asemenea, trebuie formulate şi metode prin care se pot verifica abilităţile transdisciplinare. 

Un alt lucru important este ca tinerii să nu părăsească sistemul de învăţământ fără să aibă măcar o experienţă antreprenorială, adică să facă practică într-o firmă, lucru care se aplică în special elevilor de la şcolile profesionale.

4. Reducerea numărului de adulţi necalificaţi. UE recomandă strategii la nivel naţional pentru a-i ajuta pe cei care au părăsit deja sistemul educaţional să se califice pe un domeniu. Este vorba tot de stagii de practică la companii şi experienţă acumulată în afara şcolii. De asemenea, Comisia mai recomandă formularea unui ghid educaţional care să ofere training specific pentru fiecare individ în funcţie de domeniu.

5. Comisia ne recomandă modernizarea şcolilor cu noile suporturi tehnologice (calculatoare, tablete) pentru a le facilita elevilor accesul mai rapid la informaţie şi concretizarea bazelor informatice educaţionale, un fel de biblioteci virtuale de unde elevii îşi pot procura materialele de curs şi de lectură de pe calculator sau tabletă.

6. Educarea profesorilor în ceea ce priveşte noile metode de predare. Este vorba despre calitatea actului pedagogic, celebrul "teacher training" din străinătate prin care se urmăreşte pregătirea constantă şi instruirea cadrelor didactice pentru a face faţă noutăţilor şi schimbărilor.

Pe scurt, Uniunea Europeană ne recomandă reforme care ne-ar aduce în pas cu Occidentul. Ţări precum Germania sau Marea Britanie deja aplică metode educaţionale inovatoare, în special cele de ordin tehnologic.

Universităţi din Anglia deja le dau studenţilor care învaţă la distanţă tablete prin care să acceseze biblioteci virtuale unde se află tot suportul material de care au nevoie.

Comisia Europeană atrage atenţia că nici una din aceste reforme nu se poate implementa dacă  nu creşte bugetul educaţiei, care, în România, nici în momentul de faţă nu a ajuns la nivelul de 6%, prevăzut încă din 2008 în Pactul Naţional pentru Educaţie, semnat de toate partidele politice.

Comisia mai recomandă dezbateri publice pe tema fondurilor pentru ca fiecare ţară membră să dezvolte mecanisme specifice pentru atragerea acestora pentru educaţie.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite